Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev:Det var jättebra gjort av dig och en stor eloge. Du hade väl även tänt dimljusen?
Hade den huvudlöse tänt dimljusen? Med tanke på hur han körde hade han säkert inte det.
Vad skall jag med dom till? Har haft diodvarianter i dom på S60:n sen det var tillgängligt med olika bra resultat men inte används mer än 1ggr/år. Lyser acceptabelt för dagsljus i klart väder med dom sista starkaste jag testade, mina halvljus fungerade klart bättre. XC70:n har inga "dimljus" längre då den uppgraderas till MY14+ utvändigt minus kromlist på bakluckan.
berrabus skrev:Vad är rekommendationen? Jag tolkar dina tidigare inlägg att din rekommendation är 4mm. Om det skall vara ÖVER rekommendationen innebär det minst 5mm.
Rekommendationen är sen gammalt 3mm, 4mm är en säkerhetsrekommendation även här i Svedala. Jag säger att minst 4mm EFTER resans slut på SÄMSTA stället på SÄMSTA däcket är ok, dvs 4.1mm räcker sen är det byte. Att köra under är att utmana ödet i onödan och orsaka onödiga kostnader för övriga försäkringskollektivet för det är aldrig den som orsakar som får stå för kostnaden utan det är oss övriga oskyldiga. Finns god anledning för yngre att betala betydligt högre premier om inte dom har "snälla" föräldrar eller andra "målvakter" för att få ner kostnaden, att storstadbor skall betala betydligt mer än dom som bor på landet lång från storstan, är något äldre, haft körkort i betydligt fler år osv. Finns anledning att motorstarka bakhjulsdriva bilar och yngre betyder dyrare premie. Som jag skrev har jag inget intresse av att betala för andras misstag genom min premie/självrisk då det ligger i allas intresse att vara försiktig om andras fordon. Om du inte bryr dig om din så fine men se till att inte smälla upp dörrar på andras fordon eller orsaka kostnader för andra.
berrabus skrev:Hallå...du påstod att jag Berrabus kör på som vanligt och då undrar jag vad du baserar det konstaterandet på?
OM du tillhör den lilla klick på 1% som kör efter skyltar, inte ens 3km/h över. Inte gör omkörningar som kan uppfattas som onödiga, dvs du kör om för att 1-5km längre fram svänga av och spar mindre än 1minut, om ens 20 sekunder på det. Inte påstår att du kör "perfekt" fast i realiteten tummar på det så är du bara att gratulera då du inte ingår i statistiken över normala bilförare. Är billigt at säga att man är "perfekt" när man är en "kratta" liksom övriga kollektivet och blåser på i 90 på 70 väg bara för att alla andra kör 90 osv med allt mellan himmel och jord som ursäkt.
Att du tar åt dig tyder nog lite på det senare ändå då du inte skulle ta åt dig om det inte stämde.
berrabus skrev:Är det din rådande säkerthetsrekommendation eller någon annans? Om någoon annans, källhänvisning tack.
Regn är en sak men du skrev tidigare att man skall ha minst 4mm om det är spårigt och jag undrar enkelt på vilket sätt 4 eller 2mm spelar roll om det är spårigt men inte regn? .
Allmän rekommendation baserat på fakta och sunt förnuft då ett däcks våtegenskaper är "förbrukade vid 3-4mm mönsterdjup då rik för vattenplaning ökar markant så risk är större än nytta, även utlärd på seriös trafikskola. Inte bara däcknasare håller på denna rekommendation så konspiratoriska lagda att bara dom som lever på däck gynnas av det kan krypa tillbaka under sin lilla sten igen för månlandningen 1969 hände väl aldrig heller enligt den personen..
Är väl glasklart att det är STOR skillnad på 2mm och 4mm på spårig väg då just spårig väg gör att det blir vatten stående på vägen utan att det regnar. Du gör det för enkelt att skjuta ner argumenten att inte använda hjärnan och byta däck i tid för du gråter inte av att byta däck när dom är nerslitna till 4mm istället för 3mm, du visar enbart att du tar ansvar för det kostar inte dig nåt extra att byta lite tidigare. Inget hållbart argument finns att fördröja bytet till 3mm mönsterdjup över 4mm.
Känns som du sov under halkträningen eller inte fått den om du inte kan se skillnaden utan att göra dig dum över det, sen vet du mycket väl att man ALLTID skall ha däck som klarar av regn för du har väl inte andra däck i skuffen du byter till när det börjar regna?
berrabus skrev:Jag kan inte se hur utbyte av strålkastare "förstör bilen helt och sänker värdet minst dubbelt mot vad sakerna kostar". På vilket sätt blir bilen helt förstörd och minskar i värde med nya lampor?
Ej original, dvs värdet betydligt lägre än original. Spoilerkit av annat ursprung än tex Volvos egna sänker inbytesvärdet motsvarande värdet på kitet plus lite till. Att stålkastarna heller inte är helt lagliga så som dom är tänkta gör inte saken bättre då "DRL" på dom inte är starka nog för den funktionen.
Försök att byta in en bil som är "original" dvs enbart stylad med originaldelar och samma bil "stylad" med pirat/ tredjeparts delar så kommer du bli chockad när du inser att original och "original" ger mer än "stylad" så pass att det inte lönar sig att "styla". 15" Volvo original ger i många fall mer än pirat 18" hjul då hjul inte höjer inbytesvärdet annat än att däcken är användbara lagligt med mönsterdjup osv. Enda gången jag fått mer med piratfälgar var för att inbytespriset baserades på att bilen genom åren uppgraderats från naken S40 till vad som motsvarar SE-paketet in som utvändigt med skärmbreddare, dimljus, alufälg osv.
berrabus skrev:Antingen får du putsa glasögen lite eller så jag jag mkt dåligt minne, kan du precisera var jag skrev att " fel att kräva att dina medtrafikanter använder sunt förnuft"?
Sunt förnuft= byta redan vid 4mm mönsterdjup.
Du tycker inte man skall vara smart och byta i tid utan anser man skall slita ut dom helt till 3mm med betydligt större risk för incident.
Är inget med smarthet att vara dumsnål och köra ner däck under 4mm mönsterdjup då deras egenskaper i stort sett är förbrukade och under bilens livslängd är det ingen större kostnad att byta däck vid 4mm istället för 3mm med dagens priser och hur bra regummerade är. Har man inte ekonomi för det så får man byta ner sig till snikdimensioner som 15" på S40N/V50 och 16" på V70 08- istället för 18"++ man ändå inte har ekonomi för dessa om man "måste" köra mer än slut på dom med betydande riskökning för medtrafikanterna. Miljön förlorar inget på tidigare byte heller.
wissel skrev:Intressant diskussion faktiskt. Det som gör mig lite konfunderad äratt någon person vilken som helst KRÄVER andra medborgare på saker som inte ens finns i lagstiftningen. Det enda som någon kan
kräva är att själv se till att hen får det som hen vill på sina egna saker.
Sedan är det irrelevant för hen hur andra har det om det ligger inom gällande lagstiftning.
Har alltid var allergisk mot "Skansenadvokater".
:???:
Så du tycker att det är helt ok att halka runt på sämre däck än rekommenderat bara för lagen är tamare än sunt förnuft/rekommendationerna som finns av god anledning? Enbart dumsnåla tänjer på säkerhet och utmanar ödet på det viset.
Du tycker det är helt ok att använda dubbfritt vilka är lagliga vintertid men inte tillräckligt bra på ishalka vi alla vet enbart dubb biter på och därmed utgöra en fara för sig själv och oss andra.
Vill du bli påkörd med vetskapen om att den som kör på är för snål att byta däck i tid så han orsakar påkörningen pga mönsterdjup ej tillräckligt för situationen som skulle avhjälpts om han haft huvudet med sig och bytt däck när dom passerade 4mm på sämsta stället och därigenom undvikit incidenten helt och onödiga kostnader för din del? Du kanske måste råka ut för det för att förstå hur idiotiskt beteende det är att vara så fruktansvärt dumsnål på en av bilens absolut viktigaste punkter där kompromiss ej är godtagbart.
Detsamma gäller vintertid pga sommardäck/dubbfritt hos påköraren.
Det är relevant om han orsakar detta även om mönsterdjupet är 1.7mm sommartid eller har dubbfritt med isgata när sunt förnuft säger nåt annat och kostnaden hamnar där den skall, dvs hos den dumsnåle som har undermåliga 1.7mm eller snålar med dubbfritt vintertid och tror han är "smart" och kör på dubbfritt vinterskräp sommartid som är sämre än sämsta asiatiska skräpet som säljs som sommardäck..
Rätten att kräva att medtrafikanter har däck nog för rådande situationer även om man allt för ofta tvingas agera med försiktighet utefter att dom inte har det av ren och skär dumsnålhet är i högsta grad relevant oavsett vad lagen säger.
Är inget annat än sunt förnuft och självbevarelsedrift att se till att med råge uppfylla gällande lag som är dålig kompromiss mellan livslängd och säkerhet. Vill man ha bättre däckekonomi ser man till att ha korrekt däcktryck, dvs inte vad som står på tanklocket/i dörrspringan utan vad men själv med blotta ögat ser ger jämt slitage, lägre bränsleförbrukning, lägre rullmotstånd osv. Är man ännu mera mån om livslängd kör man på lite hårdare däckvariant med förbättrad livslängd utöver det mjukare däcket som kräver perfekt kombination för att överleva någorlunda.
Användarvisningsbild
av tottish85
Jag skulle gärna se en lagändring till minsta tillåtna mönsterdjup 3mm på sommardäck och 5mm på vinterdäck. Har man jobbat med däck vet man mycket väl hur stor skillnad det är. Det är inte för att tjäna mer pengar en gummiverkstad rekommenderar till byten vid 3mm på sommaren och 5mm på vintern, det är för att dessa besitter kunskap om däcken som Svensson saknar.
Det skulle göra stor skillnad för trafiksäkerheten på våra vägar om det efterlevs. Ja det är kanske inte så roligt att byta ett vinterdäck när det är 50% kvar av mönstret, eller ett sommardäck när det är 40% kvar av mönstret men faktum är att däcken är fruktansvärt mycket sämre redan då. Det är skrämmande hur folk resonerar när dom köper däck..."det är bara till andrabilen som kärringen kör" t.ex., förmodligen så skjutsar även hon barnen till dagis/skola. Folk kan plocka ut en flådig SUV för över halvmiljonen med nå 18/19/20-tum men när det är dags för nya däck så tror dom att det kostar som till en Nissan micra och ska ha de billigaste skräp som finns, däcken verkar tyvärr vara det första många bilägare börjar kompromissa med. Och det är skrämmande när jag vet att de finns så fruktansvärt många medtrafikanter som på våren skruvar på sina två millimeters-"håller-den-här-säsongen-däck"...jo de gör dom helt säkert, men inte fan vill då jag ha dig som medtrafikant när det regnar!
Användarvisningsbild
av Vojje
berrabus skrev: Nu kom vi in på en annan detalj, vad innebär kuska runt i närheten av hemmet? Om jag bor i Norrland och har 5 mil till närmsta granne, kan jag åka och hälsa på min honom/henne om jag har 4mm mönsterdjup?
nej, du bör istället be din granne att kontrollera sitt mönsterdjup och utifrån detta bestämma en mötesplats utmed vägen :lol:
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]