- mån 28 jan 2013, 13:39
#722683
Har nästan alltid handtvättat mina tidigare bilar, enstaka gånger har de fått åka in i en automattvätt, kanske nån gång per år.
Min senaste bil har jag endast handtvättat i en OKQ8 GDS-hall, 3 ggr har det blivit sen i oktober, senast i helgen. Första tvätten var innan Permashine-behandling. Efter avfettning och avspolning var den fortfarande hur sträv som helst, fick gå över ytterligare en gång med avfettning och sen tvättning med svamp, då blev den hyfsat ren, men fortfarande satt en hel del asfaltsprickar kvar. Trodde nog den skall var ganska lättvättad tack var ny blank lack, men icke. :???:
Men efter Permashinebehandlingen blev bilen mycket mer lättvättad, endast enstaka prickar satt kvar, efter ett varv med schampoo, tvättsvamp och ytterligare lite avfettning var de helt borta.
Fälgarna åkte också med på första avfettningsvarvet, varv två fick de en omgång med fälgrengöring och fälgborste.
Därefter torkade jag av alla gummilister och bilen står i garage som håller plusgrader så på morgonen är det aldrig några problem med fastfrusna dörrar och nu skall det vara plusgrader resten av veckan i Gbg så även eftermiddagarna bör gå bra.
Sen tror jag att man skall jobba på att få bort så mycket skit som möjligt även på vintern, ju längre den får sitta, desto j-vligare blir den att få bort till våren.
Min senaste bil har jag endast handtvättat i en OKQ8 GDS-hall, 3 ggr har det blivit sen i oktober, senast i helgen. Första tvätten var innan Permashine-behandling. Efter avfettning och avspolning var den fortfarande hur sträv som helst, fick gå över ytterligare en gång med avfettning och sen tvättning med svamp, då blev den hyfsat ren, men fortfarande satt en hel del asfaltsprickar kvar. Trodde nog den skall var ganska lättvättad tack var ny blank lack, men icke. :???:
Men efter Permashinebehandlingen blev bilen mycket mer lättvättad, endast enstaka prickar satt kvar, efter ett varv med schampoo, tvättsvamp och ytterligare lite avfettning var de helt borta.
Fälgarna åkte också med på första avfettningsvarvet, varv två fick de en omgång med fälgrengöring och fälgborste.
Därefter torkade jag av alla gummilister och bilen står i garage som håller plusgrader så på morgonen är det aldrig några problem med fastfrusna dörrar och nu skall det vara plusgrader resten av veckan i Gbg så även eftermiddagarna bör gå bra.
Sen tror jag att man skall jobba på att få bort så mycket skit som möjligt även på vintern, ju längre den får sitta, desto j-vligare blir den att få bort till våren.
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01