Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har nästan alltid handtvättat mina tidigare bilar, enstaka gånger har de fått åka in i en automattvätt, kanske nån gång per år.
Min senaste bil har jag endast handtvättat i en OKQ8 GDS-hall, 3 ggr har det blivit sen i oktober, senast i helgen. Första tvätten var innan Permashine-behandling. Efter avfettning och avspolning var den fortfarande hur sträv som helst, fick gå över ytterligare en gång med avfettning och sen tvättning med svamp, då blev den hyfsat ren, men fortfarande satt en hel del asfaltsprickar kvar. Trodde nog den skall var ganska lättvättad tack var ny blank lack, men icke. :???:
Men efter Permashinebehandlingen blev bilen mycket mer lättvättad, endast enstaka prickar satt kvar, efter ett varv med schampoo, tvättsvamp och ytterligare lite avfettning var de helt borta.
Fälgarna åkte också med på första avfettningsvarvet, varv två fick de en omgång med fälgrengöring och fälgborste.
Därefter torkade jag av alla gummilister och bilen står i garage som håller plusgrader så på morgonen är det aldrig några problem med fastfrusna dörrar och nu skall det vara plusgrader resten av veckan i Gbg så även eftermiddagarna bör gå bra.

Sen tror jag att man skall jobba på att få bort så mycket skit som möjligt även på vintern, ju längre den får sitta, desto j-vligare blir den att få bort till våren.
cbagling skrev:Att automattvättar återanvänder vattnet är både falskt och sant. Det vatten som återanvänds är det som används till underspolningen. Vattnet som används på övriga bilen kommer direkt från kommunen.
Rätt lätt att ta reda på: smaka om det är salt.
Det här med underspolning... är det verkligen så bra? De flesta bilar rostar ju ändå inte på undersidan längre. När man sprutar på vatten med högt tryck utan att det blir riktigt rent... dessutom får sig bussningar, avgasrör och annat en omgång varmt vatten... rätta mig om jag har fel, jag har aldrig sett något bevis för att automattvättens underspolning skulle vara bra för bilen...
Att bilar inte längre rostar är de dummaste jag hört. Men jag minns du sagt stt du aldrig har en bil längre än några tusen mil så nån rost på dina bilar kanske de inte hinner bli.
Kolla du på detaljer under bilen ska du nog få se lite rost!
Inte många Volvo nyare än 98 är särskilt rostiga... Frågan är i den mån rost förekommer om det beror på skötsel el bristande rostskydd. Jag tror till 95 procent på det senare
Då får du nog öppna ögonen, en normal 15 år gammal bil (även att det är volvo) så lär den va rostig lite överallt, oavsett om de är synlig genomrost i kaross eller underede/delar. Få ingen att tro att de flesta delar under bilen inte har rost för de e rent skitsnack. V70´n Jag hade såg man tydligt rost (ytrost) på fjäderben,länkarmar,bromsok,fjädrar å allt inunder bilen, men visst, Jag är ju bara kritisk å fick ett måndasex så de beror nog på de?
Du är mer uppmärksam än jag... Jag kollar aldrig noggrant men kan ändå konstatera att rostskyddet idag är otroligt mycket bättre än förr för många märken. Och de som rostar är
Inte sällan bilar som s sköts rätt noggrant, tex MB och BmW...
jag skulle aldrig tväta min privata bil med en borst tvät på den kör jag uttan borstar och på tjänstebilen så kör vi alltid borstar för det blir lite renare men efter 2år så börjar det synas i lacken att man kört med borstar...
Perhall: jodå de rostar rätt bra fortfarande tyvärr å de gäller oavsett volvo eller de två tyskarna du har väldigt mycket emot. På tal om mb så hade dom på sin förra E klass å C klass stora rostproblem i karossplåten.

94093: som sagt, de har hänt en del sedan piasawakvasttvättarna!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]