Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Dom hade ordentligt test med 8st olika dubbdäck i senaste numret av ViBilägare.. Nokian Hakkapeliitta 8 vann ganska överlägset.
Svagaste punkterna var i snöslask och på blöta vägar där dom var medelmåtta.
Det intressanta var att hakka8 fick bra betyg för ljudivå, något som 7:an inte var något vidare på.

/Martin
Fast Hakka8 har väldigt mycket mer dubbar än Hakka7, ändå låter de avsevärt mindre. Det är bra produktutveckling!

Ingen annan har ju hunnit med att anpassa däcken efter de nya dubbdäckskraven, inte till det bättre i allafall. Michelin plockade bort dubb för att klara kraven, vilket ju visar sig i testerna också, i negativ bemärkelse.
I ViBilägares test står det att om man kommer under någon viss gräns för hur mycket dubbarna släpper ifrån sig och river upp så får man ha fler dubbar. Dom har tagit fram nya dubb och något nytt sätt på hur dubbarna är fästa i däcket.. förstod jag rätt så sitter dom inte lika "hårt" utan kan röra sig lite inåt. Det betyder att när de kör på hård asfalt river de inte upp så mycket, men funkar ändå på is som är bra mycket mjukare än asfalt.

Lite osäker på om jag förstod precis hur det funkade.. men de klarade i allafall de nya hårdare kraven på miljövärden, även fast de har fler dubb. :)
Precis så är det Joel, man kan som tillverkare antingen hålla sig under ett visst antal dubbar per meter däck, eller så kan man välja att testa däcken och då måste de släppa från sig mindre partiklar än ett specifik värde. Detta gör att Nokian har kunnat öka antalet dubbar mot tidigare version, trots att kraven skärpts. Mig veterligen har ingen annan tillverkare kommit så långt i utvecklingen, Nokian drar i och med detta ifrån ytterligare..
Är hakka 7 bättre på snöslask än hakka 8?
Finns det måhända "lättrullande" eco vinterdäck med dubb?
Liknande det som finns för sommardäck typ Continental EcoContact 5 , Michelin Energy Saver osv.

Hakkapeliitta 8 kanske?
Jag har Hakkapeliitta 5 idag (som sjunger på sista versen, börjar bli slitna).

/Bo
jag kör michelin x-ice north dubbade, är väldigt nöjda med dom, väldigt bra fäste på is/hårpackad snö. men dock när de börjar bli 5-10 cm så börjar bilen bli spårig, men kan hända att det är för att dom är ganska breda, är 195:or har jag för mig. men är annars mycket nöjd
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]

Multiremmen på dessa bilar är tydligen […]

Koppling föll i golvet

Tack för snabbt svar, jag ska kolla hur b&ari[…]