Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Tack, jag pendlar till Stockholm så jag ska ha det i åtanke!

/Anders
Användarvisningsbild
av lellec56
Brainded skrev:Tack, jag pendlar till Stockholm så jag ska ha det i åtanke!

/Anders
Det var så lite :) så
av -=Kotten=-
Verkar vara riktig stor variation på statoils tvättar. Har jämt tvättat förhand, men i vintras när bilen var ordentligt skitig sa en polare att han kunde bjuda på en tvätt. Skadar ju aldrig att testa tänkte man.... :wink:
Satt instängd i en mindre evighet(10min kanske) och när det väl var färdigt var bilen chokerande nog skinande ren... :o

Nästa upplevelse som inträffade för någon månad sedan var dock inte lika trevlig. Det hela var över på någon minut och resultatet var exakt som på dina bilder.

Första tvätten: Statoil Knivsta
Andra tvätten: Statoil Täby
Båda guldtvätt utan borstar...
av Cicaro
Jag handtvättar bilen jämt nuförtiden, med enda hjälpmedlet en högtrycktvätt, oftast i GDShall eller på jobbet.
Fick äta upp min lathet när jag körde in i Statoils automattvätt, hade visserligen lite smårepiga skärmar, men motorhuven var nylackad en månad tidigare och nyligen vaxad skulle bara bli av med dammet innan jag åkte och hälsade på släkten.. resultatet: bilen såg ut ungefär som om någon dragit ett sandpapper över hela bilen.

Slutsats aldrig mera borsttvätt.

Sen tidigare gällde aldrig mera högtrycksautomat efter att ha kört en firmabil genom en när den sådan öppnade här i stan och dom hade glömt ett partikelfilter i vattenreningen så bilen hade fullt med stenskott och hål i lacken(plus ett stenskott i vindrutan som orsakade byte av vindruta(gillades inte av chefen).(har hört ryktesvägen att tvätten fortfarande blästrar bilar)
Men kan ju vara bra att veta, om man behöver blästra bilen så kan man ju sätta skydd över rutorna och köra igenom högtrycksautomattvätten.

Sen är ju frågan om jag haft extrem otur eller om det är rent allmänt aldrig automattvätt som gäller.
av robert7539
Lyfter denna tråd lite grann..

Var idag inne på lokala Shell för en för mig ovanlig företeelse, alltså tvätta i en automattvätt. Har tidigare när tiden inte riktigt räcker till kört in i dessa med enbart högtryckstvätt. Självklart var även detta min tanke idag.

Påtala extra noga att inga borstar till damen i kassan när betalning skulle ske. Men så fort jag kört in i tvätten börja jag ana oro när borstarna sakta börja röra sig mot bilen.. :-(O) Självklart kördes programmet klart med borstar, med mig smått galen inne i bilen.

Var självklart in till damen i kassan direkt efter. Hon tog på sig att hon gjort fel, men kom tyvärr inte så mycket längre än att hon ringde sin chef, som sen kommer ringa upp mig på måndag morgon.

Bilen blev långt ifrån ren, Men full med smårepor över hela bilen. Vad kan man kräva i denna sits? De minsta är ju självklart en polering, men sen all jäkla tid (som jag inte har. Anledningen till automattvätt) detta förmodliga efterspel kommer att ta.

Några tips hur man kan gå tillväga/kräva?

//Robert
Användarvisningsbild
av joel80
Gissar att det ändå var en tvätt med mjukborstar.. dom gör ytterst liten skada om man inte tvättar väldigt ofta. Det du ser som repor kommer försvinna när du går din årliga polering.. Tycker du kan kräva ett par gratistvättar (utan borstar då kanske) men tror inte du kommer kunna få något mer om du inte hittar en själsfrende i chefen. Ingen kommer nog att erkänna din bil som "skadad"..

Testa att köra en handtvätt och torka av bilen efteråt med sämskinn eller fiberduk.. Kan vara så att de repor du ser egentligen bara är ytliga märker från dom där mjukborstarna.. dom lämnar ibland en liten hinna efter sig.

Du kan ju alltid försöka få ut en polering, men jag skulle bli förvånad om dom skulle gå med på det. Uppdatera gärna här med vad dom säger.. :)
av robert7539
joel80 skrev:Gissar att det ändå var en tvätt med mjukborstar.. dom gör ytterst liten skada om man inte tvättar väldigt ofta. Det du ser som repor kommer försvinna när du går din årliga polering.. Tycker du kan kräva ett par gratistvättar (utan borstar då kanske) men tror inte du kommer kunna få något mer om du inte hittar en själsfrende i chefen. Ingen kommer nog att erkänna din bil som "skadad"..

Testa att köra en handtvätt och torka av bilen efteråt med sämskinn eller fiberduk.. Kan vara så att de repor du ser egentligen bara är ytliga märker från dom där mjukborstarna.. dom lämnar ibland en liten hinna efter sig.

Du kan ju alltid försöka få ut en polering, men jag skulle bli förvånad om dom skulle gå med på det. Uppdatera gärna här med vad dom säger.. :)

Nog fan ger de avtryck på bilen. Sen angående repor av borstar så kan man ju egentligen undra varför alternativet borstfritt ens finns om nu borstar är "bra". Inget ont mot ditt svar men tro fan att (hoppas) man får en polering. Det är väl egentligen oväsentligt om de går bort i min årliga polering. Har färgen Caspian blå dvs. en mörk färg och då syns de bra skillnad vill jag påstå..

Sen var de ju ändå så att jag bestämt ville ha UTAN borstar så vi får väl se.

Trevlig Kväll/Helg! :D

//Robert
Användarvisningsbild
av bem
Två händelser i biltvätt:

1) I somras bytte de till en ny biltvätt hos Statoil i stan. Var där ganska snart därefter och skulle tvätta borstlöst.
Körde in och satt kvar i bilen under tvätten.
Tyckte vattensprutet var ganska hårt mot bilen.
När sista momentet blåsning/torkning pågick hörde jag bak i bilen ett bonk och såg tankluckan flyga ut på golvet. Va i he... körde ut bilen och på golvet låg tanklocket lösslitet från bilen. Hm - hur kunde det hända fundera jag. Svårt bevisa nåt men jag är hundra på att tanklocket inte var öppet för jag hade inte tankat på en vecka. Och skulle tanklocket varit öppet skulle jag nog sett det för innan jag kör in i tvätten viker jag in speglarna och skulle nog sett det då.
Nåväl, min teori är att vattenstrålen varit så hård att den öppnat tankluckan. Sen kom torkarmekanismen och skala av den öppnade luckan.
Nåväl det blev byte av tanklucka på näste service, inte mer med det.

2) En kompis berätta att en av hans kompisars fru skulle tvätta bilen i automattvätten i stan (inte på Statoil den här gången) och hon körde in bilen. Borstarna börja borsta på framrutan men vad var det för konstigt bang-bang mot frontrutan? Rutan spräktes, vad i...
Tillkalla personal och det visade sig att det satt en bilvärmarsladd intrasslad i borsten och kontakten snärtat runt runt i bilrutan.

Det har nog hänt många saker i biltvättar kan jag tänka mig.

/Bo
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Brainy skrev:Tack, jag pendlar till Stockholm så jag ska ha det i åtanke!

/Anders
Då passar jag på att rekommendera Autoshine Bilvårdscenter i Handen/Brandbergen. Deras automattvätt är synnerligen bra. Tvättar min bil där. Blir inga repor i lacken.

http://www.autoshine.se

Firmabilen kör jag varannan vecka genom automattvätten (den med borstar) på OK och alltid billigaste tvättprogrammet. Blir förvånansvärt rent.

/Håkan
av robert7539
robert7539 skrev:Lyfter denna tråd lite grann..

Var idag inne på lokala Shell för en för mig ovanlig företeelse, alltså tvätta i en automattvätt. Har tidigare när tiden inte riktigt räcker till kört in i dessa med enbart högtryckstvätt. Självklart var även detta min tanke idag.

Påtala extra noga att inga borstar till damen i kassan när betalning skulle ske. Men så fort jag kört in i tvätten börja jag ana oro när borstarna sakta börja röra sig mot bilen.. :-(O) Självklart kördes programmet klart med borstar, med mig smått galen inne i bilen.

Var självklart in till damen i kassan direkt efter. Hon tog på sig att hon gjort fel, men kom tyvärr inte så mycket längre än att hon ringde sin chef, som sen kommer ringa upp mig på måndag morgon.

Bilen blev långt ifrån ren, Men full med smårepor över hela bilen. Vad kan man kräva i denna sits? De minsta är ju självklart en polering, men sen all jäkla tid (som jag inte har. Anledningen till automattvätt) detta förmodliga efterspel kommer att ta.

Några tips hur man kan gå tillväga/kräva?

//Robert

Liten uppdatering..

Inga som helst problem, blev utan diskussion erbjuden att lämna in bilen till valfri firma för polering. Så tummen upp där Shell :-)-)

Nu till nästa fråga, tips på en bra firma i stockholm (helst södra sidan) som är värda att lämna bilen till?

//Robert
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]