Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Vintrarna här uppe i Norrbotten (bor i Gällivare) så har vi aldrig/sällan bara vägar fören det blir vår så
vi nöter minimalt på vägarna och ljudnivån är det ingen större skillnad på med dubbade.
I södra sverige kan ni ju få bar mark flera gånger per vinter och då uppleva "första halkan" flera gånger
(eller har jag fel?) som är bland den värsta. När vi får vinter så 9 av 10 gånger så förblir det vinter tills våren kommer.
Så jag skulle köra på dubb även om jag bor i söder efter som dom är bäst på is och minst lika bra
på asfalt som odubbade så det där med att riva upp vägen och ljudnivån faller bort för mig...

Vi har fått snö för ett par veckor sen och har nu ca:25cm och det snöar/-8 grader nu... :D

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av opA
Alltid dubbdäck och jag bor i V-götaland.. varför riskera sitt eget och andras liv med friktionsdäck när man kan bromsa och köra en bil betydligt lättare med dubbar än utan och man kan ändå hålla rätt angiven hastighet.

Varför sänka hastigheten när man har friktionsdäck, då förstör man ju bara ännu mer trafikrytmen och folk blir irriterade, ökar gasen och en olycka kan hända.
av ZizzoZ
opA skrev:Alltid dubbdäck och jag bor i V-götaland.. varför riskera sitt eget och andras liv med friktionsdäck när man kan bromsa och köra en bil betydligt lättare med dubbar än utan och man kan ändå hålla rätt angiven hastighet.

Varför sänka hastigheten när man har friktionsdäck, då förstör man ju bara ännu mer trafikrytmen och folk blir irriterade, ökar gasen och en olycka kan hända.
Det va precis såhär jag menade.Olyckor händer när folk får göra omkörningar och det är en "slasksträng" mellan filerna... Då får bilen lättare sladd. Eller om det bara e halt ute och bakändan får sig en släng ut och sladden är ett faktum.

Sen så betalar vi för att vv/transportstyrelsen ska hålla våra vägar i bra skick. Sen att dom tar alla pengar till att bygga rondeler och farthinder i större städer än att hålla vägarna ute i landet i ett bra skick det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ZizzoZ skrev:
opA skrev:Alltid dubbdäck och jag bor i V-götaland.. varför riskera sitt eget och andras liv med friktionsdäck när man kan bromsa och köra en bil betydligt lättare med dubbar än utan och man kan ändå hålla rätt angiven hastighet.

Det va precis såhär jag menade.Olyckor händer när folk får göra omkörningar och det är en "slasksträng" mellan filerna... Då får bilen lättare sladd. Eller om det bara e halt ute och bakändan får sig en släng ut och sladden är ett faktum.

Sen så betalar vi för att vv/transportstyrelsen ska hålla våra vägar i bra skick. Sen att dom tar alla pengar till att bygga rondeler och farthinder i större städer än att hålla vägarna ute i landet i ett bra skick det är en annan sak.
Ni är bra roliga, rätt angiven hastighet, att ligga i 120-140 km/k utan dubbb med bra friktionsdäck har ju aldrig varit något problem även om det snöar på bra mycket. Visst med ett par fulldubbade kan man kanske höja till 150 km/h.

Förstöra trafikrytmen med friktionsdäck säger ni, det är ju alltod någon säkerhets-narkoman fulldubbat som ligger längst fram i 60 km/timme och stänger hela fältet. :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev: Förstöra trafikrytmen med friktionsdäck säger ni, det är ju alltod någon säkerhets-narkoman fulldubbat som ligger längst fram i 60 km/timme och stänger hela fältet. :wink:
Kanske ska vara glad att han inte valde dubbfritt då, för då hade han väl hållt 40km/timme.. :wink: :D
av Steff 99

Då har man väl ändå missuppfattat nyttan med dubbade vinterdäck, avsikten är inte att gasa på som vanligt utan anpassa hastigheten till väglaget.
Det som du tjänar på att ha liiiiiite bättre väggrepp på is i förhållande till en med friktiondäck har du ju förbrukat i och med din högre hastighet.
Att man har dubbat i Norrland där man inte har snö o isfria vägar före att våren kommit i södra Sverige förstår jag, men att ha det i exv. västergötland bara för att kunna hålla högre hastighet, då är det väl frågan om man är kompetent att köra bil på vintern.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
I Teknikens Världs vinterdäckstest...

1. Goodyear UltraGrip Ice+ (Nordiskt odubbat)
2. Continental ContiWinterContact TS830 (Centraleuropeiskt odubbat)
3. Continental ContiIceContact (Dubbat)
4. Nokian Hakkapeliitta 7 (Dubbat)
5. Nokian HakkapeliittaR ( Nordiskt odubbat)

Bästa odubbade och bästa dubbade har fått lika höga poäng på is..

/Kalle
av pergrein
~Kalle~ skrev:I Teknikens Världs vinterdäckstest...

1. Goodyear UltraGrip Ice+ (Nordiskt odubbat)
2. Continental ContiWinterContact TS830 (Centraleuropeiskt odubbat)
3. Continental ContiIceContact (Dubbat)
4. Nokian Hakkapeliitta 7 (Dubbat)
5. Nokian HakkapeliittaR ( Nordiskt odubbat)

Bästa odubbade och bästa dubbade har fått lika höga poäng på is..

/Kalle
Hur kan det vara så stor skillnad på testen AMS & TV gör? Är det poängsystemet, bilen dom använder, mätutrustningen?
AMS använde en Ford Focus 2.0 Däck: 205/55R 16" vad hade TV?

Mvh
Per

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]