Undersökningar från VTI ger jag inte en spänn för efter allt dumt dom kommit med, men ok.
Dubbdäcken blir mycket riktigt väldigt dåliga väldigt fort om du inte sköter dem riktigt. Men det krävs att du tappar dubben för att märka en tydlig försämring av den anledningen. Tappar du dubb i mängder i ett bra dubbdäck så missköter du dem.
Jag kan tyvärr inte citera testet rakt av då jag inte kommer ihåg vart jag läste det. Men ett friktionsdäck som året innan var testvinnare hade inte en chans året efter då det bara hade 6mm, inte ens mot "samma" däck men i oslitet skick.
På den tiden som jag slitit bort 2.6mm från mitt dubbdäck så har jag mycket dubb kvar. Men jag kör inte dubbdäcken mer än 2 vintrar oavsett, men jag har nött ner ett vanligt sommardäck som ändå har hårdare gummiblandning mer än 2.6mm på bara en sommar.
Jag brukar märka liten effektförsämring i slutet av andra säsongen men inte särkilt stor.
Körde du bara i 30km/h men släppte ändå? Ja...
[qoute]Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter.[/quote]
Betyder det att jag som kör med dubbdäck och håller samma avstånd som friktionsdäcksförarna ändå är en större risk i trafiken?
Betyder det att jag som har en bromssträcka på 40m i 90km/h istället för en förare med ett friktionsdäck som har en bromssträcka på 60m ska hålla samma avstånd och hastighet som den sistnämnda? Don't think so...
Det är rätt naturligt, vet man att man har väldigt dåliga bromsar så kör man också rätt så långsamt och med stora avstånd (om man nu av någon outgrundlig anledning kör från första början).
Friktionsdäck greppar sämre på is, that's it. Snö ser jag och kan sakta in för, blixthalka på ett ställe när det står 3 plusgrader i displayen är lite svårare.
Men men, alla får köra med vad dom vill så länge dom kör med huvudet. Jag kommer inte vara lika förlåtande om jag har familjen i bilen om jag återigen på landsväg krockar med en förare på friktionsdäck som inte kan hålla bilen på sin sida vägen för att han har övertro på sina körkunskaper och däckens fäste.
Det syns vart jag står va?