Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siamthai
Köpte bil förra året och med den fick jag till min fasa hakkapeliittas året runt däck som ska kunna användas både vinter och sommar. Alltså riktigt kompromissade däck som naturligtvis inte alls är lika bra som odubbade ”äkta” vinterdäck. Hade innan dess alltid kört dubbat. Med dessa odubbade råkade jag två gånger ut för något som skulle ha kunnat bli sladd, men då ingrep bilens antisladdsystem (Dynamic Stability and Traction Control - DSTC) och det löste sig helt utan problem. Ena gången var det underkylt regn och riktigt halt, den andra gången snö som smält och sedan fryst till is. Det fungerade alltså utmärkt med dessa rätt kassa vinterdäck hela vintern. Såväl på snö som på is samt våt och torr asfalt. Jag slapp dessutom oljudet från dubbdäcken. I och med att jag på det här sättet fick prova att köra dubbfritt och det dessutom fungerade så bra kommer jag inte att köpa dubbdäck igen. Satsar nu på Michelin X-Ice Xi2 som verkar vara bland de bästa odubbade vinterdäcken. Har man en modern bil med antisladd, antispinn, ABS och allt vad det heter kan man säkert strunta i dubbdäck. Skulle jag fortfarande köra med min g:a 245 skulle jag dock inte köra dubbfritt.

Miljöargumentet mot dubbdäck köper jag inte. Miljöpåverkan tror jag endast är marginell och mest ett påhitt av politikerna för att de vill spara pengar eftersom dubbdäcken sliter mer på vägarna.

Viktigast av allt är nog trots allt att satsa på kvalitetsdäck.
Användarvisningsbild
av Brainy
Intressant tanke... då höjjer du såklart hastigheten lite också eftersom du ändå har antisladd som skyddar dig?
Det kräver ju också att du får tillräckligt med grepp direkt efter det släpper för att antisladdsystemet ska kunna gripa in. På blankis så har du ingen som helst nytta av dstc, däremot så kan det hjälpa dig om det bara är en fläck som bilen släpper på och det direkt efter blir snö eller rejält ruggat så du kan få fäste.

På dessa ställen där du säger att bilen släpper för att du inte har dubb = på is, tänk då på att du har betydligt längre bromssträcka än med dubbdäck. Och det kan inget ABS eller DSTC i världen korta ner.

Tänk även på att friktionsdäck verkar vara mer slitagekänsliga så du bör byta ut dem oftare.

Kör på vilka däck du vill, men var medveten om att du lär behöva köra långsammare med friktionsdäcken i vissa lägen. Räknar du med att kunna hålla samma hastighet som med Hakka 7 bara för att du har dstc så tror jag du är illa ute rätt snart.

Tänk på din egen och vi andras säkerhet i trafiken :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av siamthai
Njaa, de ställen som jag var på väg att få sladd på var i 90 graders svängar där jag faktiskt inte körde mer än kanske 30 km/h :wink: och som jag fixat även utan DTCS. Men summa sumarum fungerade som sagt däcken hela vintern utan problem.

Du skriver att "friktionsdäck verkar vara mer slitagekänsliga" men jag har för mig att jag läst att dubbdäck kan vara ännu sämre eftersom dubbarna slits snabbare än man tror. Jag skall se om jag kan hitta sidan jag läste det på.
Användarvisningsbild
av siamthai
Gick snabbare att hitta än jag trodde. Jag citerar "Samtidigt ska man inte ha en övertro på dubbdäck. Dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria friktionsdäck även på is. Friktionsdäcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt." D.v.s att dubbdäck kan vara sämre än dubbfria t.o.m på is.

Jag citerar resten "Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut,VTI, förändrar vi också vårt körsätt beroende på vilka vinterdäck som sitter på bilen.

Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter.

En norsk undersökning konstaterar att dubbdäck inte har någon olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom. Det är bara när väglaget plötsligt försämras, och när föraren missbedömer väglaget som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt
.
"

Detta är citerat från följande sida http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... na-1.16751
Användarvisningsbild
av Brainy
Undersökningar från VTI ger jag inte en spänn för efter allt dumt dom kommit med, men ok.

Dubbdäcken blir mycket riktigt väldigt dåliga väldigt fort om du inte sköter dem riktigt. Men det krävs att du tappar dubben för att märka en tydlig försämring av den anledningen. Tappar du dubb i mängder i ett bra dubbdäck så missköter du dem.

Jag kan tyvärr inte citera testet rakt av då jag inte kommer ihåg vart jag läste det. Men ett friktionsdäck som året innan var testvinnare hade inte en chans året efter då det bara hade 6mm, inte ens mot "samma" däck men i oslitet skick.

På den tiden som jag slitit bort 2.6mm från mitt dubbdäck så har jag mycket dubb kvar. Men jag kör inte dubbdäcken mer än 2 vintrar oavsett, men jag har nött ner ett vanligt sommardäck som ändå har hårdare gummiblandning mer än 2.6mm på bara en sommar.
Jag brukar märka liten effektförsämring i slutet av andra säsongen men inte särkilt stor.

Körde du bara i 30km/h men släppte ändå? Ja...
[qoute]Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter.[/quote]
Betyder det att jag som kör med dubbdäck och håller samma avstånd som friktionsdäcksförarna ändå är en större risk i trafiken?
Betyder det att jag som har en bromssträcka på 40m i 90km/h istället för en förare med ett friktionsdäck som har en bromssträcka på 60m ska hålla samma avstånd och hastighet som den sistnämnda? Don't think so...
Det är rätt naturligt, vet man att man har väldigt dåliga bromsar så kör man också rätt så långsamt och med stora avstånd (om man nu av någon outgrundlig anledning kör från första början).

Friktionsdäck greppar sämre på is, that's it. Snö ser jag och kan sakta in för, blixthalka på ett ställe när det står 3 plusgrader i displayen är lite svårare.

Men men, alla får köra med vad dom vill så länge dom kör med huvudet. Jag kommer inte vara lika förlåtande om jag har familjen i bilen om jag återigen på landsväg krockar med en förare på friktionsdäck som inte kan hålla bilen på sin sida vägen för att han har övertro på sina körkunskaper och däckens fäste.

Det syns vart jag står va? ;-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Är en dubbdäcksåkare som för första gången byter till dubbfritt då jag nu byter bil och har också känt att bilen mest "vandrar" runt på de bara asfaltsvägarna vintertid och känns oprecis i vägegenskaperna.

För er som läser tester - tänk också på att det är splitter nya dubbdäck de testar. Läste på nätet (Teknikens värld eller om det var Automotor & Sport) att dubbdäck snabbt tappar i grepp då de körs på just bar asfalt. Problemet var tydligen att dubben utsätts för så mkt påfrestningar då den jobbar mot asfalten i inbromsning accelerationer och kurvor att den till snart börjar sitta "löst". Prova själva att känna på era dubb så kommer ni se att vissa eller många av dem sitter löst. Jag som vintertid kör mycket på ren asfalt väljer därför nu dubbfritt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Brainy skrev: Kör på vilka däck du vill, men var medveten om att du lär behöva köra långsammare med friktionsdäcken i vissa lägen. Räknar du med att kunna hålla samma hastighet som med Hakka 7 bara för att du har dstc så tror jag du är illa ute rätt snart.
Men med samma logik är det lika fel att tänka: "jag har dubb så jag behöver inte åka långsammare".

En sak som inte tagits upp i den här tråden är hur däcken känns. Man märker ju när kommunikationen med underlaget är dålig och då drar man automatiskt ned hastigheten av ren självbevarelsedrift. Det är väl helt enkelt därför det inte är någon skillnad i olycksstatistiken. Bra fäste ger högre trygghet = högre hastighet.
Användarvisningsbild
av Brainy
Stringerbell: Ptja.. jag sänker hastigheten till den hastighet där jag vet att jag klarar av att behålla greppet oavsett vad = lägre än jag håller på sommaren med sommardäck. Den hastigheten där jag kan behålla greppet oavsett vad är högre än vad motsvarande hastighet är med ett friktionsdäck. Och att då höjja hastigheten till samma hastighet med friktionsdäcket för att man har dtcs känns inte speciellt smart då dtcs fortfarande behöver grepp för att arbeta och det inte förkortar bromssträckan ett dugg.
Precis som jag inte höjjer hastigheten till högre än jag klarar av att behålla greppet i med mina dubbdäck bara för att jag har dtcs.

Jodå, det har jag tagit upp i flera inlägg. Dels när däcken känns dåliga så byter jag dem mot nya och dels att vid blixthalka så kan det vara försent att sakta ner när man väl känner att det släpper. Det sistnämnda är också den största anledningen till att jag förespråkar dubb, problemet att märka av den plötsliga halkan och då är dubben en fin livförsäkring.

Emil: Ja, och det är därför däcken kräver en bra inkörning innan de börjar användas för "normal" körning. Då tappar du inte många dubb, tappar du inte dubb så lär inte särskilt många sitta löst heller.

Men alla kör som sagt med det däck dom vill, men jag hoppas att ni anpassar hastigheten efter det däck ni har. Det gäller i den aspekten att ni som har dubbdäck kör långsammare i vår när det närmar sig 10 plusgrader än de med fina autobahnvinterdäck gör samt att ni med friktionsdäck kör långsammare än de med dubbdäck när situationen så kräver.
Kör med huvudet så löser det mesta sig oavsett däck. Det går att klara sig med sommardäck med, men medtrafikanterna skulle inte bli så glada då det skulle innebära att jag körde som en snigel för att hålla mig på vägen ;)

/Anders
Användarvisningsbild
av siamthai
Brainy skrev: Och att då höjja hastigheten till samma hastighet med friktionsdäcket för att man har dtcs känns inte speciellt smart då dtcs fortfarande behöver grepp för att arbeta och det inte förkortar bromssträckan ett dugg.
Jag vet inte om det är mitt inlägg du tänker på med denna kommentar. Jag måste i så fall säga att jag aldrig skrev att man skall köra lika fort med dubbfritt som med dubbar för att man har DSTC, har ni förstått mitt inlägg på det viset uttryckte jag mig inte tydligt nog. Vad jag menade är att DSTC är en funktion som höjer säkerheten och kan vara en bra hjälp, särskilt när det är vinterväglag. Faktum är att jag känner mig mer osäker med dubbfritt än med dubbar och därför snarare kör långsammare och håller längre avstånd till bilen framför.

Jag har nog dessutom en fördel som många av er inte har. Jag kan välja när jag skall ta bilen eftersom jag cyklar till och från jobbet året runt. När jag skall någonstans med bilen låter jag den stå om det är alltför dåligt väder (snöstorm m.m). Jag kom på att jag faktiskt kör med dubbdäck för det har jag på cykeln :lol: Skulle aldrig falla mig in att ens testa dubbfritt på den :wink: Började med dubbdäck på cykeln för tre år sedan och från att tidigare gjort ett par vurpor varje vinter går det nu som på räls även när det är is på cykelbanorna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.