Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Dykaren
Jag har nog inte vid något tillfälle visat mig "kaxig" eller liknande men vissa kommentarer får mig bara att storkna tex "så får det bli att gno med en svamp som jag dränkt in i kallavfettning" HUVALIGEN!

Sen tipsen om att lämna in bilen på en recond till våren då det är roligare att ha en fin bil till våren! DET ÄR TILL VINTERN DET ÄR ABSOLUT VIKTIGAST ATT HA ETT FULLGOTT LACKSKYDD!

Har man råd att lägga dom pengarna som en helt ny Volvo kostar så har man väl råd att lämna in bilen på en riktig recondverkstad och få den sprillans nya svindyra bilens lack rejält lackskydda?

Jag lämnar in min bil på recond innan vintern och till våren, jag tvättar den för hand i snitt en gång i veckan och på vintern så är det avfettning som gäller då det är det enda som får bilen ren. Lägg dock inte avfettningen ovanför list då det är exremt sällan som det behövs!
Användarvisningsbild
av lexus
Dykaren skrev:..."så får det bli att gno med en svamp som jag dränkt in i kallavfettning" HUVALIGEN!
Vet inte om det var mig du citerade ovan men i mitt fall kan jag säga att jag inte gnodde utan endast "duttade" på avfettningen på de ställen det behövdes. Det var mycket effektivt faktiskt. Att spreja på avfettning är givetvis ett alternativ men min erfarenhet är att det liksom rinner av istället för att effektivt tränga in i skiten. Med svampmetoden så fick jag precis den effekt jag var ute efter dvs att avfettningen verkligen trängde in i skiten. Efter ett ögonblick rann skiten bokstavligen av bilen. Bilen blir ju knappast repig av att man nuddar den eller hur? I synnerhet inte om man först kört en ordentlig avsköljning efter avfettning. Då har ju all lös skit redan sköljts bort och endast de svårare fläckarna är kvar. Det är dessa jag då tar bort med svampmetoden. Fick inte en enda repa av min metod kan jag tillägga. Däremot har jag fått en del repor längst ned på bakluckan och det beror ju på att fruntimmer av någon obegriplig anledning inte kan tänka logiskt för de använder ta mig fan aldrig de inbyggda handtagen på luckans insida utan ska nödvändigtvis ta på luckans utsida varenda gång de stänger den.

Kan tillägga att min Volvohandlare starkt avrådde ifrån att lämna in den nya bilen på lackförsegling eftersom lacken är mjuk och behöver tid att härda. Som lekman tyckte jag inte att det fanns någon logik i att strunta i detta råd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:Lämna in bilen på en lackbehandling. Du kommer inte att ångra dig.

Finns ingen anledning att slita livet ur sig på försöka hålla bilen ren under vintern. Jag kör med DITEC och är oerhört nöjd. Andra lackbehandlingar är säkert bra. Men fy f-n för att stå och gnida nu på vintern. :*O/
Jag har ny Ditec på min bil men inte fan funkar det.....

Förr vaxade jag själv istället, funkade mycket bättre, en vaxningn var 3e månad gjorde att jag aldrig behövde schampo eller avfettning, bilen blev allid helt ren med bara vatten .
Användarvisningsbild
av Funk
Kan tillägga att min Volvohandlare starkt avrådde ifrån att lämna in den nya bilen på lackförsegling eftersom lacken är mjuk och behöver tid att härda. Som lekman tyckte jag inte att det fanns någon logik i att strunta i detta råd.
Kan inte du som har en -08 kolla hur det står i instruktionsboken om lackbehandling ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av lexus
Funk skrev:
Kan inte du som har en -08 kolla hur det står i instruktionsboken om lackbehandling ?

/Thomas
Bra idé!
Så här står det i instruktionsboken:
"Viktigt!
Lackbehandlingar såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti"
av Dykaren
lexus skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Bra idé!
"Viktigt!
Lackbehandlingar såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti"
Ja och det är rent skitsnack det! En lack är härdad och klar redan när den rullar av line:en! En bil som kommer in till lackverkstad med lackskador poleras innan den går ut till kund för att få till eventuella lackskarvar osv!
En färdiglackad bil i lackbox får stå kvar i 40 gradig värme just för att det ska härda!

Prata istället med en billackerare eller företag som tillverkar billacker tex Standox!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dykaren skrev:
lexus skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Bra idé!
"Viktigt!
Ja och det är rent skitsnack det! En lack är härdad och klar redan när den rullar av line:en! En bil som kommer in till lackverkstad med lackskador poleras innan den går ut till kund för att få till eventuella lackskarvar osv!
En färdiglackad bil i lackbox får stå kvar i 40 gradig värme just för att det ska härda!

Prata istället med en billackerare eller företag som tillverkar billacker tex Standox!
Skitsnack eller ej må vara ..... men lik förbannat upphör garantin att gälla.

Så välj då en behandling som har en egen garanti som ersättining.
Användarvisningsbild
av Funk
Skitsnack eller ej må vara ..... men lik förbannat upphör garantin att gälla.
Det var det jag ville få fram.. Handlare som rekommenderar lackbehandling (även om man skall vänta ett tag) vet tydligen inte om den nya formuleringen vilket kan ställa till det. Dom skall avråda från det..

Att det sedan i praktiken är en annan sak har inte större betydelse än att man får vara noga att välja metod och leverantör.

Lacken är som tidigare sagt genomhärdad redan då man får bilen eller allra senast några veckor efteråt. Lacken kan dock vara mjuk på plastdetaljer något längre än på karossen, därför skulle jag inte säga att allt verkligen är genomhärdat då den levereras även om själva karossen är det.

/Thomas
av Dykaren
Hela grejen är att det är som viktigast att ge bilen ett ordentligt lackskydd när den är helt ny. Öpnna upp lackporerna lite lungt och försiktigt och sen rengöra dom och sen på med vaxet och på med lackförseglingen, då är din lack skyddad!
Fortsätt göra detta iaf 1 gång om året och tvätta bilen för hand så har du en bil som kommer vara fräsch!

Att sen Volvo skriver så som dom gör är nog mer för att dom annars kanske skulle få stå för mycket som dåliga "recondare" har orsakat.
Lämnar du bilen till en bra firma med bra produkter så behöver du inte oroa dig, tvärt om!
Användarvisningsbild
av forbo
Jag lämnade in min bil direkt då jag köpte den.

Lackförseglad med Lahega Toughguard, kommer givetvis fortsätta med behandling varje år.

Väldigt lättvättad. Sprutar på avfettning som får verkar några minuter.

Behöver inte gnugga för att få bort skiten.

//Fredrik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90