- tis 18 dec 2007, 13:08
#158783
Denna debatten är alltid lika intressant. Kommer varje år, har den ofta med vänner osv.
Det som förvånar mig att tex den däckstesten som det hänvisades till (och alla andra däckstester) år efter år säger samma sak.
Ska man åka säkert - snö, is, asfalt tort, blött osv osv - då är det bra dubbdäck som gäller.
Det tragiska är att det säljs så mkt skitdäck i landet. Så otroligt mycket däck med skumma tillverkare - Asientillverkade dubbdäck, som inte borde vara lagligt att sälja.
Folk köper nya bilar för många hundratusen - lägger till extrapengar på dubbla airbagar, barnstolar, kuddar, litar blint på EuroNcap biltester köper de säkraste bilarna de kan hitta.
Sen däcken hmm.... Vinterdäck, huh dyrt ju. Undra vad grannen anser - föresten, vad sa eg pappa, dubbat eller inte. Fast det är klart, jag kan ju kolla med däckkillen på hörnet - han säger ofta att han har bra priser på sidoimporterade vinterdäck från Brasilien.....
Men det är klart, köpte ju rätt dyr bil så.. får bli billiga däck.
Jag har kört rätt mycket bil, kört budbil i Gbg trakten och runt om i södra delen av landet. Alltid kört Volvo kombibilar, framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet.
Skulle tippa på att jag kört typ mellan 150 000 och 200 000 mil under mina 19 år med körkort. Många av dessa milen i vinterväglag.
Jag har provat dubbfritt några uppsättningar. Alltid köpt dyra - bra däck.
Alltid köpt "sansade" däckdimensioner när det gäller vinterdäck.
Min egen åsikt är enkel... Dubbdäck i alla väder under vintern...! Det finns inget att diskutera.
Jag tycker till och med att det ska vara lag på dubbdäck. Varför ska jag riskera att dö i en möteskollision för att någon med skitdäck-dubbfritt kommit över på min väghalva.
Sen kan man alltid komma med Vägverkets idiotiska förslag, komma med att i Oslo får man inte köra med dubb, man kan komma med klassiska saker som att "det funkar bra för mig - jag kör inte så mkt"
Det räcker med en gång - en gång i hela mitt liv att jag får fem meter tillgodo, kan väja, bromsa osv för att jag anser det ska räcka. Att måla upp ett skräckscenario om vad som kan hända den där gången - när man inte får de fem meterna tror jag inte behövs.
Hur många av er alla har någonsin haft nytta av ert bilbälte..? Troligen ett fåtal.
Hur många av er kommer någonsin få nytta av ert bilbälte? Trogen och tack och lov ett fåtal. Hur många av er anser stenhårt att man ska använda det.......
Kalla mig gärna basserwasser, men jag tummar inte på säkerheten. Inte för mig - inte för andra. Oavsett om jag ska köra 50 mil om året eller 10 000 mil.
Däckstester talar samma tydliga språk år efter år. Det bästa dubbfria når knappt upp till det sämsta dubbade däcket - oavsett underlag.
Jag menar självklart att man ska köpa nya, bra dubbdäck. Inte under några förhållanden halvskumma märken. Utan det är de fyra-fem stora värdsledande däcktillverkarna som gäller.
Bra däck kostar. Snåla inte.
Att säga att de inte håller, att dubbarna släpper osv. Är skitsnack anser jag - om man gör rätt Kör man in däcken rätt, otroligen snäll körning på asfalt i ca 100 mil, så sätter sig dubbarna. Jag kör trimmad bil, kör hårt. Mina däck brukar behålla sina dubbar i minst två-tre vintrar. Viktigt är att de bli inkörda på asfalt! Inte på snö - ett bra argument bakom att sätta på vinterhjulen i tid med och inte när snön faller. Köper man skitdubbdäck sitter dubbarna mycket sämre med.
Varför man ska köra 18" på vintern kan jag inte i min vildaste fantasi komma på.
Kör med minsta, smalaste däcken som funkar på bilmodellen.
Om man väljer vinterhjul efter vad som är snyggt - är man helt fel ute.
/Johan
Det som förvånar mig att tex den däckstesten som det hänvisades till (och alla andra däckstester) år efter år säger samma sak.
Ska man åka säkert - snö, is, asfalt tort, blött osv osv - då är det bra dubbdäck som gäller.
Det tragiska är att det säljs så mkt skitdäck i landet. Så otroligt mycket däck med skumma tillverkare - Asientillverkade dubbdäck, som inte borde vara lagligt att sälja.
Folk köper nya bilar för många hundratusen - lägger till extrapengar på dubbla airbagar, barnstolar, kuddar, litar blint på EuroNcap biltester köper de säkraste bilarna de kan hitta.
Sen däcken hmm.... Vinterdäck, huh dyrt ju. Undra vad grannen anser - föresten, vad sa eg pappa, dubbat eller inte. Fast det är klart, jag kan ju kolla med däckkillen på hörnet - han säger ofta att han har bra priser på sidoimporterade vinterdäck från Brasilien.....
Men det är klart, köpte ju rätt dyr bil så.. får bli billiga däck.
Jag har kört rätt mycket bil, kört budbil i Gbg trakten och runt om i södra delen av landet. Alltid kört Volvo kombibilar, framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet.
Skulle tippa på att jag kört typ mellan 150 000 och 200 000 mil under mina 19 år med körkort. Många av dessa milen i vinterväglag.
Jag har provat dubbfritt några uppsättningar. Alltid köpt dyra - bra däck.
Alltid köpt "sansade" däckdimensioner när det gäller vinterdäck.
Min egen åsikt är enkel... Dubbdäck i alla väder under vintern...! Det finns inget att diskutera.
Jag tycker till och med att det ska vara lag på dubbdäck. Varför ska jag riskera att dö i en möteskollision för att någon med skitdäck-dubbfritt kommit över på min väghalva.
Sen kan man alltid komma med Vägverkets idiotiska förslag, komma med att i Oslo får man inte köra med dubb, man kan komma med klassiska saker som att "det funkar bra för mig - jag kör inte så mkt"
Det räcker med en gång - en gång i hela mitt liv att jag får fem meter tillgodo, kan väja, bromsa osv för att jag anser det ska räcka. Att måla upp ett skräckscenario om vad som kan hända den där gången - när man inte får de fem meterna tror jag inte behövs.
Hur många av er alla har någonsin haft nytta av ert bilbälte..? Troligen ett fåtal.
Hur många av er kommer någonsin få nytta av ert bilbälte? Trogen och tack och lov ett fåtal. Hur många av er anser stenhårt att man ska använda det.......
Kalla mig gärna basserwasser, men jag tummar inte på säkerheten. Inte för mig - inte för andra. Oavsett om jag ska köra 50 mil om året eller 10 000 mil.
Däckstester talar samma tydliga språk år efter år. Det bästa dubbfria når knappt upp till det sämsta dubbade däcket - oavsett underlag.
Jag menar självklart att man ska köpa nya, bra dubbdäck. Inte under några förhållanden halvskumma märken. Utan det är de fyra-fem stora värdsledande däcktillverkarna som gäller.
Bra däck kostar. Snåla inte.
Att säga att de inte håller, att dubbarna släpper osv. Är skitsnack anser jag - om man gör rätt Kör man in däcken rätt, otroligen snäll körning på asfalt i ca 100 mil, så sätter sig dubbarna. Jag kör trimmad bil, kör hårt. Mina däck brukar behålla sina dubbar i minst två-tre vintrar. Viktigt är att de bli inkörda på asfalt! Inte på snö - ett bra argument bakom att sätta på vinterhjulen i tid med och inte när snön faller. Köper man skitdubbdäck sitter dubbarna mycket sämre med.
Varför man ska köra 18" på vintern kan jag inte i min vildaste fantasi komma på.
Kör med minsta, smalaste däcken som funkar på bilmodellen.
Om man väljer vinterhjul efter vad som är snyggt - är man helt fel ute.
/Johan