Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Johan D
Denna debatten är alltid lika intressant. Kommer varje år, har den ofta med vänner osv.
Det som förvånar mig att tex den däckstesten som det hänvisades till (och alla andra däckstester) år efter år säger samma sak.
Ska man åka säkert - snö, is, asfalt tort, blött osv osv - då är det bra dubbdäck som gäller.
Det tragiska är att det säljs så mkt skitdäck i landet. Så otroligt mycket däck med skumma tillverkare - Asientillverkade dubbdäck, som inte borde vara lagligt att sälja.
Folk köper nya bilar för många hundratusen - lägger till extrapengar på dubbla airbagar, barnstolar, kuddar, litar blint på EuroNcap biltester köper de säkraste bilarna de kan hitta.

Sen däcken hmm.... Vinterdäck, huh dyrt ju. Undra vad grannen anser - föresten, vad sa eg pappa, dubbat eller inte. Fast det är klart, jag kan ju kolla med däckkillen på hörnet - han säger ofta att han har bra priser på sidoimporterade vinterdäck från Brasilien.....
Men det är klart, köpte ju rätt dyr bil så.. får bli billiga däck.

Jag har kört rätt mycket bil, kört budbil i Gbg trakten och runt om i södra delen av landet. Alltid kört Volvo kombibilar, framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet.
Skulle tippa på att jag kört typ mellan 150 000 och 200 000 mil under mina 19 år med körkort. Många av dessa milen i vinterväglag.
Jag har provat dubbfritt några uppsättningar. Alltid köpt dyra - bra däck.
Alltid köpt "sansade" däckdimensioner när det gäller vinterdäck.

Min egen åsikt är enkel... Dubbdäck i alla väder under vintern...! Det finns inget att diskutera.
Jag tycker till och med att det ska vara lag på dubbdäck. Varför ska jag riskera att dö i en möteskollision för att någon med skitdäck-dubbfritt kommit över på min väghalva.

Sen kan man alltid komma med Vägverkets idiotiska förslag, komma med att i Oslo får man inte köra med dubb, man kan komma med klassiska saker som att "det funkar bra för mig - jag kör inte så mkt"
Det räcker med en gång - en gång i hela mitt liv att jag får fem meter tillgodo, kan väja, bromsa osv för att jag anser det ska räcka. Att måla upp ett skräckscenario om vad som kan hända den där gången - när man inte får de fem meterna tror jag inte behövs.
Hur många av er alla har någonsin haft nytta av ert bilbälte..? Troligen ett fåtal.
Hur många av er kommer någonsin få nytta av ert bilbälte? Trogen och tack och lov ett fåtal. Hur många av er anser stenhårt att man ska använda det.......

Kalla mig gärna basserwasser, men jag tummar inte på säkerheten. Inte för mig - inte för andra. Oavsett om jag ska köra 50 mil om året eller 10 000 mil.

Däckstester talar samma tydliga språk år efter år. Det bästa dubbfria når knappt upp till det sämsta dubbade däcket - oavsett underlag.
Jag menar självklart att man ska köpa nya, bra dubbdäck. Inte under några förhållanden halvskumma märken. Utan det är de fyra-fem stora värdsledande däcktillverkarna som gäller.
Bra däck kostar. Snåla inte.

Att säga att de inte håller, att dubbarna släpper osv. Är skitsnack anser jag - om man gör rätt Kör man in däcken rätt, otroligen snäll körning på asfalt i ca 100 mil, så sätter sig dubbarna. Jag kör trimmad bil, kör hårt. Mina däck brukar behålla sina dubbar i minst två-tre vintrar. Viktigt är att de bli inkörda på asfalt! Inte på snö - ett bra argument bakom att sätta på vinterhjulen i tid med och inte när snön faller. Köper man skitdubbdäck sitter dubbarna mycket sämre med.
Varför man ska köra 18" på vintern kan jag inte i min vildaste fantasi komma på.
Kör med minsta, smalaste däcken som funkar på bilmodellen.
Om man väljer vinterhjul efter vad som är snyggt - är man helt fel ute.

/Johan
av Lövet
4400 kr styck för dubbdäck? Du din däckhandlare verkar använda pesos som valuta i så fall. Aldrig, aldrig, aldrig att dubbdäck skulle kosta så mycket!

Gå in på http://www.dackonline.se så får du se vad däck egentligen ska kosta.
För övrigt ska du ha så små däck som möjligt på vintern, 17" eller 18" är helt fel.
Användarvisningsbild
av cobrajet
Jag föredrar dubbat på mina Volvo bilar,på firmabilen har jag odubbat eftersom den endast "snurrar" i stan och närområdet.
av Gamliz
Drogen skrev:Här kommer ett litet utdrag från Aftonbladet ang. dubbat vs odubbat.
"Dubbdäcken är bäst
Våra tester visar år efter år att dubbdäcken är bäst på is OCH på asfalt, medan de dubblösa däcken bara når upp till dubbdäcken på snö och i slask.

Konflikten när man konstruerar däck utan dubb är att få dem bra både på is och på asfalt. För bra isgrepp krävs ett mönster med många skärningar, sajpningar, medan asfalt kräver stabilare däckklackar. Nordendäcken är ofta hyfsade på is, men instabila på asfalt. Europadäcken däremot är finfina på asfalt, men usla på is.

Dubbdäcken klarar av att förena fina isegenskaper med god stabilitet på asfalt."

Hela artikeln på http://www.aftonbladet.se/bil/article971291.ab
Alltså, är det bara jag som noterat att artikeln är skriven av Robert Collin...?? Alltså är det omöjligt att ta artikeln på allvar.

Här är lite info från STRO.
http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf
Användarvisningsbild
av Brainy
Odubbat/dubbat?

Nu har vi haft bedrövligt väglag i en veckas tid här i Gävle, vinterväglag är fel definition, skridskobana är mer passande.

Jag tog damens bmw när jag var till jobbet i lördags. Hon kör just dubbfritt (Det kommer hon inte få köpa igen för mig) och samma procedurer upprepade sig om och om igen.

Vid gaspådrag efter korsningar, rondeller och liknande. Lätt lätt gaspådrag -> baken jazzar ut rejält på bilen. Växlar upp och ännu lättare gaspådrag -> baken jazzar ut lika mycket.

Nästa sak som händer är att jag fått upp hastigheten i 50km/h (på 70väg) och har bestämt mig för att inte köra snabbare med rådande väglag. Trycker ner kopplingen för att lägga i fyran -> i samma sekund som jag trycker ner kopplingen så jazzar baken iväg okontrollerat och läskigt mycket.

Bromssträckorna ska vi inte prata om...

Noterbart är att mina nordfrost 5 har haft problem att hålla greppet vid accelerationer men bilen höll sig iaf i rätt riktning, jag har haft bra grepp i sidled och betydligt kortare bromssträckor. ABS'n har inte börjat pulsera i pedalen en enda gång trots den svåra halkan. På BMW'n slog den konstant...

Jag vet vad jag väljer nästa gång även om jag är mycket nyfiken på vad som hänt med baken på bmw'n om jag haft dubbdäck och det börjat spinna på samma sätt som det gjort för mig med framhjulsdriften och dubbdäck.

Vi ska på fjällsemester på fredag, finns inte en chans att jag kör bmw'n dit trots att den är nyare och tystare.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
Alltså, är det bara jag som noterat att artikeln är skriven av Robert Collin...?? Alltså är det omöjligt att ta artikeln på allvar.
Eftersom hans påståenden i stort överrensstämmer med det som du hänvisar till i länken så undrar jag varför man inte skall ta Collin på allvar??

/Thomas
av Gamliz
Funk skrev:
Eftersom hans påståenden i stort överrensstämmer med det som du hänvisar till i länken så undrar jag varför man inte skall ta Collin på allvar??

/Thomas
Har du någonsin läst något av hans tidigare artiklar? Har du läst hans blogg?

Collin har en förmåga att tycka för mkt i sina artiklar utan att kunna backa upp med fakta. Jag ska erkänna att jag inte har läst denna artikel då det är mot mina principer. Jag la bara ut fakta som jag vet är korrekt. Stämmer det Collin har skrivit med detta så kanske han för en gångs skull har gjort research...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Intressant att läsa om de erfarenheter olika medlemmar har av dubbat/dubbfritt.
Bor själv i Göteborg & kör 90% av all tid i storstadsmiljö. Det jag märkt av att ha kört manuell med dubbdäck & automat med dubbdäck är att det i den miljö jag kör är lättare att hantera bilen med automat....dvs mycket mindre chans att "ofrivilligt" spinner loss/tappar fästet då man kör lugnt med just automat växlad låda.

Vad det gäller dubbar i storstan eller inte..... Hhm, detta är första säsongen som jag faktiskt valt att montera på friktions däck.... ska bli intressant att utvärdera hur de är att köra med & hur länge de håller.
Faktum är ju att (åtminstone i Gbg området) vintrarna/snömängden är inte samma som den var när man var liten...dvs typ 30 år sedan. Nu är det ju nästan snöfria vintrar.

Kan varmt rekommendera dackonline.se ! Beställde återigen från denna site, snabb leverans & jävligt bra priser.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Faktum är ju att (åtminståne i Gbg området) vintrarna/snömängden är inte samma som den var när man var liten...dvs typ 30 år sedan. Nu är det ju nästan snöfria vintrar.
Denna och även förra vintern har det ju knappt varit minusgrader här i Götet, så hittills känns mitt envisa propagerande för dubbdäck ganska onödigt.. Men så slår blixthalkan till när man minst anar det..

/Thomas
av anp
Gammal tråd, men..
Som någon skrev, så säljs det mycket skitdäck både sommar och vinter.
Och många väljer per automatik dubbade vinterdäck för att de sägs vara säkrare.
Men är verkligen dubbade vinterdäck avsedda för mellaneuropeiskt vinter(?)väglag bättre än dubbfria märkesdäck avsedda för vårt klimat/väglag?
Och är ens dubbade märkesdäck verkligen bättre för medelsvensson som aldrig någonsin provocerat fram en sladd vintertid, än motsvarande dubbfria?

Jag vet vad jag tycker, och hur jag upplever dubbfria vinterdäck efter snart 15 års användande av dessa ( Michelin ). Jag har inga som helst tankar på att byta till dubbade vinterdäck, ändå bor jag i samma område som flera av dem som absolut förespråkar dubbat här i tråden.

De som provat båda typerna av vinterdäck, och därefter valt en sort.
Deras val/åsikt respekterar jag oftast. Men jag tror många bara bestämt sig för att dubbat är bästa valet för deras del, utan att någonsin testat ett odubbat vinterdäck.

Då jag servar många bekantas, och även köper/säljer många egna bilar. Har jag ofta kommit i kontakt med bilägare och deras vinterdäck.
Förvånande många kör på gamla dubbdäck jag skulle vägra använda, med nya och billiga dubbdäck med outtalbart namn ,med åsikten att de duger åt dem även om de är gamla och saknar många av dubben. De skall snart byta bil ( läs om 5 år )...

Talade senast förra veckan med en som körde på sommardäck ännu. med försvaret att de körde så lite, och hade inte råd att köpa vinterdäck.

Jag kör oftast med vetskapen att jag saknar dubb i vinterdäcken, och endast har en ( 4 ) handflatestor, sajpad gummiblandning som kontakt med vägbanan.
Det räcker mycket långt i kombination med vad jag tycker, är bra vinterdäck.

Jag får ibland uppfattningen att de med dubbdäck, 4wd eller andra bokstavskombinationer ( oftast bilrelaterade sådana, men ibland funderar jag om de är sjukdomsrelaterade ) ofta kör fortare/tuffare, för att de har ett säkert vinterfordon i.o.m 4wd eller dubbdäck. Om det stämmer, vad vinner man på att ha säkrare utrustning, om man ändå kör tuffare?
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]