Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lockis
rosefors skrev:
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 14:12
rosefors skrev:kan man dock utläsa att snöregenskaperna på CrossClimate2 är nästan exceptionellt bra och i linje med dedikerade friktionsdäck.
Om du refererar till youtube klippet så fanns det bara ett test som detta däck var bättre och det var "Traction" alla andra ställen sög det. Och det säger han i videon också. Att det inte kan jämföras med ett vanligt vinterdäck.
Näst bäst tid av samtliga friktionsdäck och allvädersdäck kombinerat i snö. Tror inte "sög" är rätt beskrivning.
Titta och lyssna på dem 2 sista minuterna.
av rosefors
... och samtidigt runt 7% sämre bromsprestanda än medianvärdet för dom dedikerade vinterdäcken, vilket inte kan beskrivas annat än som exceptionellt bra för ett däck som på sommaren funkar lika bra om inte bättre än majoriteten sommardäck som svenskar kör med på vägarna (Hankook, Vredestein, Landsail osv)

Traction är den minst viktiga egenskapen ur en säkerhetsaspekt, men även där klarar det sig bäst av samtliga allvädersdäck.
av rosefors
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 14:27
rosefors skrev:
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 14:12

Om du refererar till youtube klippet så fanns det bara ett test som detta däck var bättre och det var "Traction" alla andra ställen sög det. Och det säger han i videon också. Att det inte kan jämföras med ett vanligt vinterdäck.
Näst bäst tid av samtliga friktionsdäck och allvädersdäck kombinerat i snö. Tror inte "sög" är rätt beskrivning.
Han säger ju klart och tydligt "using an all season tire as winter tire for milder regions makes a lot of sense". Vad är det du inte förstår? 😂 Ska jag översätta det åt dig?
av Lockis
rosefors skrev:
rosefors skrev:
Han säger ju klart och tydligt "using an all season tire as winter tire for milder regions makes a lot of sense". Vad är det du inte förstår? 😂 Ska jag översätta det åt dig?
Sverige är inte direkt "mild region" åtminstone inte vanligtvis det man kallar sverige. När det även i Skåne pendlar ner till -10 och en halv meter snö. Och fortsätter du titta så säger han ju även att om man har riktig vinter så bör man köra på riktiga vinterdäck.
Men, to each their own. Om du känner för att köra Recharge däck så gör gärna det. Låt bilen stå när det är snö och kallt... Eller när det är varmt.
av rosefors
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 15:09
rosefors skrev:

Sverige är inte direkt "mild region" åtminstone inte vanligtvis det man kallar sverige. När det även i Skåne pendlar ner till -10 och en halv meter snö. Och fortsätter du titta så säger han ju även att om man har riktig vinter så bör man köra på riktiga vinterdäck.
Men, to each their own. Om du känner för att köra Recharge däck så gör gärna det. Låt bilen stå när det är snö och kallt... Eller när det är varmt.

Jag bor själv i Göteborgsområdet och kommer ifrån Skåne vilket innebär att jag är där rätt mycket. Jag kör själv med dubbade däck, hakka8or på ena bilen som är så gott som oanvända för att dom inte behövs och continental-contiicenånting på andra som inte gör annat än sliter dubb och river asfalt 99% av tiden.

Jag kommer ihåg för 25år sen eller vad det var när det inte ens var vinterdäcktvång på vintern och ingen av bilarna i familjen hade vinterdäck. Skickade själv ut vår Opel Omega i buskaget med sommardäcken efter att ha bromsat på mig över svartis utan ABS, men det var inte slutet av mänskligheten att köra med sommardäck på vintern i Skåne då och då lär det knappast vara det idag i heller med världens just nu bästa allvädersdäck. Det går ju att anpassa körningen efter väglaget, dvs om det kunde vräker mer en halvmeter på en vecka, ställ bilen den som kan. Finns gott om kollektivtrafik i större delen av södra Sverige så det är inga konstigheter för många att hoppa på tåget tills vägarna är plogade.

Vad gäller Volvo så ska man ha i åtanke att man valt att sälja bilen med de egenskaper som följer med däcken, även på vintern. Eftersom det är Volvomärkta OEMdäck så vet vi att volvo testat skiten ur bilen med dom däcken även i vinterväglag så vi kan utgå ifrån att däcken funkar utmärkt på vintern också, med vetskapen att det finns däck som har bättre egenskaper på vinterväglag. Volvo skulle aldrig riskera sätta sitt säkerhetrykte på spel om däcket inte vore säkert att köra med även på vintern.

För egen del kommer jag troligen utrusta en av bilarna med CrossClimate2 i framtiden. Det kommer uppskattningsvis fungera alla dagar utom två nästkommande vintern, av vilka man får ta den andra bilen, eller vagnen, eller cykeln, eller motorcykeln.

På det stora hela handlar mina inlägg om att proportionalisera sin kritik mot alllvädersdäck så att det representerar verkligheten. Väldigt många i sånna här sammanhang har väldigt mycket att säga om alllvädersdäck men så gott som ingen säger något som återger en rättvis bild av hur däcken står sig i konkurrensen idag.
av KalleJ
@rosefors, Det är mer du som missuppfattar kritiken tror jag. Kör på allvädersdäck året runt i Sverige. Ingen som hindrar dig.
Men det är mest för bekvämlighetens skull. Vill man ha bättre prestanda till samma pris finns det alternativ.
Allvärdersdäck och dubbdäck värsta månaderna hade ju också funkat.

Hankook Kinergy 4S2 som kom på delad 1:a plats i testet med bättre vattenplaning t.ex
För många Michelin fanboys som höjer crossclimate till skyarna.
https://www.tyred.se/hankook-kinergy-4s ... 18-95y-ins

Eller Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 som kom 1:a i Autobilds test. Crossclimate 9:a!
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
av rosefors
KalleJ skrev: fre 11 nov 2022, 19:08 @rosefors, Det är mer du som missuppfattar kritiken tror jag. Kör på allvädersdäck året runt i Sverige. Ingen som hindrar dig.
Men det är mest för bekvämlighetens skull. Vill man ha bättre prestanda till samma pris finns det alternativ.
Allvärdersdäck och dubbdäck värsta månaderna hade ju också funkat.

Hankook Kinergy 4S2 som kom på delad 1:a plats i testet med bättre vattenplaning t.ex
För många Michelin fanboys som höjer crossclimate till skyarna.
https://www.tyred.se/hankook-kinergy-4s ... 18-95y-ins

Eller Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 som kom 1:a i Autobilds test. Crossclimate 9:a!
I princip alla seriösa testare har kommit fram till en och samma slutsats. Förnärvarande finns det inget däck som kan mäta sig med Crossclimate2 i sett till alla egenskaper kombinerat, villet är den primära uppgiften för däcktypen. Det är inte ens en sak att diskutera. Det hjälper inte heller att stirra sig blind på specifika testresultat. AutoBilds testresultat ser ut som det gör beroende på hur dom väger kostnaden för däcket, och ska det vara en faktor så är vi där igen. Ska man köpa Sailun för halva priset eller ett kvalitetsdäck med grepp. Det var ju nyss så himla viktigt att inte kompromissa med det sistnämnda så hur ska vi ha det?

Hankook.. 😂😂😂

Man kan säga vad man vill om bra däck och dåliga däck och däck per krona men den mest övergripande anledningen till varför folk köper Michelin, förutom att dom inte väljer att snåla på säkerheten och köper budgetmärken är för att undvika obehagliga överraskningar. Michelin är sällan bäst på nått, men generellt mer än medelbra på allting. Och sen har vi PS4S, vilket i princip är referensdäcket i sin kategori liksom Crossclimate2 är i sin.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
KalleJ skrev: fre 11 nov 2022, 22:37 Känner att jag behöver upprepa mig.
"För många Michelin fanboys som höjer crossclimate till skyarna."
Ganska färdigdiskuterat efter det.

Läsa första paragrafen där :party:
Repeterar vad jag editerade in ovan.

"AutoBilds testresultat ser ut som det gör beroende på hur dom väger kostnaden för däcket, och ska det vara en faktor så är vi där igen. Ska man köpa Sailun för halva priset eller ett kvalitetsdäck med grepp. Det var ju nyss så himla viktigt att inte kompromissa med det sistnämnda så hur ska vi ha det?"
av KalleJ
De har 19 olika punkter.

Michelin CrossClimate 2
Wet Handling 10th
Wet Circle 13th
Wear 13th
Fuel Consumption 12th
Straight Aqua 7th
Curved Aquaplaning 12th

Jo men visst kostnaden är nog problemet hahaha
  • 1
  • 2