Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1537000
EbbevonVolvo skrev:Det var väl Bridgestone som körde med det för 15 år sedan?? Jag har inte sett att någon tillverkare gör det längre. Men vist kan jag ha fel, har du någon däck tillverkare som t.ex. Michelin där man kan läsa om det? Jag hittar ingen sådan info.
Det var känt innan jag började på mitt sista jobb, och det är c:a 40 år sedan. Bridgestone (Blizzak) är vad jag vet dom första som erkänt att dom gör så. Men det är orimligt att ett vinterdäck med 13 mm mönsrerdjup ska ha någon som helst stabilitet med mjukt gummi hela vägen. "Premium" vinterdäck har ofta inte mer mönster djup än 7 - 8 mm och då behövs kanske inte den hårda "basen". Dessutom, mindre mönsterdjup = mindre rullmotstånd = mindre bränsleförbrukning = mindre kostnad/mil
#1573661
Då börjar snart andra vintern vara förbi med däcken och inga som helst problem.

Alla dubbar sitter kvar, rejält med mönster kvar i däcken och fungerade lika fint som förra vintern.

Hade en nära ögat situation så jag fick panik bromsa men bilen betedde sig lungt och sansat och jag fick bra stop på den innan några tråkigheter inträffade.

Nöjd med däcken ännu efter två vintrar, återkommer efter nästa vinter så ser vi då.
#1606710
Jag hörde talas om en som hade billiga dubbdäck från Kina. Tyvärr kan hen inte skriva om sina erfarenheter…. :-(
#1606811
EbbevonVolvo skrev: fre 11 apr 2025, 00:37 Jag hörde talas om en som hade billiga dubbdäck från Kina. Tyvärr kan hen inte skriva om sina erfarenheter…. :-(
Då man ser artiklar om olyckor halka rapporteras det aldrig om vilka däck som sitter på bilen. Undrar om det finns statistik? Även statistik på dubbfritt/dubbat och ålder/slitage skulle vara intressant Jag misstänker att bilar med utmärkta premiumdäck är lika mycket inblandade i halkolyckor som bilar med kinadäck.
#1606814
Bärgande bolag har som uppgift att anteckna typ av däck och mönster. Detta vidarebefordras till försäkringsbolaget. I vissa fall görs det först hos verkstaden. Detta för att veta om bilen hade lagliga däck, mönsterdjup och om det är vinterdäck vid behov. Försäkringsbolagen gör vad dom kan för att slippa betala ut ersättning.
#1606876
självklart gör dom inte vad dom kan för att slippa betala ut ersättning, det är lixom inte deras primära uppgift som skadehandläggare, det har du helt fått om bakfoten. Dom får inte större bonus för det
#1606882
För ett antal år sen åkte nån här i trakten i diket och ville ha reparationen bekostad av försäkringsbolaget eftersom bilen var helförsäkrad. Dock hade bilen så slitna däck att korden syntes, försäkringsbolaget gick bara med på att ersätta halva skadekostnaden eftersom bilen inte var i lagligt skick. Ägaren gick till tingsrätten men förlorade.
Det står klart i försäkringsvillkoren att bilen måste vara i lagligt skick för att försäkringen ska gälla. Så är en lampa till skyltbelysningen trasig så sitter man teoretiskt sett risigt till :-D
Skämt åsido, men däck som inte har tillräckligt mönsterdjup är uppenbarligen skäl nog att inte betala ut full ersättning. Tål att tänka på!
Det måste ha varit Folksam eller Trygg i detta fall, jag la historien på minnet eftersom det var bolaget jag själv använde.. ;-)

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]