Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag har kört 3 säsonger med Hankook K104 (225/40-18 ) på min S60 2.4T och har varit väldigt nöjd på alla punkter utom ett något högt vägljud... Har testat massor av olika märken genom åren. Pirelli P700, Good Year eagleF1, Continental, Kumho och några till . Pirelli kommer jag aldrig köpa igen, inte heller Continental men gärna GY Eagle igen. Kumho vet jag inte riktigt, hade dem på frugans 960 och där var dom kalas, men det var ju inte en bill som inspirerade till att direkt svänga med så hur dom är på en "sportigare" bil vet jag inte...

Att hävda att ett sommardäck och då framförallt ett högprestandadäck skulle vara kass för att det greppar dåligt i kallt väder är ett argument som jag inte köper, i 1-5 plusgrader så är alla sommardäck för hårda...

Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
av lp75
Jag har kört på både dyra och "billigare"(inte regumerat eller nå 600kr däck...utan ~900-1600kr 17-18") sommardäck och givetvis är det ju skillnad....men för vanlig svensson körning tycker jag Falken, Hankook är helt ok för att spara lite slantar utan att vara dumsnål.
Stod mellan Falken och Hankook denna gång, gillade hankook mönstret bättre. Kostade nån krona mer = 255/45-18 1600kr.

Hade Falken på min Volvo T4 som gjorde 402m på 13,7s ...dvs. lite mer trimmad bara chip. Den hade mått bra med lite bättre grepp, speciellt i vått väglag...men jag var ändå nöjd totalt sett med tanke på priset.
Men dyrare däck hade varit en bra investering för att få mer prestanda ur bilen.

Säkerhestmässigt tycker då jag så här.
Sommardäck: Nästan vad som helst duger bara däcken har bra mönster och man håller hastighetsbegränsningarna och kör med insidan.
Vinterdäck: Här kan jag hålla med om att man inte skall snåla...och det är Nordfrost och Hakka som är i topp och det märks fast man kör lugnt.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har testat diverse däck bland annat Hankook och Falken i 17", bilen i fråga var en V40. Hankook(hade iofs föregångaren till K104, kommer ej ihåg beteckningen) ger faktiskt ganska mycket däck för pengarna och hållbarheten var helt ok med tanke på vad de kostar. Helt ok grepp men kan förstås inte mäta sig med t ex Bridgestone S03 eller Michelin Pilot Sport men då skiljer det ju endel i pengar också.

Falken testade jag en gång och det fick räcka för mig, ok grepp på torrt men ingen höjdare i vått väglag. Största nackdelen var hållbarheten, höll inte ens en sommar(drygt 1000 mil) att jämföra med S03:orna som klarade av drygt två somrar.

Så av de två du pratar om så skulle jag helt klart välja Hankook, fungerar utan problem för den körning man normalt sysslar med på landsväg. Ett märke som du ska passa dig för enligt mig är Uniroyal, hade ett par RTT-2 om jag inte minns fel. Var ett så kallat regndäck men halkigare i vått väglag har jag inte haft. V40n kändes iofs oerhört pigg eftersom den spann hej vilt på trean när det regnat. :D De blev inte långlivade.

Mina åsikter om några av de däck jag åkt på är nåt liknande:

Michelin Pilot Sport är nog det bästa däcket jag åkt på, bra hållbarhet, riktigt bra grepp i både vått och torrt samt att de var relativt tysta.

Bridgestone S03 hade också bra grepp oavsett torrt eller vått och riktigt slitstarka, dock högljudda och trögrullade. Efter runt 3000 mil var det nog 500 mil kvar i dem. Bilen drog cirka 1 dl mer med sommardäcken än vinterdäcken.

Pirelli P7000(användes på en 945), helt ok grepp men mindre bra slitstyrka.

GoodYear F1(ej GSD3) är enligt mig ett däck med varken utmärkande bra eller dålig egenskaper på något vis. Fungerar helt ok mao. Vet inte hur GSD3:orna är men de lär ju inte vara sämre.

Lite sugen att testa nåt Dunlop eller Continentaldäck nästa gång faktiskt.

/End of Svammel
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Vad är bra däck? För att kunna svara på den frågan måste man veta vilken bil de ska sitta på. Som ex. Kumho har ett vinterdäck som heter KW11, ett helt värdelöst vinterdäck om man sätter det på en småbil men sätt det på t.ex en Santa Fe så har du en av de bästa kombinationer man kan få. Det är många här som framhåller Nokian som ett högkvalitets däck, i mina ögon är det ett skitdäck... varför då? Jo, av alla Nokian som jag sålde denna vinter så har jag fått ta tillbaka precis varenda däck då de inte är runda... Och i mina ögon är det då ett skitdäck... Nu är detta vinterdäck och jag vet att samma symdrom finns bland sommardäck men man måste förmodligen ha mer extrem körning för att få fram dessa problem. Sedan om någon är jättenöjd med Good Year eller Bridgestone så är det ju bra att dessa personer hittat däck som passar dem. Jag själv tycker att Nordfrost 5 är jättebra vinterdäck,i alla fall första vintern, och Kumho KH11 eller KU31 alternativt Hankook K406 är jättebra däck för sommaren... men som sagt, det beror på vilken bil du ska ha dem på...
Användarvisningsbild
av Nexus
det är inget fel på hankook. bra däck till bra pris. sen förstår jag mig ej på de som sätter dit t e x sumitomo eller vad fan de helt okända däckfabrikaten heter på t e x en evo eller liknande. har man råd med en sådan bil kan man köpa kvalitets däck oxå.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Är ni nöja med era Hankook, nu efter sommaren??
Jag har beställt fyra VENTUS SPORT K104 till min V70 II, 245-40-18.
Köpte på http://www.dackonline.se
Köpte även fyra ACE puma, 8x18 ET45 på http://www.bythjul.se.
Hoppas det blir bra.

Jag funderade länge på vilka däck jag skulle välja, valet stod mellan Hankook, Falken och Federal, och valet föll på Hankook, pga mindre däckljud i bilen.

På originalfälgarna, 17", blir det vinterdäck, absolut Nokian 4 eller 5... Jag har kört med Nokian 4 de senaste åren, och tycker dom är toppen...
:oops:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kanske lite sent nu men jag kör med Hankook Ventus S1 EVO 215/40/17 på 240:n och är grymt nöjd med dom. Tycker de är bra på såväl torrt som vått underlag.
Jag tror inte du blir besviken på dina nyinköpta däck iallafall.
Användarvisningsbild
av rejsbo
de låter bra de..
Jag har för mig att jag köpte Hankook Ventus för många år sedan..från gummihuset i Eskilstuna.
Efter ca två månader upptäckte jag att bakdäcken var nerslitna till corden på bakdäckens insida. Efter kontroll så visade det sig att bakvagnen stod åt helv..te... Bakvagnen var krokig efter en tidigare skada som den förre ägaren hade orsakat... Det slutade med att jag fick skaffa mig en annan bakvagn från skroten... som gick att justera in rätt vinklar på... Så det var inte däckens fel att de slets ner så fort..
Jag såg att mina däck just hade anlänt till bilfirman, så jag ska ta mig en titt idag.. Väntar bara på fälgarna nu... :D
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Jag har kört Hankook dubbdäck på min 945 i sammanlagt 6 säsonger (är inne på andra omgången nu). Fungerar jättebra. gatan är brant där jag bor, bakaxeln saknar diffspärr, ändå tar jag mig uppför backen utan problem. Förra vintern stod vi bakom gardinerna och fnissade åt alla med fyrhjulsdrift och friktionsdäck som inte kom upp för backen. För att knäcka dem lite tog jag ut 945:an åkte till kiosken, handlade tidningen, och körde förbi dem allihop (de stod kvar) ända upp till backens krön, vände, och ner igen in på min infart :D Minerna var helt obetalbara ! Två av dem gav till slut upp och parkerade i backens början. Har åkt till Sälen varje vinter med 945 och Hankook dubb, aldrig några problem aldrig fastnat. Kan väl inte vara alltför dåliga däck då ?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag var just ner till bilhandlaren och kollade på mina Hankook 245-40-18..
Helvete så breda dom var...
Jag jämförde med en annan V70 II som hade Pirellis 245-40-18 monterade på volvo originalfälg, dom såg inte alls lika breda ut.
Kan det vara så att olika fabrikat av samma dimension är olika breda???
Vet inte om det finns plats för dessa däck på bilen.
Dom kanske ändrar form lite när de har blivit monterade på fälg??
XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B[…]

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Angående produktionen så har de en au[…]