Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:
radioten skrev:Vad ska det vara för lufttryck.
Dekalen på tankluckan säger 2,0 KPA
VOLVOS fickdatabok säger 2,2 KPA fram och 2,1 KPA bak
Men hittar flera fel i boken så det kanske är den som är ute och seglar.Bild
Bilen är en VOLVO S80

Kör på 2,2 fram och 2,1 bak, det blir aldeles utmärkt, du tjänar inget på att gå upp till i lufttryck, det blir bara sämre komfort.
Så alltså 2.4-2.5 om du kört innan du fyller däcken.
Användarvisningsbild
av Perra83
Då ska jag prova igenom alla olika däcktryck, imorgon eller på onsdag. Har en raceraka på 1.1km typ 400m hemifrån där kan ja testa lite undanmanöver. Ett riktigt "älgtest" hade varit kul att prova.
Det var bara vinterdäcken som jag hade korrekt lufttryck på 2.6 el om det var 2.7 jag hade.
Så lågt som 2.4 har jag aldrig haft i något däck.
Bridgestone Potenza däcken tycker jag lider av ståplattor efter att ha stått en natt nu när det bara är några plusgrader ute. Borde bli värre med lägre tryck. Hade Potenza RE050 på V70R och S001 på S60 D5 Classic och alla har haft samma problem. Greppet har aldrig varit dåligt och då har jag haft ca 3 bar i alla däck i 17" utförande. Körde även med Pirelli Pzero nero på båda.
Körde på 3bar på 854Turbo, 854R och S70R alla med 17" däck.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Perra83 skrev:Då ska jag prova igenom alla olika däcktryck, imorgon eller på onsdag. Har en raceraka på 1.1km typ 400m hemifrån där kan ja testa lite undanmanöver. Ett riktigt "älgtest" hade varit kul att prova.
Det var bara vinterdäcken som jag hade korrekt lufttryck på 2.6 el om det var 2.7 jag hade.
Så lågt som 2.4 har jag aldrig haft i något däck.
Bridgestone Potenza däcken tycker jag lider av ståplattor efter att ha stått en natt nu när det bara är några plusgrader ute. Borde bli värre med lägre tryck. Hade Potenza RE050 på V70R och S001 på S60 D5 Classic och alla har haft samma problem. Greppet har aldrig varit dåligt och då har jag haft ca 3 bar i alla däck i 17" utförande. Körde även med Pirelli Pzero nero på båda.
Körde på 3bar på 854Turbo, 854R och S70R alla med 17" däck.
Greppmässigt är det otroligt svårt att avgöra om fästet blir bättre eller inte om man inte har mätutrustning eller kan verifiera med varvtider mm. Ökar man däckstrycket så ökar ju responsen i däcken och instyrning blir skarpare osv, men fästet i sig blir sämre. Konstigt att dina Bridgestone däck är så känsliga för ståplattor, min entusiastbil står still hela vintern med ett halvt bar extra i däcken och jag får inga ståplattor(Michelin Super sport).

.
av andersuw
Derank skrev:Kör på 2,2 fram och 2,1 bak, det blir aldeles utmärkt, du tjänar inget på att gå upp till i lufttryck, det blir bara sämre komfort.
Det man vinner på att gå upp lite, säg till omkring 2,7 med halvvarma däck efter att ha kört bilen till macken, är lite bättre bränsleekonomi, lite bättre styrrespons och, enligt min erfarenhet, lite jämnare/lägre däckslitage (kanterna slits fortare med lägre tryck). Det man förlorar är en smula komfort och en aning friktion (till följd av mindre anliggningsyta). Det är sedan upp till var och en att hantera denna avvägning som hen vill.
Användarvisningsbild
av milktrucker
robinb3rgsten skrev:Däcktryck brukar variera med profil höjd med ? Lägre profil behöver högre tryck
Varför skulle lägre profil kräva lägre däcktryck?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De finns ju mer gummi mellan fälgen o marken med mer profil som hinner dämpa när man kör ned i en håla till ex. Och lågprofil däck behöver högre tryck kör man med för lite luft i de så sliter de ut sig i mitten
Användarvisningsbild
av ThomasT
robinb3rgsten skrev:Däcktryck brukar variera med profil höjd med ? Lägre profil behöver högre tryck
NEJ.
Och snälla, leta inte upp den där tröttsamma listan med "profil -> tryck" som vägrar dö ut på internet.
robinb3rgsten skrev:Och lågprofil däck behöver högre tryck kör man med för lite luft i de så sliter de ut sig i mitten
Så fungerade "lågrofildäck" på 80-talet, och tyvärr verkar många däckgubbar leva kvar där...

.
Användarvisningsbild
av milktrucker
att däcken slits i mitten beror på för högt däcktryck.
Att mitten på slitbanan slungas o trycks utåt beror inte på profilhöjden, utan på bredden och det är så få personer som kör 255 i bredd över 200 km/h kontinuerligt så det kan vi räkna bort också
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]