Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Jo då, och det gäller så gott som alla vinterdäck. Alla de conti icecontact jag haft lever om som sjutton första 5-150 milen och tystnar sedan.
De goodyear jag körde förra vintern krävde nästan intercom runt 10 varmgrader. Så det är varken nyheter eller något ovanligt.
KristianH skrev:I teknikens världs stora vinterdäckstest som kom med tidningen igår så blev resultatet såhär (räknar endast upp dubbdäcken här, trots att dubbfritt också var med i testet)

1: (119poäng) Continental IceContact 2
2: (116 poäng) Pirelli Ice Zero
3: (115p) Good Year Ultra Grip Ice Arctic
3: (115p) Nokian Hakkapeliitta 8
5: (106p) Hankook Winter I*Pike RS W419
6: (97p) Michelin X-Ice North 3

Sedan följde Kumho, Infinity och Yokohama.

Bäst på IS och snö är Nokian, men det var märkbart sämre än flera andra på just asfalt, torr och blöt.

Ett Continental ContiViking Contact 6 nordiskt dubbfritt vann hela testet totalt med 126p, bara det och nokian hakka fick full pott på snö och is (inbromsning).

Jag beställde ett par Hankook av den modellen i detta testet just igår, på grund av det fina resultatet kombinerat med ett bra pris.

Nackdelen med Hankook-däcket enligt TV's test var att det var det mest sladdbenägna däcket, samt bullrigt och sämst komfort av dubbdäcken .

Men greppet på Is och snö är på paritet med Pirelli, Contis dubbade och Goodyear.

Jag har kört de två senaste vintrarna på dubbfritt (Continental toppdäck, dom följde med den V70II jag köpte 2012).
Nöjd med dom däcken men nu är dom slut, ska bli spännande att se hur Hankook-däcken med dubb kommer prestera.

Mvh
Krille
Jag har kört med Hankook winter i pike RS w419 på min gamla V50 och på min förra V60, och har nu köpt en ny uppsättning i storleken 225-45-18 till min nuvarande V70.
Personligen så tycker jag att det är ett bra och prisvärt däck, betydligt bättre än förra versionen i pike w409 som i mina ögon inte var något vidare.

Har föregående år kört med Gislaved, Nokan, Conti å Michelin däck av dåvarande nyaste modell.
Men blev tipsad av min däck gubbe om det nya Hankook vinterdäcken.

Levde ju lite i tron som många andra då, att det måste stå Nokian, Conti eller Gislaved för att kunna prestera på vintern, å att ett Asiatiskt däck kan ju inte vara något vidare.

Men som sagt, är hel nöjd med dom.
Och då priset ligger bra mycket bättre på dom så kan kosta på mig att åka 18" på vintern utan att bli ruinerad.

Skickar även med en länk till Aftonbladets däck test där Hankook kom på delad andraplats.
http://www.molway.com/shop/21152/art49/ ... t_2015.pdf
goldraks skrev:Jag tycker om ice contact ingen snack om saken
nu ska du inte bli ful i mun :mrgreen:
Nu kört exakt 47mil med Hakka 8 dom lever om ännu lika mycket minskar inte nå. Men som några säger här man måste upp till 100mil då ska det bli bra så vi får se i slutet av nästa vecka Inte för att jag tror ett skit på de. tror det är så att vissa vänjer sig vid ljudet därför dom tystnar.
Användarvisningsbild
av ER
Vanesak samt att laminerade rutor hjälper till. Skulle dock aldrig byta till "tystare" men bevisat sämre däck. (O)ljudet är lågt pris och inte ens på min fem-i-topp lista över relevanta saker vid val av vinterdäck.
Användarvisningsbild
av ER
Och hur vet du att andra nya däck lanserade efter nya dubbkravet inte är lika högljudda tex pga mönster och annat som orsakar oljud? Allt är ju relativt varandra inte vad man själv tycker och tänker så om nyare däck av andra fabrikat låter mera blir ju hakka8 tystare pga att andra låter mera än förr, inte att däcket i sig blir tystare.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]