- mån 12 okt 2015, 21:06
Är det inte flera härinne som har vittnat om att de börjar bli tystare när de passerat ett par hundra mil?
Moderator: Moderatorer
KristianH skrev:I teknikens världs stora vinterdäckstest som kom med tidningen igår så blev resultatet såhär (räknar endast upp dubbdäcken här, trots att dubbfritt också var med i testet)Jag har kört med Hankook winter i pike RS w419 på min gamla V50 och på min förra V60, och har nu köpt en ny uppsättning i storleken 225-45-18 till min nuvarande V70.
1: (119poäng) Continental IceContact 2
2: (116 poäng) Pirelli Ice Zero
3: (115p) Good Year Ultra Grip Ice Arctic
3: (115p) Nokian Hakkapeliitta 8
5: (106p) Hankook Winter I*Pike RS W419
6: (97p) Michelin X-Ice North 3
Sedan följde Kumho, Infinity och Yokohama.
Bäst på IS och snö är Nokian, men det var märkbart sämre än flera andra på just asfalt, torr och blöt.
Ett Continental ContiViking Contact 6 nordiskt dubbfritt vann hela testet totalt med 126p, bara det och nokian hakka fick full pott på snö och is (inbromsning).
Jag beställde ett par Hankook av den modellen i detta testet just igår, på grund av det fina resultatet kombinerat med ett bra pris.
Nackdelen med Hankook-däcket enligt TV's test var att det var det mest sladdbenägna däcket, samt bullrigt och sämst komfort av dubbdäcken .
Men greppet på Is och snö är på paritet med Pirelli, Contis dubbade och Goodyear.
Jag har kört de två senaste vintrarna på dubbfritt (Continental toppdäck, dom följde med den V70II jag köpte 2012).
Nöjd med dom däcken men nu är dom slut, ska bli spännande att se hur Hankook-däcken med dubb kommer prestera.
Mvh
Krille
goldraks skrev:Jag tycker om ice contact ingen snack om sakennu ska du inte bli ful i mun :mrgreen:
Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]