Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Att "stora" mängder tungmetaller och liknande tillförs "naturen" (framförallt vattendrag som leder till Östersjön här) är ett problem?
Vill man förhindra detta är väll det enklaste att samla upp dessa ämnen där dom har störst koncentration?
Jag är inte förvånad över att det skulle vara biltvättande som är den punkt där en insats har störst effekt.
Jag skulle heller inte bli förvånad om dessa ämnen inte gör någon som helst skada i min gräsmatta men gör stor skada i en liten å, sjö eller reningsverk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Kemikalierna i våra kroppar och våra barns kroppar har ökat väldigt mycket senaste årtiondena.. och astma, allergier och andra "miljöorsakade" problem ökar enormt.
Nya rön brukar ju säga att astma o allergi beror på att barnen växer upp i en alldeles för kliniskt ren miljö så immunförsvaret får spel.
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Kemikalierna i våra kroppar och våra barns kroppar har ökat väldigt mycket senaste årtiondena.. och astma, allergier och andra "miljöorsakade" problem ökar enormt.
Nya rön brukar ju säga att astma o allergi beror på att barnen växer upp i en alldeles för kliniskt ren miljö så immunförsvaret får spel.
Ja har haft astma sedan ja var 4 år. Vi hade väldigt rent och väl ventilerat hus men ja tror att de va typ kikhosta som gjorde att ja fick astma. Nu har ja nog bara lite pollenallergi kvar.

Klart att det går att åka till en tvätthall och avfetta bilen och sedan åka hem och schamponera. Vill man sedan polera mm. vill man ha en absolut ren bil. Då går det inte att åka stan runt efter att bilen har tvättats utan allt måste ske hemma.
av Mwi
VolvoB20 skrev:Om man får 10.000 i böter ( http://www.vibilagare.se/nyheter/10-000 ... r-fultvatt )
Jag bor i Jönköpingskommun och det är inte böter utan vite om man tvättar bilen på gatan, själv tvättar jag min bil på gatan eftersom man aldrig kommer att få betala ett vite första gången utan bara om tvättandet upprepas.Men eftersom våra kommunaltjänstemän och politiker är så fruktansvärt trötta så kommer aldrig någonsin ett vite att utdömas utan det är bara att fortsätta att tvätta på gatan om inte frugan visar tuttarna samtidigt.
http://www.jnytt.se/jonkopings-kommun-k ... ippklubben
Och då kan man få sin fastighet köpt för tre dubbla värdet :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hittade en lösning, jag åker till macken och tvättar bilen för 10 kr så nu blev det tyst om det.
men som jag tidigar sagt, vissa bara älskar intriger....
telefonen ringde och ungarna gick ut utan att stänga dörren så hunden gick ut och la sig på vår framsida(väluppfostrad vovve). Då är grannen igång igen....
"Det är koppeltvång på hund nu under sommmare, du måste ha hunden kopplad så är det bara"

håller på att gå åt :shock: :evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Suck... Ta ett snack med henne och fråga vad hon vill ha för grannrelation.. Och om hon är beredd på att det kan bli jobbigt om du blir så pass uppretad att du inte längre bryr dig om att ha en sund relation.. som du egentligen vill, men det måste komma från två håll.
av PTV
Med tanke på hur många olika tvättinstallationer det finns nuförtiden för dessa bilar oavsett om man vill tvätta själv eller låta en maskin göra detta tvättande där tvätthallen har filter för att ta hand om föroreningarna så är det ju förmodligen bara ren dumhet / lathet som gör att folk tvättar bilen hemma på gårdsplanen för att i nästa stund handla ekologiskt för att rädda världen.LOL.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte bara dumhet.. Jag tycker rätt ofta det är roligt att tvätta bilen och ser det lite som rekreation. Få stå nån timme ute på gården och gno är rogivande.
Gör man en heltvätt är det också smidigare då man har dammsugare och allt sånt tillgängligt.
Tycker det är svårt att vara miljöduktig jämt.. Även om jag försöker. Vill i allafall ha kunskap om det så jag vet vad jag gör. ;)
Användarvisningsbild
av svergie2
Finns bara automattvättar (2) här ute... Närmaste hall ligger 6 mil bort enkel väg, så bilen är skiten när man kommer hem igen

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]