Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag var för ett gäng med år sedan på väg hem från fjällen i mellandagarna när en mötande V70 (första generationen) fick sådan bakhjulssladd att jag trodde det var en 740...

En frontalkrock senare så fick jag efter några dagar, minns inte om det var på sjukhuset eller när jag var utskriven, reda på att bilen hade dubbfria vinterdäck. Med dubbdäck så kändes det knappt att det var halt men den mötande bilen fick ut ur kurvan sådant kasst att han inte lyckades hålla bilen på rätt sida vägen.
Efter det är säkerhet A och O för mig. Med dubbdäck på asfalt kan jag hålla en vettig hastighet hela tiden. Ska jag med dubbfria sitta och vara rädd för svartis så får jag köra i 40 km/h för jämnan för att vara säker på att klara av om det kommer en fläck som inga dubbdäck hunnit rugga upp.
För att förbättra mina chanser så kör jag alltid något av de bättre vinterdäcken, senast x ice north 2 och före det gislaved nordfrost 5.

Kan hända att jag byter till dubbfria längre fram när de blivit bättre men idag så anser jag att jag och min familj åker säkrare med dubbdäck.

Tyvärr så vill lagstiftaren att jag ska åka på däck som jag anser osäkrare, även om dubbfritt duger utmärkt på Hornsgatan eller i centrala Uppsala så kör jag på andra platser än där.

Hoppas det är ett svar nog och att vi nu kan låta tråden handla om de däcken jag testar :)
De verkar förvånansvärt lättrullade, nu har det iofs gått ganska lugnt med 5-10 över gällande hastighet på landsvägen med farthållaren aktiverad. Är blandat med 80 - 90 - 100 och 50 i ett par byar.
De tre senaste tankningarna har resulterat i följande förbrukningar: 0,75l/mil, 0,81l/mil och 0,8l/mil. Uträknat vid tankning förstås mot trippmätaren via appen FuelLog, helt ok och är inte långt ifrån vad den drar med sommarpjucksen som är i samma dimension som vinterdäcken. Tror dock att det är normalt däcktryck nu, brukar köra med samma tryck som för fullastat så det ska kollas upp.
Har kört med hakka 7 för 2 vintrar sedan och hakka R förra vintern men gick tillbaka till hakka 8 i år.

Jag kan säga att dom odubbade Hakka R hade bättre komfort vad det gäller ljud nivå men och greppet var utmärkt över förväntan på snöiga vägar.
Men när det kommer till snöiga vägar med is under så kan jag säga att man var som Bambi på hal is var i diket 3 gånger pga av isiga vägar med snö ovanför och jag kan tala om att min hastighet var 40-45km/h när jag fick bromsa och bilen blev helt instabil jag kunde inte göra ett skvatt, jag satt med som passagerare när bilen körde själv rätt ner i diket. gick inte att styra överhuvudtaget !!!

Hakka 8 VS Hakka 7 upplever Hakka 7 som något tystare och stabilare gentimot Hakka 8.

Hakka 8 upplever jag som mycket mjukare i kurvor framför allt och det inbringar en instabil känsla och uppkommer en liten nervositet för en kort stund, men greppet på is är helt makalös.

Pkte till Jönköping från Vårgårda. det är bara kringeli krock vägar upp och ner hastigheten varier från 70-80. Men det finns en kurva på denna rutt som extra läskig att köra i och den börjar i en nerförsbacke och svänger skarpt i i ca: 60 grader och sen går det uppåt.
Körde igenom denna kurvan i 70Km/h och tyckte att bakdelen på min V70 D5 02 kändes extra svajig och tittade i sidspegeln och fick se såna där vita spår som uppkommer efter när dubben greppar på is. så jag vände bilen och stannade recis efter denna kurva och gick ut för att inspektera om det verkligen var is och jag kan säga att det var ren svart is !! på hela körbannan-

Har kört ungefär 80 mil med mina Hakka 8 nu och kör man bara i storstaden så kan man ju köra med Odubbat men bor man på landsbyggden och vägröjningen/saltningen släppar efter så kan jag starkt rekommendera Dubbat!

Sen det här med att dom har ett lagförslag om att förbjuda Dubbade vinterdäck så kan jag ju meddela att dödsantalet på dom svenska vintervägarna kommer att öka dramatiskt. Jag tror att dom röstar ner det ganska fort när den frågan kommer upp på tavlan.
Jag åkte 40 mil med en kompis som hade köpt Hakka 8. Nog hör man att det är dubbdäck alltid, men det var ett jämt och lågmält dubb-brummande så det upplevdes inte som störande.
De är dyra, kanske värda pengarna för vissa. Men för mig så skiljde det över 2000 kr mellan Hakka 8 och Hankook i-pike 2 som har fått förvånansvärt bra betyg i tester i flera länder. Så det blev i-pike för mig, och jag är väldigt nöjd efter jag fått testa på is och snöföre.
Men hakka8 är ett bra däck, inget snack om saken.
Fick testa på hårdpackad/isig vinterväg igår i temp runt nollan, löjligt bra grepp måste jag säga. Broms och acc var inga problem, ja förutom det faktum att en 140 hästars V70 kanske inte är förknippad med acc då. ;)
Angående instabilitet är det fortfarande inget jag märkt nåt av men så har det körts väldigt lugnt också.
Kan bara hålla med om att de verkar extremt lättrullande.
Mina två senaste medelförbrukningar har legat på 0,62 resp. 0,61 verklig förbrukning vid pump. :D En förbrukning jag aldrig kommer i närheten av med mina sommardäck iofs 17". Mina gamla vinterdäck Hakka 5 låg också ganska lågt i förbrukning men inte så här lågt.
Förbrukningen är baserad på mestadels pendling tur o retur jobbet ca 2,5 mil enkel resa och då mest landsväg, därutöver mest småkörning som kan liknas med stadskörning kanske 20%.
De är också relativt tysta, tystare än mina gamla Hakka 5 vilka jag då upplevde som tysta när jag köpte dem. Detta beror nog iofs mycket på att V70'n är bra isolerad från väg och däckljud i alla fall i jämförelse med V50'n jag hade tidigare.
Brainy skrev:
xerent skrev:Det ska tydligen finnas "inkörningsmarkeringar" på Hakka 8, kan du bekräfta och följa upp efter hur många mil de försvinner? :D
Jag har googlat och letat men hittar ingen info om sådant. Kommer du ihåg vart du läst/hört det?
Jag mailade och frågade och fick nu nedanstående svar:

"Hej Anders,

Det är rätt att nya HKPL 8 har en "inkörningsindikator" som försvinner efter cirka 50 mil då däcken anses inkörda. Du hittar den här markeringen kring dubbarna, bifogar en bild. Som sagt bör man ta det lite lugnt under de första 50 milen med nya vinterdäck, även med dubbfria vinterdäck. Det innebär att man ska undvika tuffa accelerationer och inbromsningar samt kurvkörning i hög hastighet. För alla typer av vinterdäck är det viktigt att monteringspastan, som används vid monteringen av däcket på fälgen, hinner torka ordentligt. Annars finns risk att däcket börjar slira på fälgen. När det gäller dubbdäck är det även viktigt att dubbarna ska sätta sig i dubbhålen ordentligt under de första 50 milen."
Bild

Det där såg jag ju när jag tittade på däcket men förstod inte vad det var.

Nu ska jag hålla koll på när de försvinner och återkomma till er!

Kan även konstatera att deras rekommendation kring inkörning är något snällare i mil räknat än hur jag brukar göra. Jag undviker också högre hastigheter och det nämner de inte.

Tyvärr var jag bortrest i jobb (ej i egen bil) under förra veckan så sedan trådstarten har jag bara hunnit köra ytterligare knappt 5 mil så ännu är de inte i närheten av att försvinna.
Har en resa på 40 mil inplanerad om några veckor så då lär dom försvinna om inte tidigare.

Det var halt igår men tyvärr så vågade jag inte alls testa däcken någonting eftersom de inte är inkörda ännu men vid försiktig körning så kändes de säkra i halkan och jag är fortfarande nöjd med dem.

mvh
Anders
Har väl egentligen inte så mycket att tillägga om däcken, de är inte helt inkörda ännu och vintern har inte slagit till ännu.

Men stabiliteten börjar kännas bättre, var väl en vanesak efter att ha gått från 20" sommardäck.

Appropå ljudnivån så körde jag min faster idag, väl på motorvägen så sa jag att jag har nya vinterdäck så jag tar det rätt lugnt innan dom är inkörda så dubben får sätta sig.

-Men, är det här dubbdäck? Det hörs verkligen inte.
Antar att det är ett gott betyg :)
Fick välja mellan Hakka7 och Hakka8 samma pris men valde 7 (konservativ) tyckte att dubben såg så djävla tunna ut men gjorde antagligen fe, får se då jag ännu inte kört en meter med dessa däck.
Men i min värld så finns det inget annat än dubbdäck på vintern.
Dubblösa borde få köra i halva hastigheten för att kompensera.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]