Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av rid54
Vi borde ha några månader nu att fundera ut hur det ska vara... Det känns ju betryggande att våra myndigheter kan utfärda klara och lättbegripliga regler om däck som vi ska ha... :shock:

Personligen har jag odubbade "vinterdäck" på min fyrhjulsdrivna bil, så jag slipper tvångsbyta och kör alltså "alltid lagligt" även om det är oekonomiskt (däcken slits...). På min bakhjuldrivna Volvo har jag bytesövning mellan dubbade vinterdäck och "vanliga sommardäck".

Jag tycker det är ganska viktigt att man har en konsekvent däckuppsättning, så man inte blir överraskad av bilens sätt att reagera på manövrer. Sen kan man diskutera ihjäl sig om för-/nackdelar med olika däcktyper under vinter/sommar och annat liknande. Det är nog viktigt att man tar reda på (av den som säljer däcket) vad det är för däck man får, dvs om det är ett "vinterdäck" eller ett mjukt sommardäck eller vad det nu kan heta. Min "magkänsla" säger "samma sorts däck på alla hjul", men det finns ju ekonomiska incitament och sådant som kan påverka ens val också. Vissa förare kommer aldrig att märka att de har utslitna däck, medan andra är beroende av bra däck för att överleva, den s.k mänskliga faktorn :D
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av darkien
o för att ta de en sista gång friktionsdäck är både sommar och vinterdäck därför de även kallas året om däck eller allrounddäck......
Användarvisningsbild
av Vojje
darkien skrev:o för att ta de en sista gång friktionsdäck är både sommar och vinterdäck därför de även kallas året om däck eller allrounddäck......
Helt otroligt :cry:

Så kallade "året runt däck" är vanligtvis inte godkända som vinterdäck helt enkelt därför att de inte är särskilt framtagna för vinterväglag.

Friktionsdäck är däremot just framtagna för vinterväglag och är därför ett vinterdäck.
Användarvisningsbild
av darkien
Året-runt-däck är en speciell däcktyp som även kallas friktionsdäck. De marknadsförs som däck som kan användas året om, inklusive när väglaget är halt på vintern. Egentligen är dock Året-runt-däck en enklare form av vinterdäck. Till skillnad från andra vinterdäck, som exempelvis dubbdäck, saknar de dock dubbar, men de är anpassade för vinterkörning t.ex. med hjälp av sin gummiblandning samt mönsterdjup.Året-runt-däck har mycket bra vägegenskaper när man kör på asfalt, och de har även en lägre ljudnivå vid körning än t.ex. dubbdäck, vilket är något många uppskattar.
Det finns dock vissa problem med att köra med dessa däck året om, trots att man på namnet skulle kunna tro att de passar perfekt för detta. Året-runt-däck slits nämligen snabbare än vanliga däck, framför allt på sommaren, vilket gör att man ofta behöver byta ut dem oftare än vanliga däck.
Enligt lag är det dock fullt lagligt att köra med Året-runt-däck när man vill under året.
Användarvisningsbild
av Vojje
Året-runt-däck är inte samma sak som friktionsdäck godkända som vinterdäck.
Är inte däcket speciellt framtaget för vinterbruk är det inget vinterdäck även om benämningen "året-runt" kan lura en att tro detta.
Användarvisningsbild
av darkien
det finns helårsdäck friktionsdäck som är särskilt framtagna för vinterkörning men är tillåtna att köra året om med dessa

men för att slippa fundera så kör sommardäck på sommaren o dubbade vinterdäck helst kompleteringsdubbade så är du säker på att slippa bli stoppad för fel däcktyp :lol: :lol: :lol:

men som ja skrev tidigare har ja flertal ggr besiktat o även åkt i flygande med olika däck fram o bak (sommar fram o dubbpetade vinter bak) så med andra ord har varje besiktningsman och trafikpolis som besiktat och godkänt mina bilar genom årens lopp begått tjänstefel,,,, *ironi*
darkien skrev:det finns helårsdäck friktionsdäck som är särskilt framtagna för vinterkörning men är tillåtna att köra året om med dessa
Då är det ett vinterdäck och inte ett sommardäck.
Annars skulle du inte få köra året om med det.

"På vintern,
från den 1 december till den 31 mars
ska du ha vinterdäck på bilen."

darkien skrev:men som ja skrev tidigare har ja flertal ggr besiktat o även åkt i flygande med olika däck fram o bak (sommar fram o dubbpetade vinter bak) så med andra ord har varje besiktningsman och trafikpolis som besiktat och godkänt mina bilar genom årens lopp begått tjänstefel,,,, *ironi*
Ja, uppenbarligen....

"Personbils samtliga däck skall vara av samma typ "

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]