Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#722581
De där med piasawakvasttvätt är ju såklart rena tortyren mot lacken men dom nylonstråna är i många automattvättar borta så ni kan va lugna med att köra in bilen i automaten där nya fina mjukborstar används. De enda Jag reagerade på när bilen var färdig var att på vissa ställen hade mjukborstarna inte riktigt kommit åt och lacken kändes sträv eftersom en del smuts fanns kvar på bilen, de tder ju dessutom på att borstarna inte trycker så hårt mot lacken :)

Med min förra bil som var i caspian blå så syntes ju allt på den, inte minst repor som Jag själv skapat men efter mjukborstarna så verkade reporna mindre synliga.

Jag tror att ska man slippa tvättrepor överhuvudtaget så får man nog låta bli å tvätta bilen alls.
#722584
Jag tvättar oregelbundet, jag har svårt att motivera en tvätt när jag vet att jag ska ut på en moddig E4 dagen efter. Första långtradaren jag kommer nära och tvätten är ogjord...

Men när jag väl tvättar gör jag det för hand. OKQ8 gds hall. Avfettning, spolning och sen svamp. Jag brukar använda många hinkar vatten och rikligt med schampo i varje hink när jag svampar. Svampen slänger jag självklart när jag är klar, och köper en ny vid nästa tvättillfälle. Och när vattnet börjar ta slut i hinken häller jag ut "bottenstasen" i golvbrunnen, skulle aldrig komma på tanken att slänga detta över bilen som jag sett att en del gör.
Nyligen har OK installerat en mojäng för underredsspolning, som en liten vagn med högtrycksmunstycken man kan rulla in under bilen, det verkar fungera bra.

Jag skulle gärna tvätta i atomattvätt, men jag har inte vågat chansa. För några år sen pratades det mycket om att automattvättarna filtrerar och återcirkulerar vattnet, och att tvättvattnet därför kan innehålla en del vägsalt. Sanning eller myt? Jag har ingen aning
#722591
xerys2012 skrev:
joel80 skrev:Och där kom den förste som håller myten (?) vid liv..
Det här skulle kunna bli en lika livad tråd som den om växthuseffekten... :D
Myt?? Tycker det säger sig själv. Är det så att smutsen, sandkorn, salt o all skit som sitter på bilen trollas bort innan nylonborstarna gnuggar lacken?

Finns inte en chans att bilen INTE blir repig.

Skulle aldrig få för mig att använda en sån, och jag tror inte jag är ensam. Vare sig det står "aldrig maskintvättad" i annonsen el ej så är det väl bara att granska lacken. Visst, en gång ingen gång KANSKE. Men frekvent användande blir nog svårare att dölja :)
Nylonborsar har jag inte sett på 10 år i biltvättar. Nu har alla ställen jag tvättat bilen i mjukborstar av typen "wileda quickmopp". Blir hur bra som helst. Efter att tvättat de bilar jag haft i automattvätt en gång per vecka under de senaste 10 åren så kan jag säga att det fungerar riktigt bra.

edit: Tricket med biltvätt precis som med all tvätt av bilen är att göra det regelbundet. Att köra in i biltvätten en gång varannan månad under vinterhalvåret fungerar inte. Då får du aldrig bort all smuts. Men det får man inte av en motsvarande vanlig handtvätt heller.
#722597
V9097 skrev:Jag tvättar oregelbundet, jag har svårt att motivera en tvätt när jag vet att jag ska ut på en moddig E4 dagen efter. Första långtradaren jag kommer nära och tvätten är ogjord...

Men när jag väl tvättar gör jag det för hand. OKQ8 gds hall. Avfettning, spolning och sen svamp. Jag brukar använda många hinkar vatten och rikligt med schampo i varje hink när jag svampar. Svampen slänger jag självklart när jag är klar, och köper en ny vid nästa tvättillfälle. Och när vattnet börjar ta slut i hinken häller jag ut "bottenstasen" i golvbrunnen, skulle aldrig komma på tanken att slänga detta över bilen som jag sett att en del gör.
Nyligen har OK installerat en mojäng för underredsspolning, som en liten vagn med högtrycksmunstycken man kan rulla in under bilen, det verkar fungera bra.

Jag skulle gärna tvätta i atomattvätt, men jag har inte vågat chansa. För några år sen pratades det mycket om att automattvättarna filtrerar och återcirkulerar vattnet, och att tvättvattnet därför kan innehålla en del vägsalt. Sanning eller myt? Jag har ingen aning
Tror de stämmer att vattnet återcirkulerar efter att de renats å filtrerats genom stationens egna reningsprocedur men Jaghar hört att de e samma med GDS hallen, inte alls omöjligt då principen är densamma, miljöhänsyn.
av tr1dent
#722601
Försöker tvätta bilen minst 1 gång i veckan i OKQ8 gdsen. Vilket gör att smutsen inte hinner gno in.

Kör avfettning och fälgtvätt först, spolar av den noga, schamponerar in den med en sådär svamp som man kan slänga i tvättmaskinen när man är klar vilket gör att man inte behöver lägga en förmögenhet på svampar och torkar sedan av den med skinn och skrapa.
#722606
Tvättar bilen rätt sällan. Rost är ju inte ett problem längre, dessutom tvättar jag bilen riktigt noggrant när jag gör det. Tror inte det är någon fara för bilen om det bara blir fyra tvättar per år men de görs riktigt bra: för hand, flera schamponeringar, noggrant överallt. Jag gissar att mer än 50% av svenska bilister nästan aldrig tvättar bilen. Här på forumet är det nog annorlunda. En kollega till mig hade en Hyundai i sex år som han tvättade två gånger varav den enda när han skulle sälja bilen. En annan kollega som köpte min förra bil för 8 månader sen har inte tvättat den än.../PH
Användarvisningsbild
av AWWD
#722615
Har möjlighet att "hålla ner" tvättbehovet genom att hålla vardagskörningen på osaltade vägar. Att vintertempen denna vinter huvudsakligen hållit sig under nollan bidrar ju också.

När det väl behövs hyr jag in mig hos OKs GDS-hall för pålägg av NMKs Micro 2000 avfettning (utspädd enl. anvisning) och högtryck, kör nästa aldrig med svamp på vintern. Bilen är DITEC-behandlad och just Micro 2000 och högtryck funkar perfekt och hela processen tar ca 30 min.

Kör sedan en byggfläkt i kallgaraget över natten med bildörrarna på glänt.

/awwd
#722641
Hela förra vintern tvättade jag bara med avspolning på en utomhustvätt. Först avfettning och fälgtvätt. Sen spolning med hetvatten och schampo. Därefter avspolning med "behandlatvatten" för att slippa kalkrester. Bilen blir verkligen ren och man slipper alla tvättrepor. Det enda som jag såg vid vårkanten var en viss hinna hade uppstått på lacken men som försvann efter en redig omgång med svampen.

Jag har alltid varit noga med att tvätta alla mina bilar även på vintern. Men denna har det varit riktigt illa med tvättningen. Spolade av den nu i helgen och innan dess var det ända sen i november som bilen fick sig en omgång. Illa! :evil:
#722653
Ska man tvätta bilen på vintern :shock: ? .... :lol:

Jag är riktigt dålig att tvätta bilen på vintern. Dels kan jag inte riktigt tvätta på gården då det blir isgata direkt, och då tar jag mig inte in i garaget. Automattvätt finns inte här, inte heller GDS hall.
Sen har vi ju det där med motivation... Inte så direkt motiverande att tvätta bilen, sen ser den lika jävlig ut igen efter 10m :roll:

MEN. Det är en gammal bil vi pratar om i mitt fall, med gammal sliten lack. En nylackad bil, som min 945a, är jag betydligt mer petig med.
Det samma gäller automat tvättar. Har inget direkt emot att köra in i en automattvätt med en gammal lack (även om jag undviker det), men skulle aldrig i livet åka in i en sån med ny lack.
Dom ev. repor som blir på en gammal lack syns oftasts inte pga. andra slitager på lacken, medans på en ny lack så lyser dom upp som solen i karlstad :lol:
#722681
Att automattvättar återanvänder vattnet är både falskt och sant. Det vatten som återanvänds är det som används till underspolningen. Vattnet som används på övriga bilen kommer direkt från kommunen.

Finns ritningar på både Statoil och OKQ8:s hemsida som visar detta. Det vatten som återanvänds renas 3-4 gånger i olika tankar under tvätthallen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]