Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Nokian är ju kända för att lyckas få dubben att sitta kvar som ingen annan tillverkare.

/Martin
En gammal tråd men jag tycker nog att PR videon för ny Hakka 8 bevisar att Nokian vet vad dom håller på med....

Kör själv med Gislaved NF5 på båda mina V70 och är väldigt nöjd.
Kör genomgående Nokian på jobbet och jag är tokigt imponerad av hur Nokian lyckas få dubben att sitta kvar. På mitt jobb är det extremt mycket gas och broms om vartannat. Det blir Nokian till mina egna V70 nästa gång det ska köpas nytt.

/BM
Dom senaste tio åren har jag haft Nokian Hakkapeliitta 2, Continental vaddomnuhette, Hankook W409 och två uppsättningar Hakkapeliitta 7 på olika bilar. Alla dubbade, köpta splitternya och inkörda försiktigt tills dubben sitter.

Hakkapeliitta 2 var jag väldigt nöjd med då det begav sig. Dubben satt bra, bra grepp, inget att klaga på. Dom satt på en Sierra. Många år sen nu.

Continentals dubbade variant satt på en 855:a och senare på en V70 I. Samma uppsättning. Dom var bra i början men dubben lossnade rätt omgående och efter ett par tre år var det knappt hälften kvar. Pensionerade dem med typ 50% mönster kvar då jag fick en punktering som inte gick att laga.

Contidäckens punktering kom lite olägligt så det fick bli budget: Hankook W409. Inte alls imponerad. Dom var slitstarka och hyfsat tysta, men greppet på snö och is var i princip obefintligt. Dåligt accelerationsgrepp och understyrning. Köper inte detta märke igen.

Nästa bil, en V70N, köptes med utslitna Goodyear Ultragrip Extreme. Dessa tänker jag inte betygsätta eftersom dom kasserades och ersattes av Hakkapeliitta 7. Bästa vinterdäcken jag nånsin haft, FÖRUTOM en detalj som blev väldigt plågsam då jag bytte V70in mot en Skoda Octavia som även den hade Hakka 7:or.

Octavians svaga punkt är vägbuller och ljudnivån med Hakka 7:or är olidlig till den grad att jag tänker byta bort nästan splitternya vinterdäck med ofelbara prestanda mot dubbfria Nokian R2 nu i höst. Vissa skriker sig hesa om hur livsfarligt det är med dubbfritt. "Inte konstigt att han låg i diket, han hade ju inga dubbar..." osv.

De som åker på dubbfritt verkar till största delen vara mycket nöjda. Dom som har negativa erfarenheter verkar ofta ha testat billiga skitdäck från kina, eller gamla däck som passerat bäst före för länge sen. Även dubbdäck tappar ju greppet med åldern men där gör det liksom inte lika mycket så länge placebodubbarna sitter där. ;)

Jag skulle välja Hakkapeliitta 7 igen utan att darra på manschetten, om jag hade en tystare bil. Jag har inte hunnit kolla upp vad testarna säger om ljudnivån på Hakka 8 ännu.
Nu vill jag inte få in tråden på "dubb vs dubbfritt" då tråden handlar om dubbdäck, men det är ändå intressant att de som kör dubbfritt säger att dubb behövs bara ett par dagar om året, då ställer jag bilen. Men lik förbannat är det lika många bilar ute och kör de två dagarna när dubbat verkligen behövs för alla.

Åter till ämnet, Hakka rocks! Men tyvärr verkar väggrepp och ljudnivå gå hand i hand.

Jag har kör hankook en gång, jag fick med en i princip ny uppsättning när jag köpte en begagnad bil, däcken var helt värdelösa, greppet på snö gick inte att jämföra med riktiga däck.

Jag har också kört regumerat två omgångar i min ungdom och dom däcken var riktigt bra som jag minns det, jag kommer dock inte ihåg märke/modell då det var ~20 år sedan, å andra sidan kanske referenserna har ändrats på 20år... :)

/Martin
Jag tycker Good year Ultra Grip Extreme funkar super bra men jag har inte så mycket annat att jämföra med, kör dubbade General Grabber AT2 på min pickis och dom är inge vidare egentligen som vinter däck :roll:

Ska nog testa Nokian nästa gång jag byter, har bara hört bra om dom.
Vi kör med "hakka" SUV R (dubbfria, krav iom körning på autobahn). Jämfört med däcken vi hade på vår föredetta S80, en av Gislaveds finare modeller, så ligger Nokian betydligt bättre till på allt förutom bullernivå. Jämförelsen är kanske inte helt sjyst då olika bilar samt profiler jämförs. Men med det sagt är vi väldigt nöjda med däcken och dess egenskaper såhär länge.

Nu blev jag sugen på att köra i lite vinterväderlag..
Dom hade ordentligt test med 8st olika dubbdäck i senaste numret av ViBilägare.. Nokian Hakkapeliitta 8 vann ganska överlägset.
Svagaste punkterna var i snöslask och på blöta vägar där dom var medelmåtta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]

Multiremmen på dessa bilar är tydligen […]

Koppling föll i golvet

Tack för snabbt svar, jag ska kolla hur b&ari[…]

Okej! Är inte biltema jag har men provar med […]