- fre 23 aug 2013, 23:33
Dom senaste tio åren har jag haft Nokian Hakkapeliitta 2, Continental vaddomnuhette, Hankook W409 och två uppsättningar Hakkapeliitta 7 på olika bilar. Alla dubbade, köpta splitternya och inkörda försiktigt tills dubben sitter.
Hakkapeliitta 2 var jag väldigt nöjd med då det begav sig. Dubben satt bra, bra grepp, inget att klaga på. Dom satt på en Sierra. Många år sen nu.
Continentals dubbade variant satt på en 855:a och senare på en V70 I. Samma uppsättning. Dom var bra i början men dubben lossnade rätt omgående och efter ett par tre år var det knappt hälften kvar. Pensionerade dem med typ 50% mönster kvar då jag fick en punktering som inte gick att laga.
Contidäckens punktering kom lite olägligt så det fick bli budget: Hankook W409. Inte alls imponerad. Dom var slitstarka och hyfsat tysta, men greppet på snö och is var i princip obefintligt. Dåligt accelerationsgrepp och understyrning. Köper inte detta märke igen.
Nästa bil, en V70N, köptes med utslitna Goodyear Ultragrip Extreme. Dessa tänker jag inte betygsätta eftersom dom kasserades och ersattes av Hakkapeliitta 7. Bästa vinterdäcken jag nånsin haft, FÖRUTOM en detalj som blev väldigt plågsam då jag bytte V70in mot en Skoda Octavia som även den hade Hakka 7:or.
Octavians svaga punkt är vägbuller och ljudnivån med Hakka 7:or är olidlig till den grad att jag tänker byta bort nästan splitternya vinterdäck med ofelbara prestanda mot dubbfria Nokian R2 nu i höst. Vissa skriker sig hesa om hur livsfarligt det är med dubbfritt. "Inte konstigt att han låg i diket, han hade ju inga dubbar..." osv.
De som åker på dubbfritt verkar till största delen vara mycket nöjda. Dom som har negativa erfarenheter verkar ofta ha testat billiga skitdäck från kina, eller gamla däck som passerat bäst före för länge sen. Även dubbdäck tappar ju greppet med åldern men där gör det liksom inte lika mycket så länge placebodubbarna sitter där. ;)
Jag skulle välja Hakkapeliitta 7 igen utan att darra på manschetten, om jag hade en tystare bil. Jag har inte hunnit kolla upp vad testarna säger om ljudnivån på Hakka 8 ännu.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)