Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har både besiktigat bilar på vintern som sommar ned SAMMA urdubbade däck! Och frågade bilprovningen. Det är ok! Polisen bötfäller inte någon med urdubbade däck! Jag både frågade o även varit stoppat! Men icke godkända vinterdäck ger böter!
Vojje skrev:
Fartdåre skrev:Ofta finns samma däck att köpa som dubb o friktionsdäck.
Nu är det ju inte så att ett friktionsdäck är ett, så att säga, odubbat dubbdäck även om de skulle ha samma produktnamn.
Istället för dubb är friktionsdäcket begåvat med s.k. sajpningar d.v.s. tvärgående skåror.

Nu tror jag du måste läsa på lite och studera vinterdäck.

Alla vinterdäck är sajpade, vissa mer, vissa mindre, men sajpade är dom alltid, annars skulle dom inte fungera som vinterdäck.

Däremot är ett sk friktionsdäck mer sajpade och kan ha mjukare gummiblandning än ett vinterdäck med dubb, det är därför ett sk friktionsdäck är mer ostabilt.

Det jag menade, och även Fartdåre ovan är att ett däck som säljs med Dubb även säljs utan dubb, man kan själv dubba alltså, eller köra dubbfritt.

Vinterdäck är endera med dubb eller dubbfritt, friktionsdäck är alla vinterdäck egentligen. Och är det inte dubb får man köra med det året om, så enkelt är det.
Vojje skrev:
Fartdåre skrev: Finns det ingen flinga på är det inget vinterdäck*punkt*
Det är inte tillverkaren från Kina el.dyl. som godkänner vinterdäcken i Sverige, utan Transportstyrelsen och STRO.
Du har helt rätt!!! Har inte påstått nåt annat. Det var inte på tal överhuvudtaget ens.
Och finns det ingen flinga på så är det inget godkänt vinterdäck i Sverige. Det är det som ex. Polisen tittar efter, hittas det ingen
flinga så blir det en bot om det är vinterväglag.
Dubbar eller inte... Vilket var frågan här.
Visst finns det friktionsdäck som kan dubbas för att klara extrema vinterförhållanden.
Förhoppningsvis är marknaden klen för odubbade dubbdäck, som antagligen inte heller är godkända för nyförsäljning.
Frågan om man blir bötfälld med urdubbade dubbdäck när vinterdäckslagen gäller kvarstår.
Vojje skrev:Visst finns det friktionsdäck som kan dubbas för att klara extrema vinterförhållanden.
Förhoppningsvis är marknaden klen för odubbade dubbdäck, som antagligen inte heller är godkända för nyförsäljning.
Frågan om man blir bötfälld med urdubbade dubbdäck när vinterdäckslagen gäller kvarstår.
Eftersom att däck som har en snöflinga, och som för det är godkända i Sverige som vinterdäck, är det oavsett dubb eller inte, så
är väl ämnet avklarat för din del.

Du besitter ingen större insikt i ämnet utan bara driver diskutionen vidare för sakens skull. Läs gärna
igenom mina tidigare inlägg, och använd Google för att sätta dig in i ämnet så kan vi ta upp det här
en annan gång kanske!?
Jag vänder mig till mina pärmar...
Senast redigerad av 1 Fartdåre, redigerad totalt 0 gånger.
Vojje skrev:Visst finns det friktionsdäck som kan dubbas för att klara extrema vinterförhållanden.
Jag har inte blivit det. Vid ett annat tillfälle frågade jag polisen om det. Man blir inte bötfälld.

Men vad är det som du inte förstår? Ett vinterdäck är ett vinterdäck oavsett om det är dubb i det eller inte, så enkelt är det.
Man kan inte bli bötfälld för att köra urdubbade vinterdäck då det inte finns något att bötfälla för.

Och du blandar ju fortfarande ihop begreppen fiktionsdäck och vinterdäck o.s.v.

Som sagt, sätt dig in i hur ett däck är uppbyggt.
Vojje skrev:
sony skrev:Som jag redan skrev i rubriken,undrar jag om dubbade däck utan dubbar räknas som åretrunt däck? Är dem godkännda?
Japp! Men de är värdelösa på årets alla dagar.
Ska vi fastslå detta då, eller är det fler om budet, t.ex. Lucif3rs bekant.
Vad vi redan fastslagit är att vinterdäck utan dubb är godkända att köras med året runt.
Lämpligheten i detta är naturligvis diskuterbart. Dom fungerar självklart i de situationer
och på de underlag däcken är lämpade för.

Vi har också fastslagit sedan många, många år tillbaka att vinterdäck med dubb bara
är bättre på hårda och hala underlag som ex. is och packad snö. Dock inte asfalt.
Detta är antaget av alla med god erfarenhet av däck och dess funktion och uppbyggnad.

Att någons bekant har fått en bot och för vad, kan vara ett misstag eller missuppfattning. Det har ju ingen
bevisbörda här och nu. Här är det lagens mening om användande av vinterdäck vi diskuterat.
Du skrev själv att boten som Lucif3rs bekant hade fått kunde vara ett misstag. Att du sedan använder det
här som skäl att framdriva din sak är inte till din fördel.

Hoppas vi har kunnat hjälpa både dig och trådskaparen?!
Avgassystem till volvo 940

Förra ägaren sa 100 cells.

Den sitter så den syns bakifrån, om de[…]

Går det bra att sätta den på det[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]