Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
2444ever skrev:
Fartdåre skrev:/.../
Alltid bra att hålla avstånd till bilen framför när man kör med sommardäck vid så låga temperaturer. Inte konstigt att du körde på.
Inte många sommardäck som gör ett bra jobb vid bara någon plusgrad. Då skall man ha vinterdäck eller M+S dom är mjukare.
Låter som handhavande fel... :wink:
/.../
Nu vet jag inte om du skrev det lite skämtsamt, men.
Om det berott på dåligt avstånd/handhavandefel hade jag knappast tagit upp det angående dåliga däck. Jag har ganska många mil bakom ratten, och har kört i många olika kombinationer av däck/temperaturer, det inkluderar i princip blankslitna i vinterväglag i min första bil o första vintern (ung och oförståndig), så vet ganska väl hur bilen (däcken) reagerar i olika situationer. Har faktiskt aldrig behövt tvärnita, och ingen annan p.g.a av mig heller (i normala situationer), just för att jag håller avstånd och är förutseende. Har alltid kostat på mina bilar bra däck, inte snålat med det. Min poäng med inlägget var att de billiga skitdäcken som satt på bilen vid köpet betedde sig totalt irrelevant i den situationen. Jag är fullt medveten om att (även bra) sommardäck får sämre egenskaper vid några plusgrader, men har aldrig annars förutom skitdäcken varit med om att det varit som blankis i princip, jag hade flera meter att bromsa på (med låg hastighet) men innan jag hann tänka "pumpbromsa" var det försent. Har liksom varit i samma situation många gånger, marginalen hade varit god med bra däck. Det var alltså för dessa däck en enorm skillnad mot lite varmare väder. Jag blev så överraskad att jag faktiskt körde tillbaka lite senare och kollade om det var en oljefläck där - det var det inte. Och, lite senare samma dag, fast jag var förvarnad och höll extra avstånd, så höll samma sak på att hända igen, men denna gången var jag lite snabbare att börja pumpbromsa och klarade det. Denna andra gång var ett annat ställe och torr asfalt. Så aldrig billiga däck för mig.

Kommer inte ihåg vad däcken hette, det var ett antal år sedan, kanske inte finns så dåliga däck att köpa längre vad vet jag. Men som sagt, min poäng är att billiga (dåliga) däck (förmodligen sämre än dom du köpt) kan fungera fint i bra förhållanden, men i de situationer som kräver bra kvalité kan de helt balla ur, och är man då van vid bra däck är man inte direkt förberedd.
Och självklart behöver inte ett däck vara dåligt bara för att det är billigt, men...

PS. Hade jag inte varit med om detta själv och läst någon annan varna för dåliga däck på liknande sätt hade jag nog tänkt "yeah, sure...", och "handhavandefel" hade nog också flimrat förbi i tankarna.
Jo. Jag skämtade men tack för din långa förklaring... :wink:

Som sagt så är dessa däcken inte dåliga trots priset.
Och inte bullrar de heller........... :!:

Mvh. :)

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]