Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Vojje, kan du klämma fram ett svar på hur bra däck och dåliga däck blir likvärdiga efter 1500 mil?

Du måste ju ha något som baserar sig på fakta för att kläcka ett sådant påstående.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev: Vem vet hur 1000-kronors-däck fungerar efter 1500 mil. Antagligen i paritet med ett Kinadäck.
Vojje skrev:Ja, ännu så länge tror jag att skillnaden mellan ett toppdäck och ett ngt billigare kinadäck minskar efter antal körda km.
Vojje skrev:Jag tror att skillnaden i prestanda mellan ett toppdäck och ett ngt sämre är som störst när de är nya.
Efter hand som körsträcka och ålder tär på däcken krymper skillnaden och de blir mer likvärdiga.
Hmm, det verkar mest som att jag gett uttryck för en teori. En teori som dock stödjs av få.
Jag ska titta närmare på det test som Ilesrof syftar på och se vad det kan ge.
Kan det verkligen vara ngn skillnad på ett blankslitet Michelin och ett dito Tjing-Tjong :???: . Tydligen menar qwerty det.
Användarvisningsbild
av stooges
Men tänk så här vojje.
Ett Goodride har dåligt grepp från början, men visst det är billigt i inköp.
Utslitet efter 1500mil.
Ett högkvalitativt däck har bra grepp, kostar mer men kanske rullar 3000mil.
Så när budgetdäcket är slut och fortfarande har dåligt bett så är kvalitetsdäcket halvslitet men har fortfarande bra grepp.
av Johnnie
Okej jag skiter i kinadäcken då. :D
Valet ligger nog mellan Goodyear Excellence och Continental Sport Contact 3.
Jag hade Continental Sport Contact 3 innan på S80:n och dom verkade bra och Goodyear Excellence har jag på en 740 och dom är jag helnöjd med.

Vad tror ni är bäst? :)
av qwerty
Vojje skrev:
Vojje skrev: Vem vet hur 1000-kronors-däck fungerar efter 1500 mil. Antagligen i paritet med ett Kinadäck.
Vojje skrev:Ja, ännu så länge tror jag att skillnaden mellan ett toppdäck och ett ngt billigare kinadäck minskar efter antal körda km.
Vojje skrev:Jag tror att skillnaden i prestanda mellan ett toppdäck och ett ngt sämre är som störst när de är nya.
Efter hand som körsträcka och ålder tär på däcken krymper skillnaden och de blir mer likvärdiga.
Hmm, det verkar mest som att jag gett uttryck för en teori. En teori som dock stödjs av få.
Jag ska titta närmare på det test som Ilesrof syftar på och se vad det kan ge.
Kan det verkligen vara ngn skillnad på ett blankslitet Michelin och ett dito Tjing-Tjong :???: . Tydligen menar qwerty det.
Din teori stöds nog av noll personer då alla fakta och däckstester visar på just det motsatta, de billiga kinadäcken blir inte bättre med ålder, de försämras de oxå och om de var dåliga nya kan man ju tänka sig hur de är efter X antal mil.
Om de billiga kindäcken vore lika bra varför köper inte biltillverkarna in dom sliter ned dom och monterar på bilar innan leverans?

Premiumdäcken kostar mer men har en jämnare kvalitet och varje omgång däck genomgår tester för att sålla ut felaktiga däck. Utveckling av nya däck samt tester och i slutändan QC kostar, finns inga gratis luncher.

Visst kan det finnas omgångar med däck från olika kinatillverkare som funkar, men med ett lågt pris kommer det även slippa igenom mycket felaktiga däck, för hård/mjuk gummiblandning, ovala, ej fastvulkad slitbana osv. Det är helt enkelt så stor ojämnhet att du aldrig kan vara säker på vad du får.
Även en blind höna kan hitta ett korn då och då.

Jag kan beställa säg 1000 däck från kina och kränga här hemma, säg att jag ger 50kr/däck i inköp, billigt ja, men jag har då ställt noll krav på kvalitet från tillverkaren.
Säg istället att jag har krav på MAX 3% reklamationer, för ska han garantera något måste allt inspekteras och dåliga däck kasseras vilket kostar honom pengar, alltså kommer han höja sitt pris för att klara av min order, plötsligt ligger mitt inköps pris kanske på 800kr/däck. Det man betalar för ar kontrollen att varje enskild produkt uppfyller ett minimikrav.
Då har vi inte ens börjat tala om vilka krav vi ska ha på däcket vid olika väglag, temperaturområde inom det kraven skall vara uppfyllda, livslängd, alla saker som kommer kräva utveckling av tillverkaren för att kunna leverera = kostnader.
av Lövet
Vad säger ni, ska vi ta och slappna av lite och börja uttrycka oss med den respekt som forumreglerna kräver?
av qwerty
chanel skrev:Ett problem är att många premiumdäck tillverkas i asien numera.
Är väl inget problem, de tillverkas enligt de krav som ställs, ingen som sagt att de inte kan tillverka däck, bara att de billigaste är så billiga av en orsak, noll krav och kontroll.
Användarvisningsbild
av Vojje
Johnnie skrev:Okej jag skiter i kinadäcken då. :D
Valet ligger nog mellan Goodyear Excellence och Continental Sport Contact 3.
Jag hade Continental Sport Contact 3 innan på S80:n och dom verkade bra och Goodyear Excellence har jag på en 740 och dom är jag helnöjd med.

Vad tror ni är bäst? :)
Goodyear Excellence. Utan tvivel. Tyst, komfortabelt och säkert. Betydligt bättre än Goodride, men lite dyrare, eller?

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]