Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mjr1981 skrev:skada lacken så pass mycket att inte ens en polering i samband med lackskyddsbehandling kan återställa det?
Det går alldeles utmärkt att förstöra en bil i en borsttvätt så att det inte går att återställa. Har du t.ex en mörk solid kommer behandlingen dessutom bli väldigt dyr eftersom det krävs otroligt mycket tid för att få det bra. OM den inte har blivit helt förstörd vill säga.

Hade en granne som bittert ångrar att han körde in i automattvätt med hans nyinköpta Mazda. Det hade nämligen lossnat en mutter eller skruv från en vindrutetorkare på bilen innan. Resultatet blev en total omlackering!
Användarvisningsbild
av StringerBell
mjr1981 skrev:[...] behöver inte tänka på andrahandsvärdet. Enda anledningen är att jag skulle vilja ha en ren och lättskött bil.
Kör valfri automattvätt med borstar. Bryr du dig inte om bilens skick och värde finns det ingen anledning att överväga något annat.
av Herkulez
StringerBell skrev:
mjr1981 skrev:[...] behöver inte tänka på andrahandsvärdet. Enda anledningen är att jag skulle vilja ha en ren och lättskött bil.
Kör valfri automattvätt med borstar. Bryr du dig inte om bilens skick och värde finns det ingen anledning att överväga något annat.
Natuligtvis finns det en koppling mellan skicket på bilen och andrahandsvärdet. Det tråkiga med mina erfarenheter vid INBYTEN hos HANDLARE är att dom inte ens orkar gå ut och titta på bilen. Om de skulle orkat, så kan man bara spekulera i vad det skulle göra på inbytespriset om de skulle få syn på lite tvättrepor vid en närmare syning. Tvivlar på att de skulle dra av x antal tusen ??:-/ Skulle i alla fall inte polera upp bilen inför inbytet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Herkulez skrev:
StringerBell skrev:
Natuligtvis finns det en koppling mellan skicket på bilen och andrahandsvärdet. Det tråkiga med mina erfarenheter vid INBYTEN hos HANDLARE är att dom inte ens orkar gå ut och titta på bilen. Om de skulle orkat, så kan man bara spekulera i vad det skulle göra på inbytespriset om de skulle få syn på lite tvättrepor vid en närmare syning. Tvivlar på att de skulle dra av x antal tusen ??:-/ Skulle i alla fall inte polera upp bilen inför inbytet.
Det är sant, men man vet inte om man hamnar i ett läge där man säljer till privatperson och då kan ett häfte med stämplar från Ditec eller Mr Cap ha betydelse på marginalen. Inte bara för att bilen är blank och fin utan för att det skvallrar om en person som vårdar och är noga med sin bil. Så skulle jag tänkt.

Sedan räknar jag också med att jag säkert tjänar in halva kostnaden på den årliga lackbehandlingen på att bilen håller sig ren lättare. Under sommaren tvättar jag en knappt alls; det räcker med en regnskur då och då.
av Herkulez
Dokumentation, stämplar osv. - klockrent. Annars går det ju att få en igengrodd bil med dassig lack i princip hur fin som helst, så länge det inte är skav/märken, inför en försäljning. Referenser eller annan kännedom om personen ifråga är nog det bästa.
av Herkulez
XC90_Executive skrev:Det "intressanta" är att det finns rekonder på Volvoåf som är så lata att dom kör in nybilarna i borsttvätten innan lev....jag har fått uppleva det "the hard way". Sån total brist på respekt för andras pengar och grejer! Blir fan mörkrädd! :evil:

Vilken borsttvätt det än är så repar det bilen nått så in i #%&. Har man tur har första sköljningen spolat bort det mesta av smutsen/gruset/sanden först och borstarna är ganska rena. Då går det att återställa lacken. Har man otur får man så djupa repor att det inte går att återställa ens med våtslip och hård polering.
Hände det för runt 20 år sedan, är det nog inte helt orimligt att det var jag :lol: Första dagen på rekonden hos åf med begränsad livserfarenhet, dönade jag in en ny blank svart 740 i automat tvätten :oops: Maskinen var väl från 70-talet där borstarna dessutom kunde jämföras med svinto 8)
av jumu01
Automattvättar har i dags läget mjuka fleeceborstar vet inte hur dessa skulle kunna skada lacken då det kontinuerligt spolas vatten under tiden dessa borstar arbetar, jag tror det är skadligare att använda samma tvätthink och med tvättsvampen doppa den i hinken varje gång så är jag säker på att det följer med något "små grus" som skadar lacken. Trots att svampen doppas i en annan hink finns det gruskorn som inte lossnar, på snurrande borstar så har man ju lite hjälp av både vattnet och centifugalkraften att dessa kan hålla sig renare från partiklar.

I och med de nya tvätthallarna har jag ändrat min syn på dessa tvättar.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]