Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sinus
Igentligen så befinner vi oss i samma båt har oxå fin lack med en del repor överallt samt några nya parkeringssakdor på en dörr som jag ska försöka ta bort. så antingen väntar du till slutet i månaden o kollar vad jag fick för resultat eller så kör du på samma sätt eller ett eget sätt.
av EvilEd
Kanon Sinus :)

Hoppas du hinner få klart din hemsida snart.

/ed
Användarvisningsbild
av Danneman
jag ser framemot att få se din solida lack i solljus efter att du har polerat den :) :lol: :lol: :lol:
av EvilEd
Danneman skrev:jag ser framemot att få se din solida lack i solljus efter att du har polerat den :) :lol: :lol: :lol:

Hehe, menar du min bil ? Japp ska bli spännande, hoppas jag slipper
kontakta en rekondare :wink:
Användarvisningsbild
av Danneman
Det är just DET jag dessvärre tror du kommer få göra.
Skulle aldrig ge mig in på att polera en solid själv.
Den kan se skit fin ut i normalt ljus/ på eftermiddagen + kvällen. Men sen vid sommarsol så finns risken att du kommer att se "Rosor" över hela bilen .
Användarvisningsbild
av sinus
Jag ser inte svårigheten,
Du kör på med cleanern o det kan uppstå polerrosor, men i nästa steg använder du en polish vars egenskap är att eliminera polerrosor, samt att oscillerande maskiner är lätta att jobba med o roterar inte på det sätt som roterande maskiner gör och därför blir det svårare att få polerrosor.

Huvudregeln är att gör man ett bra grundjobb så får man et bra resultat, ta tid på sig o vara noggran.
Användarvisningsbild
av Danneman
Om du ska ha bort dina repor krävs det mer än en oscillerande maskin. Och i ochmed det så får du rosor. Och lycka till med att få bort dom från en stenhård lack som volvos.
Men gör så här: Åk ner till en rekondare och fråga vad han tycker om volvos solida lacker. Och rosor på dessa ;)
Användarvisningsbild
av sinus
Det är ju beroende på vad man har för repor o i mitt fall ska det bli intressant o se hur mkt repor jag kan avverka/dölja med min oscillerande maskin.

Roterande maskin är inget jag skulle rekommendera ngn att ta o köra på sin nya bil om man inte visste vad man gjorde, eller känner sig det minsta osäker som jag.
Just därför EvilEd o andra inkl. mig använder en oscillerande o man kan få otroligt bra resultat, vissa säger att man inte kan få bort ngt med en oscillerande maskin. Klart som fan man kan få det vissa lyckas ju avverka mindre märken för hand så som tvättrepor och liknande.
Fel användande av en roterande kan ju ställa till med förödande problem, därför man tränar på äldre bilar med roterande o sin nya bil väntar man med tills man känner sig varm i kläderna.

Sen är det ju beroende på vad man har för repor om man lyckas avverka dem, kan du känna dem med nageln så är det till o med kämpigt att få bort dem med roterande.

Näe jag kommer polera upp min bil o se vad jag kan få för resultat och hur mina märken avverkas eller blir kvar. Sen efter att ha jobbat över hela bilen har jag en fin bil som jag kan åka med till rekondaren o ge en-två hundralapppar för att köra ett varv med rondellen på de ställen jag har "repor".

Men visst jag kan åka ner till en rekondare o fråga hur mkt polerrosor han brukar få med en cyclo kopia o varför han inte klarar o jobba bort dem på en solid volvo lack.
Användarvisningsbild
av sinus
Bild

Denna bild med oscillerande maskin och polerat i 3 min på bortre delen

Som ni ser så kan man jobba upp resultat...

Bild
av matzen10
Kul att se bilderna. Tycker du fått ljuset rätt innan plåtningen så resultatet syns bra. Bra och informativ hemsida oxå, lycka till med den! Framförallt med de rara ulltussarna ;-)

M V H
---> Matz
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]