Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Funk skrev:
Hemulen skrev:Err-Bee 103 blev det,en typ polerpasta som ska ta en hel del oxid.Proffsen använder det också enligt den ärrade "ringräven" på Autoexperten. Ska testas någon dag. :)
Med risk för att återigen låta elak... den "gamle ringräven" har inte hållt på med detta på ett tag ? Utvecklingen har utan tvekan gått framåt sedan ErrBe hittade upp på hyllorna (på 70-talet?) . ErrBe är iofs ett säkert tips som ganska grovt polermedel som innehåller kisel, men det rår inte på oxider och är ganska så grovt. Eller rättare sagt det bryts inte ned vid polering speciellt bra så det ger en väldigt matt yta som troligen får poleras en andra gång. Skall du köra för hand kanske det går hyggligt, med maskin är det imo inte att rekommendera.

Det stora problemet är att du fortfarande kommer att ha oxid kvar i lacken efteråt vilket snabbar på processen så lacken blir lika vit och "kritig" igen ganska snart. Det spelar mindre roll om du lägger på ett bra lackskydd, det oxiderar ändå.

Bor du möjligen i Göteborgstrakten så är du välkommen att komma till mig och testa alternativ till den gamla ErrBe, PM:a i så fall mig.

/Thomas
Bor inte i Göteborgstrakten,annars kunde det varit kul att testa lite alternativ. Din beskrivning av Err-Beet var helt klockren. Totalt verkningslös med dubbelmaskin,men tog man en klick på en trasa och gnuggade direkt på en vit "oxidsvamp" så såg det ut som den försvann.Blir ohållbart att gnugga ett oxiderat biltak på det sättet. Ska kolla alternativ,vet en till som har lite oxidproblem så delar man en flaska blir det inte så blodigt dyrt. :)
Användarvisningsbild
av Funk
Kolla då med Bollnäs Bilvård, dom har Buffer i så kallad provflaska (den räcker rätt långt), och nyligen sänkt lägsta ordersumma så det inte behöver bli en så stor betällning..

/Thomas
av Hemulen
Funk skrev:Kolla då med Bollnäs Bilvård, dom har Buffer i så kallad provflaska (den räcker rätt långt), och nyligen sänkt lägsta ordersumma så det inte behöver bli en så stor betällning..

/Thomas
Japp,var bara att beställa. Ser det som the "last chance to get rid of the awful oxid mushroom" :lol: . Återkommer när jag hårdtestat produkten. :D
av Hemulen
Provade r2000-produkten en stund med Biltemas maskin på full speed. Vart inte imponerad,verkar inte bättre än Ringrävens Err-Bee,blir till att gnugga timme efter timme vad det verkar. Tilläggas är att objektet är väldigt oxiderat så en ny lack är nog vad som egentligen behövs. Kanske är det så om man har en hårt oxiderad bil,prova vanliga produkter, hjälper inte det så nöja sig med tvätt och Biltemas Wax på. :)
av Hemulen
.......Nåväl...... en saga ska väl sluta lyckligt. Fixade en polermaskin "Meek" från Jula,en som ser ut som en vinkelslip+gul padd. Är ju för glödheta en sån maskin man ska ha och inget annat trams. Har hört en massa snack om att man ska köra genom lacken med en sån.Kvalificerat skitsnack enligt mig som kört en sådan maskin,"man kör ju för fan inte inte torrt" :-O) . Jag gjorde som så att först körde jag med Err-bee 103 som verkar lite bättre på oxid än Bollnäsmedlet,efteråt på med bollnäs och en klarröd lack kom fram i ljuset och man kunde se himlen speglas i lacken :D . Ser att jag brett ut mig lite väl mycket i din Ronja57-s tråd,ber om ursäkt och hoppas att även du lyckats.Hör gärna av dig så vi vet hur det gått. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
De roterande maskinerna kan vara elaka mot lacken om du inte har rörelse på den hela tiden. Runt hörn och kanter måste man också vara extra försiktig med en roterande.
av Hemulen
Visst kan maskiner vara elaka mot lacken men man har inget val. Man kan ju även handgnugga sönder lacken om man gnor på ett ställe hela tiden. Har provat Biltemas dubbelmaskin=verkningslös på hård oxid. Vinkelslipspolermaskinen=effektiv vid oxiderad bil = den man ska ha. Köpte Meecs på 1200w varvtal 600-3000,körde med varvtalsratten på läge 5 som verkade vara ett bra varvtal men bäst att prova sig fram på ett mindre ställe.Finns även en "Ferm" maskin inställbar från 0-3000,fast den är dyrare. Använde mig av en stänkflaska+en spann med vatten som jag doppade polerhuvudet i emellanåt.Naturligtvis ett tack till "Funk" som tipsade om Bollnäsmedlet som ger en sagolik lyster. :D
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Har du några före/efter bilder?? Skulle vara kul att se skillnaden och resultatet.
av Hemulen
Stupid-Flanders skrev:Har du några före/efter bilder?? Skulle vara kul att se skillnaden och resultatet.
Ska försöka,håller tummarna så det inte blir tråkiga kryss. Bild .Bild .Hårt oxiderat :-O) . Bild. Som en spegel :lol: . Är nöjd,man ser molnen. :D
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]