Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Intressant att om du åker så mycket att du inte förstått den säkerhetsmässiga betydelse som belysning innebär. Att experimentera med detta på egen hand är förkastligt. Att du ens överväger att utsätta andra för den fara som konverterade halvljus innebär gör mig riktigt irriterad. Just V70/S70/C70 är ett ypperligt exempel på en bil som man ska låta bli att xenonkonvertera. Jag har sett ungefär 10 st sådana konverteringar och alla bländar! Det tar 1 sekund att se om dessa gjort konverteringar och det beror på att reflektorn inte är gjord för detta. De får suddig, diffus ljusbild och stickstrålar. Att idioterna som konverterar dessa lampor (för det är vad de är) dessutom ofta stoppar in 8000K lampor i dem understryker vilka typer av människor det handlar om. Stoppar man in sådana lampor är man inte ute efter bättre ljus utan endast att se "tuff" ut.
Om jag som trådskapare får flika in en fråga till er två som verkar kunna en del om detta då: Om jag vill konvertera min stylingklarglas i helljuset då spelar det väl ingen större roll om det bländar eller ej, jag bländar ju av om jag möter någon! Tror ni det blir dåligt ljus eller blir det 3 ggr bättre än halogen??
Endast seriösa svar på denna fråga tack! :wink:
Nej. I helljuset kör på bara! Det kommer nästan garanterat bli betydligt bättre ljus. Hur mycket bättre beror på hur bra reflektorn fungerar med xenonljuset. Detta är svårt att säga på förhand dock.
andreas_lofgren skrev:Intressant att om du åker så mycket att du inte förstått den säkerhetsmässiga betydelse som belysning innebär. Att experimentera med detta på egen hand är förkastligt. Att du ens överväger att utsätta andra för den fara som konverterade halvljus innebär gör mig riktigt irriterad. Just V70/S70/C70 är ett ypperligt exempel på en bil som man ska låta bli att xenonkonvertera. Jag har sett ungefär 10 st sådana konverteringar och alla bländar! Det tar 1 sekund att se om dessa gjort konverteringar och det beror på att reflektorn inte är gjord för detta. De får suddig, diffus ljusbild och stickstrålar. Att idioterna som konverterar dessa lampor (för det är vad de är) dessutom ofta stoppar in 8000K lampor i dem understryker vilka typer av människor det handlar om. Stoppar man in sådana lampor är man inte ute efter bättre ljus utan endast att se "tuff" ut.
Kan bara säga suck!!!!

Jag tänker skaffa xenon och då tillhör jag den skara som du kallar för idioter....sorgligt..

Utsätter för fara..tsss men lägg ner va!
Allvarligt, vi kommer nog inte längre, du tycker si, jag tycker som jag gör
Nu tror jag ju inte bländningsproblematiken är något som andreas_lofgren bara hittat på, har dessutom också hört samma sak från annat håll.
Frågan är ju hur mycket det bländar. Detta kanske varierar från bil till bil. Jag har funderat på xenonkonvertering men vill inte vara ett ego som åker omkring och bländas för att få bättre lyse själv. Just nu lutar det åt att konvertera bara helljuset med 4300k.

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]