Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilken färg ska det vara på extraljusbågen?

Aluminiumfärg (kallas för nanoniserad, standard)
11
31%
Våtlackerad Passion Red (bilens färg)
6
17%
Lackerad svart (klarlackad, ej matt)
6
17%
Chrom/rostfritt
11
31%
Någon annan färg - se eget förslag nedan
1
3%
av Lindfalas
Håller inte riktigt med om att bryta linjer..
Designers gör det ofta.
Dessutom har jag sett många bilar som är mera lackade i samma färg och kan lungt säja de är klart mycket snyggare än de som har en massa "fula" svarta lister.
Dessutom verkar det bli varnligare och vanligare att listerna försvinner eller blir lackade i bilens kulör.

Vi får väl se hur du gör i slutändan. Jag vet vad jag skulle gjort iaf. :-)

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Håller inte riktigt med om att bryta linjer..
Designers gör det ofta.
Dessutom har jag sett många bilar som är mera lackade i samma färg och kan lungt säja de är klart mycket snyggare än de som har en massa "fula" svarta lister.
Dessutom verkar det bli varnligare och vanligare att listerna försvinner eller blir lackade i bilens kulör.

Vi får väl se hur du gör i slutändan. Jag vet vad jag skulle gjort iaf. :-)

Greetz
Ja, nyare Volvos så har man ju lackat listerna...min första tanke när jag såg detta var att "fan va skönt när man ska vaxa skiten!". Kanske därför man beslöt att lacka dem. För det jäkla krånglet med putsning och polering :)

Med brytningen i det här fallet tror jag de tänkte på själva listen, alltså att den bryts. Det blir liksom brytning på brytning :)

Men vad vet jag. Personligen har jag funderat lite på om det ändå inte är snyggare med list i svart...av den anledningen att det gör bilen mer personlig, nu när alla andra har lackade lister. Det blir liksom originellt igen :)

Egentligen skulle man ju försöka hitta någon som fixat bilar riktigt fräscha, som man själv tycker om och gillar stilen på....och be den personen om några tips. Just för att slippa dilemmat "Volvo eler Saab".

Funderade även på kromade fälgar - men såg en audi med kromade fälgar häromkvällen, och det var alldeles för mycket. Han tyckte nog det var skitsnyggt, men i mina ögon blev det för mycket och skar sig mot bilen i övrigt. Kanske blir lika på en gammal volvo :) liksom man ser att det inte hör dit.

Var någon här på forumet tror jag som har en grym Volvo v70 i rött med riktigt feta fälgar och kjolpaket etc... där va det snyggt, men gissar att den personen lagt ett antal mantimmar och kronor på totalintrycket.

Själv är jag ju mest intresserad av att göra lite småförändringar, utan att de ska se felplacerade ut.
av Lindfalas
Kan lungt säja att det är underbart att slippa de vanliga listorna. Lackade har ju den fördelen att de blir snygga och de håller. De svarta har ju en tendens att bli fula med åren.
Sedan är ju dessa lister en ren design sak.. har ingen funktion alls. Så varför ens ha dem??
Bilen blir ju inte snyggare med dem, snarare fulare.

Är inte så mycket för kjolpaket och dyligt.. ser så påklistrat ut och ökar bara vikten på bilen utan att göra den bättre, snarare ofta tvärtom.

Gillar dock milda custom, men det är oftast för att jag inte tycker att bil fööretagen gör helt perfekta bilar. Det finns alltid skaer som kan bli bättre och snyggare.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Kan lungt säja att det är underbart att slippa de vanliga listorna. Lackade har ju den fördelen att de blir snygga och de håller. De svarta har ju en tendens att bli fula med åren.
Sedan är ju dessa lister en ren design sak.. har ingen funktion alls. Så varför ens ha dem??
Bilen blir ju inte snyggare med dem, snarare fulare.

Är inte så mycket för kjolpaket och dyligt.. ser så påklistrat ut och ökar bara vikten på bilen utan att göra den bättre, snarare ofta tvärtom.

Gillar dock milda custom, men det är oftast för att jag inte tycker att bil fööretagen gör helt perfekta bilar. Det finns alltid skaer som kan bli bättre och snyggare.

Greetz

Ja, kloka tankar!

Vad skulle du reka för mild custom styling till mitt röda vrålåk då? :)

(när vi ändå är inne på den diskussionen alltså)
av Lindfalas
Barkbiten skrev:
Ja, kloka tankar!

Vad skulle du reka för mild custom styling till mitt röda vrålåk då? :)

(när vi ändå är inne på den diskussionen alltså)
Tja börja med att byta det som sitter mellan nummer skyltarna :P
Det som är roligt är att börja byta små saker som egentligen inte syns mycket. t.ex. vintil hattarna, till något som är coolt.
Små detaljer förändrar inte utseendet mycket, men när folk tittar ser de grej efter grej och blir funundrad varför de inte sett det tidigare.
Dessutom är det ofta dessa saker som fabrikerna snålar in på och sätter dit något billigt skräp.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
sant...det är ofta detaljerna som gör det!

många tycker att jag är lite löjlig som lägger så mycket tid och besvär på en sådan sak som färgen ljusbågen...eller andra saker också för den delen. Det är väl så att man inte bryrs sig helt enkelt.. tyvärr bryr jag mig enormt mycket :)

Gäller även lack etc. Var in hos en firma som jobbar med lack-konservering och bilrekond. De såg inga solrosor i lacken på min bil. Själv såg jag dock att det kryllade av solrosor. Funderade lite på om det var jag som kanske var överkräsen..men hmm..nej, så borde det inte vara. VEm kan vara mer kräsen än en rekondare?

För övrigt tyckte jag de var sjukt oseriösa. Nästan lite pyramidspelsföretagskänslan...alltså...de gör sitt jobb och säljer en produkt, men med produkten följer en rad fina garantier och utlovelser....sen när det väl kommer till kritan så är garantierna och lovorden inte värda ett smack. Och för varje nytt argument kunden tar fram, hittar säljaren på ett nytt motargument. Till slut inser man att det inte handlar om argumenten..utan något annat. Att firman helt enkelt aldrig ens tänkt tanken att stå för sina åtaganden.
av Lindfalas
Tycker inte det är löjligt, snarare något som flera borde göra.
Brydde sig folk mera om bilarna skulle inte lackarna se ut som de gör idag eller den dåliga kvalité som det är på bilarna.

Förstår inte att det inte kunde se något. Man ser ofta mycket mera vad en kund kan se. Speciellt i hallarna där man har special ljus just för att se repor etc.
Kan även garantera dej att jag är mera kräsen än en kund. Problemet bara är att ofta betalar inte kunden vad det egentligen skulle kosta för att göra bilen så perfekt det gör.
Grunden för det ligger ofta i att jag ser mera saker än kunden.
Men håller man på med det varje dag så är det inte konstigt. Dock ibland tror en del kunder man kan tabort vad som helst.

De låter mycket oseriösa och inga som jag skulle gå till eller rekomendera andra.
För jag kan garantera dej att huvud delen av alla rekondere inte är så.
Kunden är ju det viktigaste man har och vill man ha jobb så måste man vårda dem. Det gör man bäst i att göra ett bra jobb och att hålla det man lovar.

Skulle jag göra en bil och missar på något ställe så är det givetvis en självklarhet att jag tar in den bilen gratis och gör det bättre. Skulle det bli något fel på lackskyddet så är det också helt gratis för kunden att få det fixat.
Han hag ju betalat för en sak och det skall den få..
Kunden skall vara nöjd..

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Tycker inte det är löjligt, snarare något som flera borde göra.
Brydde sig folk mera om bilarna skulle inte lackarna se ut som de gör idag eller den dåliga kvalité som det är på bilarna.

Förstår inte att det inte kunde se något. Man ser ofta mycket mera vad en kund kan se. Speciellt i hallarna där man har special ljus just för att se repor etc.
Kan även garantera dej att jag är mera kräsen än en kund. Problemet bara är att ofta betalar inte kunden vad det egentligen skulle kosta för att göra bilen så perfekt det gör.
Grunden för det ligger ofta i att jag ser mera saker än kunden.
Men håller man på med det varje dag så är det inte konstigt. Dock ibland tror en del kunder man kan tabort vad som helst.

De låter mycket oseriösa och inga som jag skulle gå till eller rekomendera andra.
För jag kan garantera dej att huvud delen av alla rekondere inte är så.
Kunden är ju det viktigaste man har och vill man ha jobb så måste man vårda dem. Det gör man bäst i att göra ett bra jobb och att hålla det man lovar.

Skulle jag göra en bil och missar på något ställe så är det givetvis en självklarhet att jag tar in den bilen gratis och gör det bättre. Skulle det bli något fel på lackskyddet så är det också helt gratis för kunden att få det fixat.
Han hag ju betalat för en sak och det skall den få..
Kunden skall vara nöjd..

Greetz
Låter som jag ska lämna in bilen hos Dig istället! :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
OK..har kollat upp lite mer, den nanoniserade standardbågen går tydligen inte att måla i efterhand. "Färgen fäster inte".

Man kan dock få en omålad och obehandlad som går att måla själv.

Man kan även välja att få pulverlackat eller våtlackerat. Då tror jag pulverlack är bäst, eftersom det blir grymt hållbart om jag inte missminner mig.

Nästan alla som köper en qpaxbåge köper nanoniserad, aluminiumfärgad. Detta ska dock betänkas att många bilar som bågar passar på har mycket sådana detaljer. Framförallt kanske XC70 etc som är en mycket populär bil att sätta ljusbågen på.

Jag har kommit fram till att aluminiumfärg inte är helt optimalt för min del. Rött känns fortfarande lite coolt...eftersom det skulle förlänga det redan befintliga röda som är så markant och bryta den svarta bordern lite snyggt. Men på inrådan från ett par, tre iaf hyfsade desingproffs så får jag nog avstå den röda bågen...då "det blir för mycket rött". Inte säkert att experterna har rätt...men de har iaf lite koll och har även sett bilen i verkligheten.

Krom är helt uteslutet eftersom bågarna inte görs i krom. Konkurrentens bågar i krom är för stora och klumpiga för en v70.

Så kvar återstår alltså den svarta färgen. Att få den i samma grådaskiga skala som bordern är säkert inte omöjligt. Men jag lurar på att istället försöka mörka till bordern med lite Black Chrome Polish eller motsvarande. Att lacka bågen mattsvart ÄR möjligt...men ger ingen hållbarhet...varför den snabbt skulle se mycket ful ut.

Återstår därför att ta våtlackerad svart, eller pulverlackad svart. Jag tror på det sistnämnda. Då passar bågen in i bordern hyfsat bra, och på håll märker man inte alls färgbrytningen. Vidare ger det en större originalkänsla tror jag, eftersom många andra detaljer är svarta, tex däck, vindrutetorkare, ljustorkare, och linjerna under backspeglarna etc.

SÅ just nu ser det alltså ut att bli en svart båge. Svart ligger längst ner på omröstningslistan här ovan typiskt nog :)

Kan ev också bli så att jag beställer en omålad och obehandlad...som jag sedan tar med till en lackerarer som får göra jobbet och själv rekommendrea vilken färg man ska ta, efter att ha sett bilen i verkligheten och bågen på plats.

Tack för fina tips och fortsätt gärna rösta även om tråden blir gammal. Kan ju vara kul att se om det blir några förändringar i ställningarna :)
av Lindfalas
Oki..
Huvudsaken du blir nöjd.

Jag skulle satsa på rött först och främst.
Håller inte med om att det skulle se onaturligt ut.
Bryter linje?? nej det tycker jag inte heller.
Du har trots allt bitar av rött redan i linjen :-P

Annars skulle det bli samma kulör som på listerna.
Man lägger givetvis klarlack ovanpå. Halvmatt skulle nog funka,
Varför skulle matt lack inte vara hållbart??

Greetz
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]