Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Conny1
Har "Hemgårn" i verkligheten PROVAT att själv åka på FALKEN eller HANKOOK? För jag skulle verkligen vilja ha ett utlåtande ifrån någon som HAR gjort det o inte bara spekulerar utifrån eget tycke o smak....
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
KarlMagnus skrev:På tal om "bra" däck så är Pirelli bland det sämsta jag haft i däckväg.

På alla de begagnade bilar jag köpt, och som det suttit Pirelli på
har jag fått bytt. Pratade med lokala däckhandlaren, och enligt honom
är det ett antal Pirellidäck som blir reklamerade av kunderna. Allt ifrån
obalans och ovalhet i däcken samt att de går otroligt högt ljudmässigt.

Pirelli ska väl vara ett av de märken som ingår i "bra" däck?

Kör med Kumho friktionsdäck på vintern, och är helnöjd.
Detta är väl inte ett märke som ingår i den skara som är "bra" däck.

Jepp, instämmer ! (angående Pirelli).

Sitter faktiskt Pirelli P6000 fram på min bil nu, satt på då jag köpte den för några månader sedan, men så fort det blir dags att byta så kommer det INTE att bli Pirelli igen. Bästa däcken jag har haft har varit Goodyear F1 & Goodyear Ventura. Finns säkert bra mycket bättre däck....men Goodyears modeller är de jag har testat med nöjt resultat.
av Hemgårn
Conny1 skrev:Har "Hemgårn" i verkligheten PROVAT att själv åka på FALKEN eller HANKOOK? För jag skulle verkligen vilja ha ett utlåtande ifrån någon som HAR gjort det o inte bara spekulerar utifrån eget tycke o smak....
Äsch, kör på vad du vill. Bara du håller dig på vägen i det du hänger på bilen.

Läste för övrigt en artikel, i höstas tror jag, som handlade om koreanska/kinesiska däck. Tror till och med det diskuterades på detta forum. De däcken fick underbetyg. De fungerade tydligen bra i sommarvärme men så fort det blev lite kyligt stelnade gummit och vattenegenskaperna försvann nästan helt. De kan ju ha ändrat på de "nordiska" exemplaren, vad vet jag.

Du kan ju alltid ringa nån erfaren däckfirma och fråga dem vad de rekommenderar?! 4 däck för 2000 spänn kan tamejfan inte vara bra grejer. "Prisvärt alternativ som rekommenderas" skriver de på samtliga Hankook-däck. Det är klart att de är prisvärda då de kostar 500kr/däck. Falkendäcken du kollar på kostar tydligen 1500kr/däck. Det känns mer rimligt för ett OK/bra däck. Men ring du nån firma som har pysslat med däck under längre tid. (inte http://www.internet-Jimmys-Dack.nu utan mer Bengt-Görans Däck och Fälg AB Grundat 1967)

http://www.gummihuset.se/ hittade jag inte Falken men om de kostar runt 1500kr/däck måste de väl hålla någon slags kvalitet kan tyckas.

Huvudsaken är att du och alla andra har bra däck på bilarna. Dåliga däck förorsakar olyckor(och tillsammans med talanglösa förare är de rent ut sagt livsfarliga).
av Conny1
Om man får prata kvalitet så har jag på min 850 Gislaved Nordfrost vinterdäck. Efter 2 vintrar fick jag byta dom. Inte pga att dom var utslitna utan att 3 av dom hade separerat. Dom var buliga på sidorna..... Trodde det var kvalitetsdäck?? :(
av Hemgårn
Conny1 skrev:Om man får prata kvalitet så har jag på min 850 Gislaved Nordfrost vinterdäck. Efter 2 vintrar fick jag byta dom. Inte pga att dom var utslitna utan att 3 av dom hade separerat. Dom var buliga på sidorna..... Trodde det var kvalitetsdäck?? :(
Det är det också, men du verkar fått ett måndagsexemplar. Mina Nordfrost har funkat tokbra. Både Nordfrost 2 och 3. Hade 3orna på den gamla V40kärran och 2orna på V70n. Det blir nog såna igen i vinter.
av Conny1
Jo, jag får nog ringa någon oberoende firma. Men jag har i bakhuvudet att jag hade falken på en Corvette som jag hade för några år sen. Typ 275/40-17. Det var helt ok men den var faktist VÄLDIGT hal när det var blött ute.
av Hemgårn
Conny1 skrev:Jo, jag får nog ringa någon oberoende firma. Men jag har i bakhuvudet att jag hade falken på en Corvette som jag hade för några år sen. Typ 275/40-17. Det var helt ok men den var faktist VÄLDIGT hal när det var blött ute.
Det brukar alltid finnas en hake inbakad i ett lågt pris. Köpte en ficklampa till grabben för 19 kronor. Det var på Clas Ohlsson. Den var kul tills den gick sönder pga undermåliga detaljer inuti. Billig och dålig. ;)

Hur som helst: Lycka till med däckköpet.
av Marbas
Jag har kört med Hankook på mina sommardäck i tio år, och är riktigt nöjd med dessa. De håller, sliter jämt, blir inte obalans, och har bra pris.

I vintras köpte jag även Hankook som vinterdäck (odubbade), men de var inte bra (blev grymt slirigt). kte tillbaka till däckverkstan och bytte till Nokian UTAN problem. Har senare läst och hört (och nu själv märkt) att Hankook gör bra sommardäck, men vinterdäck kan de inte göra.

Alltså, jag hade köpt Hankook däcken (har precis såna själv till mina 17" fälgar just nu).
av Hemgårn
Marbas skrev:Jag har kört med Hankook på mina sommardäck i tio år, och är riktigt nöjd med dessa. De håller, sliter jämt, blir inte obalans, och har bra pris.

I vintras köpte jag även Hankook som vinterdäck (odubbade), men de var inte bra (blev grymt slirigt). kte tillbaka till däckverkstan och bytte till Nokian UTAN problem. Har senare läst och hört (och nu själv märkt) att Hankook gör bra sommardäck, men vinterdäck kan de inte göra.

Alltså, jag hade köpt Hankook däcken (har precis såna själv till mina 17" fälgar just nu).
Då var det som jag minns det. De kan inte göra däck för minusgrader/kyligt väder.
Användarvisningsbild
av Mr H
Körde med Hankook på min förra bil, en V40, och dom fungerar alldeles utmärkt. Det enda jag har att anmärka på var att det understyrde lite, om man körde som om det var torrt, vid vått väglag. Jag såg dock inte det som något större problem eftersom jag alltid tar det lite lugnare när det regnar än när det är torrt och strålande solsken. Jag kör också försiktigare när det är snö och halt än när det är torrt och soligt av naturliga skäl. Det beror alltså inte enbart på däcken om bilen blir kvar på vägen eller inte, det hänger väldigt mycket på den bakom ratten också.....

Som sagt, jag var mycket nöjd med mina Hankook och kommer förmodligen att köpa det igen när det blir dags att byta däck på min nuvarande bil. Mycket däck för pengarna!

Michelin gör mycket bra däck! Men dyra.... Dom brukar sällan vinna däcktester där däcken är helt nya men klarar sig desto bättre när dom är halvslitna jämfört med "testvinnare". Som jag ser det är det en utmärkt egenskap då däcken ju sällan är nya så speciellt länge.
(Se test Aftonbladet PLUS, http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 68,00.html)

Bridgestone, Continental och Goodyear är också bra däck men slits fort.

Pirelli kan inte, och har aldrig kunnat, göra runda däck! Spelar ingen roll hur bra köregenskaper dom har när man ständigt har mer eller mindre påtagliga vibrationer i bilen. Kommer aldrig att hamna på min bil!

Falken har jag ingen erfarenhet av men vad jag har kunnat läsa mig till så har dom ett däck som heter FK-452 och detta har tydligen bättre egenskaper än FK-451. På Däckonline kostar 452 ca 300:- mer än 451:an per styck.

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]