Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jchrister
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev:
Mikael G skrev: Hur tvättar du bort vinterslask med medföljande salt och asfaltsfläckar på din bil? *nyfiken*
Med petroleumbaserad avfettning, låt verka 5- 10 min. Därefter "skär du bort salt mm med högtryckstvätten" Nerifrån och upp
Låter som din TEFCAR behandling är skit om du måste gå på med avfettingen.

Ta ett bra vax istället som kostar en bråkdel så sköljer du av skiten utan att behöva dra på med högtryck.
Fortsätt du med din vaxning och avfettning på trasa, så är du säkert lycklig i din tro. Glöm inte att polera mellan vaxningarna bara
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jchrister skrev:
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev: Med petroleumbaserad avfettning, låt verka 5- 10 min. Därefter "skär du bort salt mm med högtryckstvätten" Nerifrån och upp
Låter som din TEFCAR behandling är skit om du måste gå på med avfettingen.

Ta ett bra vax istället som kostar en bråkdel så sköljer du av skiten utan att behöva dra på med högtryck.
Fortsätt du med din vaxning och avfettning på trasa, så är du säkert lycklig i din tro. Glöm inte att polera mellan vaxningarna bara
Det skrev jag inte. Jag använder INTE avfetting, alltså ingen avfettning på någon trasa. Är bara bilen vaxad så fäster ingen skit, om en asfaltfläck trots allt inte sköjs bort direk jag lite vax på en trasa så försvinner den direkt och bilen är skyddad.

Det där med lycklig i sin tro får du förklara.

Om jag slänger ut 4000-5000 på en konservering så ska den väl fasiken vara 100 ggr bättre än om jag vaxar bilen själv för 25 kr.

Efter att ha lagt en förmögenhet på konservering ska man väl inte behöva stå och slaska med starka miljöfarliga petronliumbaserad lösningsmedel som du skriver.

Det ödelägger ju båda bilen och miljö. Den enda som blir lycklig av det är väl du som säljer sakerna,
av matzen10
jchrister; Det vore trevligt om du någon gång underbyggde dina inlägg bättre och svarade lite utförligare :wink: Trots allt så säger du dig ha kunskapen om lackvård och tefcar i synnerhet.
Att säga "fortsätt du med din vaxning och avfettning på trasa, så är du säkert lycklig i din tro" känns lite sisådär... Inte direkt ett svar som talar till tefcar:s fördel. Nu har det nästan blivit så att tefcarmetoden och ditt kunnande ifrågasätts istället. Men det kan du avhjälpa genom att vara mer fyllig i dina påståenden och belägg!

M V H
---> Matz
av HD
jchrister skrev:
HD skrev:Tycker hela tråden börjar likna reklam men det är min åsikt :D ,
så jag fortsätter väl. Smartabs silver seal funkar det utmärkt med
petroleumbaserad avfettning typ Tar Remow...
Och jag jobbar inte för dom :wink:
Hållbarheten då?
Är nöjd.
Har inte testat någon annan lackbehandling så därför kan jag inte ut tala mig om det är bättre eller sämre än någon annat fabrikat,
men det är mycket bättre hållbarhet än vanlig vax.
av Dykaren
Vanlig vax sitter i runt 3 månader, ofta när folk själva står och kladdar på det hemma så blir det just kladdigt. Att sen tro att en bil blir helt ren när man tvättar den utan avfettning det är helt fel, vad du än har för lackbehandling på bilen så spelar det ingen roll. På vintern så blir ingen bil som har gått på saltade vägar ren utan avfettning och då en bra avfettning och då är det som sagt vad skit samma vad du har för lackbehandling!
av jchrister
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev:
VolvoB20 skrev: Låter som din TEFCAR behandling är skit om du måste gå på med avfettingen.

Det skrev jag inte. Jag använder INTE avfetting, alltså ingen avfettning på någon trasa. Är bara bilen vaxad så fäster ingen skit, om en asfaltfläck trots allt inte sköjs bort direk jag lite vax på en trasa så försvinner den direkt och bilen är skyddad.

Om jag slänger ut 4000-5000 på en konservering så ska den väl fasiken vara 100 ggr bättre än om jag vaxar bilen själv för 25 kr.

Efter att ha lagt en förmögenhet på konservering ska man väl inte behöva stå och slaska med starka miljöfarliga petronliumbaserad lösningsmedel som du skriver.

Det ödelägger ju båda bilen och miljö. Den enda som blir lycklig av det är väl du som säljer sakerna,
Det med att vara lycklig i sin tro!! Ett gammalt talesätt som betyder: att om du tror på din vaxning och tycker det är kanon, då har du din ståndpunkt klar. Jag för min del föredrar Tefcars lackskydd. Du vaxar o jag lackskyddar. Nöjd?
av jchrister
matzen10 skrev:jchrister; Det vore trevligt om du någon gång underbyggde dina inlägg bättre och svarade lite utförligare :wink: Trots allt så säger du dig ha kunskapen om lackvård och tefcar i synnerhet.
Att säga "fortsätt du med din vaxning och avfettning på trasa, så är du säkert lycklig i din tro" känns lite sisådär... Inte direkt ett svar som talar till tefcar:s fördel. Nu har det nästan blivit så att tefcarmetoden och ditt kunnande ifrågasätts istället. Men det kan du avhjälpa genom att vara mer fyllig i dina påståenden och belägg!

M V H
---> Matz
Du får gärna ifrågasätta mitt kunnande Matz! Man blir aldrig fullärd inom detta ämne. Tycker jag en sak, finns det någon annan som tycker tvärtemot, och så håller det på. Det finns bra o dåliga produkter på marknaden inom lacksydd. De flesta ger väl ett bättre skydd än vaxning.
Men en vaxning är också ett sorts "lackskydd" så var vill du sätta gränsen
på vad som får kallas lackskydd. Vet du något bättre än Tefcar idag?
skulle gärna veta vad det är
Mvh Jchrister
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jchrister skrev:
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev: Fortsätt du med din vaxning och avfettning på trasa, så är du säkert lycklig i din tro. Glöm inte att polera mellan vaxningarna bara

Det med att vara lycklig i sin tro!! Ett gammalt talesätt som betyder: att om du tror på din vaxning och tycker det är kanon, då har du din ståndpunkt klar. Jag för min del föredrar Tefcars lackskydd. Du vaxar o jag lackskyddar. Nöjd?
Nä, är inte nöjd alls.

Jag är inte så mycket för "tro" eller religiösa undergörarprodukter som ska konservera bilen i åratal, sänka bensinförbrukingen med några tabletter i tanken eller liknande, eller teflon i motoroljan så håller bilen i evighet.

Jag vill ha reda på fakta istället innan jag gör mitt val.

Jag har provat olika lackkonservering och det imponerade inte på mig.

Jag har t.o.m jobbat med teflonpropdukter tidigare och visst har teflon bra tålighet mot kemikaler och låg friktion men det gör också att det är oerhört svårt att få teflon att fästa på bilen så det skulle sitta fast där i flera år.

Efter ett tag så år teflonet väck och man måste fram med avfettingen för att få bort skiten i alla fall.

Visst sitter en profesionell behadling längre än hemmavaxning men prisskillnaden var på tok för stor i förhållande till vad man vann.

Men visst, det passar för slappisar som inte orkar vaxa bilen själv och har för mycket pengar över :D
av Daddan
Jag tycker sonax flytande hårdvax funkar bra. Skiten fastnar inte så lätt. Sen att man måste vaxa några gånger per år är inte hela världen, speciellt ofta får man stå på vintern då tvättningen sker oftare. Jag brukar köra med mellanvaxningar, turtles sprayvax direkt på våt bil och skinnar torrt, jag tycker det funkar bra så i alla fall. Sonax hårdvax är varken kladdigt eller svårpolerat och håller rätt bra (en kille som har bilvårdsfirma berömde lacken så visst kan man hålla på så här utan att skämmas).
av jchrister
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev:
VolvoB20 skrev: Det skrev jag inte. Jag använder INTE avfetting, alltså ingen avfettning på någon trasa. Är bara bilen vaxad så fäster ingen skit, om en asfaltfläck trots allt inte sköjs bort direk jag lite vax på en trasa så försvinner den direkt och bilen är skyddad.

Nä, är inte nöjd alls.

Jag är inte så mycket för "tro" eller religiösa undergörarprodukter som ska konservera bilen i åratal, sänka bensinförbrukingen med några tabletter i tanken eller liknande, eller teflon i motoroljan så håller bilen i evighet.

Jag vill ha reda på fakta istället innan jag gör mitt val.

Jag har provat olika lackkonservering och det imponerade inte på mig.

Jag har t.o.m jobbat med teflonpropdukter tidigare och visst har teflon bra tålighet mot kemikaler och låg friktion men det gör också att det är oerhört svårt att få teflon att fästa på bilen så det skulle sitta fast där i flera år.

Efter ett tag så år teflonet väck och man måste fram med avfettingen för att få bort skiten i alla fall.

Visst sitter en profesionell behadling längre än hemmavaxning men prisskillnaden var på tok för stor i förhållande till vad man vann.

Men visst, det passar för slappisar som inte orkar vaxa bilen själv och har för mycket pengar över :D
Om du är intresserad av kemikaliefaktta om TEFCAR och hur det fungerar
när det fäster mot billack mm, låt mej få reda på det, så skall du få ett namn av mej som svarar på dina frågor. Dock tidigast i slutet av nästa vecka. Nu är det mässa i Göteborg denna veckan
Mvh Jchrister
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]