Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1068166
ThomasT skrev:Nu är vi igång igen med fanatismen kring höga däckstryck...

Ni tycker inte själva det är konstigt att alla fackmän har fel? Ingenjörer hos biltillverkarna och däcktillverkarna, journalister som testar bilarna osv?

Högt tryck ger bättre instyrning/respons vilket många tolkar som bättre väghållning, men tradeoff'en är minskat fäste...
Automotorsport testade effekterna av högt däckstryck på Nokians testanläggning och en galen ökning av trycket till 4.2bar gav ca 0.01L/mil i besparing...

Med jämna mellanrum så träffar jag personer som jobbar i bil/däck/chassi industrin som är ingenjörer/utbildare/techspecialister och INGEN tycker att höga däckstryck är något positivt.

.
I appen Volvo manual väljer jag V60 2016. Tittar i tabellen och där står det för D5 235/40 19" 3,2 fram och 2,8 bak.
Skulle aldrig falla mig in att använda 2,2-2,4 :???:
av Jojje62
#1068222
Det trycket är ju för över 160km/h med max last.
"Normal" tryck är 2,4 fram och bak.
av andersuw
#1068224
Perra83 skrev:
ThomasT skrev:Nu är vi igång igen med fanatismen kring höga däckstryck...

Ni tycker inte själva det är konstigt att alla fackmän har fel? Ingenjörer hos biltillverkarna och däcktillverkarna, journalister som testar bilarna osv?

Högt tryck ger bättre instyrning/respons vilket många tolkar som bättre väghållning, men tradeoff'en är minskat fäste...
Automotorsport testade effekterna av högt däckstryck på Nokians testanläggning och en galen ökning av trycket till 4.2bar gav ca 0.01L/mil i besparing...

Med jämna mellanrum så träffar jag personer som jobbar i bil/däck/chassi industrin som är ingenjörer/utbildare/techspecialister och INGEN tycker att höga däckstryck är något positivt.

.
I appen Volvo manual väljer jag V60 2016. Tittar i tabellen och där står det för D5 235/40 19" 3,2 fram och 2,8 bak.
Skulle aldrig falla mig in att använda 2,2-2,4 :???:
3,2 fram och 2,8 bak är vad manualen rekommenderar för din däcksdimension vid max last i kombination med hastigheter över 160 km/h. Vid normal last och normal hastighet rekommenderar manualen 2,4 runtom.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1068302
Jojje62 skrev:Det trycket är ju för över 160km/h med max last.
"Normal" tryck är 2,4 fram och bak.
Ja vad annars?
Bilen är tyngre och går fortare än standardbilen, alltså kör jag på rätt däcktryck
av andersuw
#1068311
milktrucker skrev:
Jojje62 skrev:Det trycket är ju för över 160km/h med max last.
"Normal" tryck är 2,4 fram och bak.
Ja vad annars?
Bilen är tyngre och går fortare än standardbilen, alltså kör jag på rätt däcktryck
Däckstrycket skall anpassas till hur bilen är lastad, vilket inte är samma sak som hur tung den är, samt till den hastighet man faktiskt kör i snarare än hur fort bilen går. Kör du regelmässigt med max last i bilen och i farter över 160?
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1068318
andersuw skrev:
milktrucker skrev:
Jojje62 skrev:Det trycket är ju för över 160km/h med max last.
"Normal" tryck är 2,4 fram och bak.
Ja vad annars?
Bilen är tyngre och går fortare än standardbilen, alltså kör jag på rätt däcktryck
Däckstrycket skall anpassas till hur bilen är lastad, vilket inte är samma sak som hur tung den är, samt till den hastighet man faktiskt kör i snarare än hur fort bilen går. Kör du regelmässigt med max last i bilen och i farter över 160?
Det var hemskt vilken utfrågning det var kring mitt däcktryck....
Jag har anpassat däcktrycket efter mitt användningsområde, dvs både fart och vikt.
av andersuw
#1068336
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev: Ja vad annars?
Bilen är tyngre och går fortare än standardbilen, alltså kör jag på rätt däcktryck
Däckstrycket skall anpassas till hur bilen är lastad, vilket inte är samma sak som hur tung den är, samt till den hastighet man faktiskt kör i snarare än hur fort bilen går. Kör du regelmässigt med max last i bilen och i farter över 160?
Det var hemskt vilken utfrågning det var kring mitt däcktryck....
Jag har anpassat däcktrycket efter mitt användningsområde, dvs både fart och vikt.
Hur mycket frågetecken som reses brukar så i proportion till vilka påståenden man gör. Och ett övertygande svar ser lite annorlunda ut än det du levererade.
Användarvisningsbild
av joel80
#1068360
I min V60 står det 2.6 bar vid lite last. När jag fyller på vid macken ser jag till att ta minst 2.9, då får jag kanske runt 2.6-2.7 när däcket är kallt. Många tänker inte på att kompensera däcktrycket uppåt några bar när dom fyller på efter att ha kört nån km eller mer. Däcken blir varma fort och däcktrycket ökar med värmen.. Alla verkar veta det men väldigt få verkar kompensera för det...
Användarvisningsbild
av Derank
#1068369
radioten skrev:Vad ska det vara för lufttryck.
Dekalen på tankluckan säger 2,0 KPA
VOLVOS fickdatabok säger 2,2 KPA fram och 2,1 KPA bak
Men hittar flera fel i boken så det kanske är den som är ute och seglar. :lol:
Bilen är en VOLVO S80

Kör på 2,2 fram och 2,1 bak, det blir aldeles utmärkt, du tjänar inget på att gå upp till i lufttryck, det blir bara sämre komfort.
av Jojje62
#1068378
milktrucker skrev:
Jojje62 skrev:Det trycket är ju för över 160km/h med max last.
"Normal" tryck är 2,4 fram och bak.
Ja vad annars?
Bilen är tyngre och går fortare än standardbilen, alltså kör jag på rätt däcktryck

Skulle aldrig drömma om att fråga sätta dina ofärgade expertkunskaper på däck.
Inlägget var en kommentar till Perra83:s inlägg ovanför .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]