Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vinterdäck är något varje land själva får bestämma över. Blir du stoppad i poliskontroll (dom utför ju däckrazzior lite då o då för att få bort sånt skit från vägarna) blir det böter. Inget du kan göra åt genom att gnälla inför EU.

Annars skulle vi inte behöva ta av dubbdäcken om vi åker söderut vintertid heller.
milktrucker skrev:det går aldrig igenom rättsligt det där. Det kan inte finnas olika krav på vinterdäck inom EU.
Varför inte? Det finns olika hastighetsbegränsningar, vissa länder har krav på snökedjor etc...
Det finns alltid någon EU-regel som inte är upptäckt ännu.
EU har hu sina konstiga krav o ändringar på allt, både lingonsylt och choklad har de krav på. :shock:

Har köpt MS-däck så inte tänker jag köra sommardäck i stället för MS-däcken på vintern :twisted: . Det fanns däck i listan som heter samma, men en bokstav skiljer från de jag har. :-O)
jwiss skrev:Sommardäcken jag köpte till min förra bil visade sig vara M+S, dom va urkassa i snö!
Ett däck märk med MS el dyl är inte ett sommmardäck
milktrucker skrev:
jwiss skrev:Sommardäcken jag köpte till min förra bil visade sig vara M+S, dom va urkassa i snö!
Ett däck märk med MS el dyl är inte ett sommmardäck
I sverige kan dom vara det! Jag kan ta kort på dom nästa helg om du inte tror mig.
Dom såldes som sommardäck och är antagligen tyska åretruntdäck.
Igår åkte våra dubbade vinterdäck på för säsongen. Sjukt liten skillnad på ljudnivå i bilen. Skulle inte ens tänkt på det om jag inte visste om det! Vet inte om det är pga ballongdäcken eller laminerade rutor men sjukt tyst går den iaf :)

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]