Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
llesrof skrev:
ThunderAce skrev:Volvo Thor fälg är original Volvo fälg dock inte en fälg som V70II är typgodkänd med, att den passar är en helt annan femma.

Som många tidigre nämt blås i mer luft, det är ändå ett antal som har kört med en viss luftmängd på sina däck och inte fått
det slitage som du har
Jag hade samma fälg på min S70 och det gick utmärkt att köra med 3,0 i både med Continental SportContact och de Toyo Proxim (tror de hette så) jag köpte senare. Thor kan inte passa rakt av, man måste ha centrumringar eftersom navet är mindre på V70II. Sedan påverkar de väl inte egenskaperna varken mer eller mindre än vilken annan fälg som helst med samma mått och offset som sitter på den bilen.
Det är inte fälgen i sig utan kombination fälg/däck/bil.

TS körde med Thor fälg med däck? och på en V70II med 2,7 i tryck och fick slitage på mitten
Hade han kört med minst 3 hade det inte varit några större problem
Användarvisningsbild
av ThomasT
ThunderAce skrev:
llesrof skrev:
ThunderAce skrev:Volvo Thor fälg är original Volvo fälg dock inte en fälg som V70II är typgodkänd med, att den passar är en helt annan femma.

Som många tidigre nämt blås i mer luft, det är ändå ett antal som har kört med en viss luftmängd på sina däck och inte fått
det slitage som du har
Jag hade samma fälg på min S70 och det gick utmärkt att köra med 3,0 i både med Continental SportContact och de Toyo Proxim (tror de hette så) jag köpte senare. Thor kan inte passa rakt av, man måste ha centrumringar eftersom navet är mindre på V70II. Sedan påverkar de väl inte egenskaperna varken mer eller mindre än vilken annan fälg som helst med samma mått och offset som sitter på den bilen.

TS körde med Thor fälg med däck? och på en V70II med 2,7 i tryck och fick slitage på mitten
Hade han kört med minst 3 hade det inte varit några större problem
Så att köra omkring med ett varmtryck som ligger upp emot däcktillverkarens maxtryck är något som du tycker låter sunt/logiskt?

.
av jeensa
Mätte navhålet till 65.1mm på mina thor fälgar, vill minnas att v70n har samma navmått??
Ska montera nokia hakka black nu så kanske det får bli ännu lite högre tryck i dessa då...

mvh jensa
av ThunderAce
jeensa skrev:Mätte navhålet till 65.1mm på mina thor fälgar, vill minnas att v70n har samma navmått??
Ska montera nokia hakka black nu så kanske det får bli ännu lite högre tryck i dessa då...

mvh jensa
V70N har 65,1 som S60 upp till 2009, V70II har 63,3
av ThunderAce
det slitage som du har[/quote]
Jag hade samma fälg på min S70 och det gick utmärkt att köra med 3,0 i både med Continental SportContact och de Toyo Proxim (tror de hette så) jag köpte senare. Thor kan inte passa rakt av, man måste ha centrumringar eftersom navet är mindre på V70II. Sedan påverkar de väl inte egenskaperna varken mer eller mindre än vilken annan fälg som helst med samma mått och offset som sitter på den bilen.[/quote]

Hade han kört med minst 3 hade det inte varit några större problem[/quote]

Så att köra omkring med ett varmtryck som ligger upp emot däcktillverkarens maxtryck är något som du tycker låter sunt/logiskt?

.[/quote]

3 bar är väl knappast maxtryck i ett 17" däck, är inte ensam som kör liknande konfiguration och de flesta ligger på de tryck ±0,1-0,2
Användarvisningsbild
av ThomasT
ThunderAce skrev:3 bar är väl knappast maxtryck i ett 17" däck, är inte ensam som kör liknande konfiguration och de flesta ligger på de tryck ±0,1-0,2
Jag antog att ni diskuterade kalltryck eftersom det refereras till Volvos rekommendationer...

.
av ThunderAce
AP40 skrev:2.2 fram 2.1 bak Normalt lufttryck
2.6 fram 2.6 bak Fullastad (D)
Vad är det för däck som du har dessa data på?

2.6 runt om har jag på mina V70II original vinterdäck 205/50/16" som är nån slags ekonomi oavsett last och fart

Det känns väldigt snålt med 2.2 och 2.1
Användarvisningsbild
av milktrucker
T.S har j själv latg upp bild på däcken. 3,4 bar är maxtryck.
I ett sådan däck skulle jag inte fylla i mer än max 2.9 bar.

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]