Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Feldegast
Visade sig att däckonline var billigast ändå ;)

Vi kommer flytta till Nacka så blir att fixa det där. Har hittat ställe som fått bra kritik, bra öppetider och priser.
Användarvisningsbild
av Sceptic
TommyP86 skrev:2 decibel är "förhållandevis" mycket, läs om hur man räknar dB.
2-3 dB är väl den minsta förändring man kan uppfatta så det torde knappast röra sig om "förhållandevis mycket", snarare en marginell skillnad.
Jag köpte tidigare en uppsättning däck på "postorder" men med montering blev det ingen större vinst. Har man kontakter på någon däckverkstad kanske det däremot är en bra affär :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Mäskliga örat uppfattar en 3 dB ökning som en fördubbling av ljudstyrkan.. Så TommyP86 har helt rätt.. Läs på om hur man räknar dB.

Jag beställde ett par däck från bythjul igår. Använt både dem o däckonline tidigare och rycker båda funkar fint.
av baggen
Jag har alltid handlat mina däck på Gummihuset. Kanske inte billigast men det har funkat bra för mig.Upplevt att servicen varit bra. :D
Användarvisningsbild
av Sceptic
joel80 skrev:Mäskliga örat uppfattar en 3 dB ökning som en fördubbling av ljudstyrkan.. Så TommyP86 har helt rätt.. Läs på om hur man räknar dB.
Nja, för att få 3 dB i skillnad krävs en fördubbling av effekten. 3 dB uppfattas inte som en fördubbling av ljudstyrkan utan är precis så att man kan höra en skillnad.
Användarvisningsbild
av joel80
Mitt misstag.. Sceptic har ju rätt. Blandade ihop begreppen och vad jag lärt mig. :)
Bra att få "läsa på" lite ibland så man repeterar sin kunskap.. och reparerar den.

Ljudstyrkan fördubblas var 3:e dB men mänskliga örat uppfattar det först som en fördubbling vid 10dBs ökning, vilket är en 10-dubbling av effekten.

När man räknar på "störande ljud" och gränsvärden gör en 3dB-ökning att man får halvera tiden det är ok att jobba i den miljön.
Är det alltså ok att jobba 8tim i 80dB ska man bara vistas i 83dB under 4tim om man ska ha "samma" skydd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Blir många korta sträckor med högt vägljud :) man ska inte heller ha för stort förtroende för eu-märkningen, vilken sätts av tillverkaren själv (fortfarande?)

V70 ,2001. Mest ligga på grusig asfalt med k[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]