Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hur kan man tvätta sönder bilar? Är det inte bra att tvätta dom ofta? :)
Som vi alla vet blir ju en bil inte riktigt ren bara med högtryck. När den torkat efter högtryck finns det ändå en grå hinna kvar, mer eller mindre. Detta finfördelade stoft måste bort "mekaniskt" dvs. strykas bort på något sätt. Det klart att det har påverkan på lacken om man varje vecka går på lacken med svamp eller mjuka borstar. Jag oroar mig mest för saltet. Skulle gärna ha möjligheten att spola av under bilen varje vecka under vintertid och sedan ställa i varmgarage. Men det har jag inte.
Jag tycker inte att vi behöver oroa oss för att saltet ska äta upp våra Volvobilar.

Har själv slarvat enormt med tvättning nu ett tag men mycket smuts släpper med enbart högtryck bara man lägger på rätt medel innan som får lösa upp smutsen.
Spolar i alla fall av bilen med högtryck minst en gång i veckan.
Jag kör maskintvätt på macken utan borstar, dvs bara med högtryck. Börjar först med Pre-wash, sedan spolar jag av den med slang i tvätthallen på Statoil. Därefter kör jag den i maskin med extra avfettning, schampoo etc och som sagt utan borstar. Med denna modell har faktiskt bilen blivit riktigt ren, även med borstfri tvätt! Handtvättar den ca var 4:e tvätt.
Alldeles för dåligt... Har inte riktigt tid även om jag vet att jag borde ta mig tid. Men å andra sidan införskaffas polermaskin i vår så det blir "enklare" att långtidabehandla och förbereda inför säsongerna.
Jag minns faktiskt inte senast jag tvättade henne nu. Borde skämmas lite... :D

V70 ,2001. Mest ligga på grusig asfalt med k[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]