- tor 06 nov 2014, 10:47
kustområden kräver dubbdäck - så är det bara.
Och partiklarna PM10 förekommer mest i storstäderna när dubben körs på barmark i vindskyddade områden, så som gator i tätorter......läs hornsgatan i sthlm. Här ska man inte ha dubbdäck.
Nu visar dock ny forskning som från en artikel i aftonbladet att hälften av partiklarna kommer från vedeldning, då främst värmekraftverk kring sthlm.
När det gäller inköp av däck är man tvungen att själv läsa alla däcktester för att få en någorlunda rättvisande bild av vad man söker för däck. Sparar samtliga däcktest i pdf-format så jag lätt ser vilket däck som passar mig och mitt område.
Mönstren är tydliga. Antingen är däcken bra på is och snö, eller på blöt och torr asfalt. Där tvingas man kompromissa.
Nokian må vara ledande på vinterdäck och egenskaper på is, och där var det slut på det roliga. Nokians dubbfria är sämst på torr asfalt.
Ett däck som klarar sig bra är goodyear ultra grip. Det landar i mitten eller högre på så gott som samtliga moment.
Gislaved nordfrost är dock strået vassare på våt asfalt, men rullar tyngre och är sämre på snö och is.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez