Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av CHSC
Har inte fått tummarna loss och köpt vintedäck+fälgar till min XC60.
Kollat lite på bythjul och däckonline, men vet inte om jag vill vara utan originalfälgar.
Hur tänker ni andra angående fälgar? Finns det någon annan däckfirma online med bra priser?
Användarvisningsbild
av ER
CHSC skrev:Har inte fått tummarna loss och köpt vintedäck+fälgar till min XC60.
Kollat lite på bythjul och däckonline, men vet inte om jag vill vara utan originalfälgar.
Hur tänker ni andra angående fälgar? Finns det någon annan däckfirma online med bra priser?
Bildelsbasen har ju originalfälgar till ok priser med och utan däck på. Klart bättre än piratjunk så iaf. jag kan acceptera begagnade original med små kosmetiska skönhetsfel till vintesulorna då det inte ser konstigt ut med plastidip på fälgar man har på vintern.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag lusläste alla däcktester och delade betyget med priset för att få faktorn bäst betyg per krona. Sen köpte jag Gislaved NordFrost 100 :-)-)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
raye123 skrev:Det är stenålder att köra dubbat.En gång dubbfritt,alltid dubbfritt.Aftonbladet har förstört Sveriges vägar och svenskarnas lungor.
Nemen vad trevligt. En Miljöpartist. :-O)

Nu framgår det inte vart du bor, men på många ställen i vårt avlånga land är det att föredra dubbdäck. Tex här på Gotland saltar dom inte. Det blåser mycket & vägarna poleras till rena isbanorna. Har pratat med en skadeverkstad här som säger att den största delen av dom som tex kör av vägen kör just dubbfria däck. Sen i norra Sverige saltas det inte pga att det är under de grader som saltet verkar. Personligen skulle jag aldrig köra dubbfritt på Gotland eller i Norrbottens inland. Men kör man mest i storstan tex Sthlm eller Gbg så räcker det med dubbfritt. :-)-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
kustområden kräver dubbdäck - så är det bara.

Och partiklarna PM10 förekommer mest i storstäderna när dubben körs på barmark i vindskyddade områden, så som gator i tätorter......läs hornsgatan i sthlm. Här ska man inte ha dubbdäck.

Nu visar dock ny forskning som från en artikel i aftonbladet att hälften av partiklarna kommer från vedeldning, då främst värmekraftverk kring sthlm.

När det gäller inköp av däck är man tvungen att själv läsa alla däcktester för att få en någorlunda rättvisande bild av vad man söker för däck. Sparar samtliga däcktest i pdf-format så jag lätt ser vilket däck som passar mig och mitt område.

Mönstren är tydliga. Antingen är däcken bra på is och snö, eller på blöt och torr asfalt. Där tvingas man kompromissa.
Nokian må vara ledande på vinterdäck och egenskaper på is, och där var det slut på det roliga. Nokians dubbfria är sämst på torr asfalt.
Ett däck som klarar sig bra är goodyear ultra grip. Det landar i mitten eller högre på så gott som samtliga moment.
Gislaved nordfrost är dock strået vassare på våt asfalt, men rullar tyngre och är sämre på snö och is.
Användarvisningsbild
av frefre
raye123 skrev:Det är stenålder att köra dubbat.En gång dubbfritt,alltid dubbfritt.Aftonbladet har förstört Sveriges vägar och svenskarnas lungor.
Jag kör 3500 mil på vintern. Det räcker med att jag skulle behöva dubbat en gång.
Det är mitt argument för att inte köra dubbfritt. Sen får du kalla det stenålder om du vill.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]