Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av krang
Jag är väldigt intresserad av däck prestanda. Jag har nyligen fördjupat mig i vinterdäck. Jag har inte premiär kört dem än men har precis skaffat Nokia hakkapelitta RSI. Dubbfritt till 440:n. Har kollat på tester främst från en firma i Ivalo vars mätmetod jag mest kan ta till mig. Aftonbladet använder firman iaf en gång om året.

Varför har jag valt dubbfritt kan man undra. Jag har kört med det förut och tycker man klarar sig bra om man har huvet med sig. Visst är de, även de bästa rätt kassa på is men det är även vissa dubbdäck enligt testresultat. Istället är dubbfritt mycket bra snö.

Jag har förkovrat mig i ett blad från just nokian, efter att jag blev ägare till sånna däck. Där står mycket matnyttigt om däcks åldrande, dimensioner och sånt.

Vinterdäcken är altså Nokian Hakka RSI 185/55 R15.
15" eftersom jag har de gamla original SE fälgarna till vintern.

Tidigare var det Dunlop Wintersport. Funkar bra på snö och vått/torrt men riktigt illa på is. Har kört det på Saab 9-3 turbo och upplevde samma egenskaper.

Har även kört en hel del goodyear dubbfritt på massor olika hyrbilar Saab/honda/toyota/skoda och det har funkat bra som tur är.

Sommardäcken är Yokohama AVS-sport 195/50 R15 som följde med bilen. Inget fantastiskt däck på något sätt. Helt okej på våtväg och planing. Bra i vått och tort vid broms. Mindre bra vid acceleration. Det är bra mönster på yokodäcken men när det blir dax tror jag jag ska satsa på Toyo Proxes. Dom verkar bra.
av S60AWD2.5T
Sommar: Nebula med Pireli 235/40 18 men de sjunger på sista versen.
Tyvärr är ju Pirellei dyra så jag funderar på ett nokian däck i stället eller
kumho.
Vad tror ni och vilka har erfarenhet av dessa?

Vinter: Ligger i skrubben och har inte fått använda dem ännu.
men det var något udda märke, tyvärr.
Användarvisningsbild
av Brainy
_Rick_ skrev:Största frågan är dubb eller inte dubb. I GBG så är det nästan alltid barmark, men nån kväll eller morgon då är det is på asfalten. Och då hjälper bara dubben...
Svår fråga. Jag kommer från Gävle och kör dubbfritt, har heller inte haft något större behov av dubb. MEN! När jag började köra i Stockholm så började jag längta efter dubbdäck, alla andra körde också friktion -> isen polerades bara i korsningar o dyl -> jag kom inte iväg ens i de enklaste uppförslut. Vad som kan hända i kurvorna vill jag inte tänka på...

/Anders
Användarvisningsbild
av Nissex
varför väljer alla så breda vinter däck, jag kör mkt på snö och is då jag bor en bit ut på landet med en inte alla gånger för bra väghållning och tycker alla gånger att ett smalare däck har bättre egenskaper

mina vinter däck är 205 55 R15 dubbade mac ripper som följde med när jag köpte fälgen och dom ska bytas innan denna vintern till 195:or eller nåt liknande
av sportmomentum
Har precis investerat i Yokohama 225/45-17" dubb till min V50. Dom "ser" väldigt bra ut, men i vanlig ordning skall det provas i Vinter.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Nissex: håller med dig. vinterdäck skall inte vara breda. Men jag måste köra med minst 16" fälgar på bilen annars så tar bromsarna i (gäller alla bensinturbo volvos på senare tid)

eg skulle man köra 185 eller 195. Fast hitta det i 16" och vad fult det hade sett ut ;)
av alan
Jag funderar på att byta däck då alla dub är borta och det bara är två mm kvar. Det är 185 65 15
Funderar på 185 70 15 är det någon som har provat det på en v70 klassic, får dom plats?
Användarvisningsbild
av eccy243
alan skrev:Jag funderar på att byta däck då alla dub är borta och det bara är två mm kvar. Det är 185 65 15
Funderar på 185 70 15 är det någon som har provat det på en v70 klassic, får dom plats?
Om du hittar några däck i den dimensionen så... De får nog plats. Men jag har aldrig hört talas om den. Fanns inte ett enda dubbdäck i den dimensionen på http://www.gummihuset.se
av alan
Då får det bli 195 70 15.
av Noodles
S60AWD2.5T skrev:Sommar: Nebula med Pireli 235/40 18 men de sjunger på sista versen.
Tyvärr är ju Pirellei dyra så jag funderar på ett nokian däck i stället eller
kumho.
Vad tror ni och vilka har erfarenhet av dessa?

Vinter: Ligger i skrubben och har inte fått använda dem ännu.
men det var något udda märke, tyvärr.
Jag har Nokian NRi på mina Nebula, har inget negativt att säga om dom. :)

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.