Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Her en sommarbil som jag lätt MrCap göra sin största behandling på.

Nu 6 år senare pärlar sig vattnet fortfarande på den och den ser helt blank ut efter tvätt, tvätta den härom dagen första tvätt sen 2012. ( förra året blev det inte ens av att jag tvätta den kom ett regn när jag var ute såg nytvättat ut efter det inte perfekt men det mesta rann av :-) givetvis fälgar är svåra där sydes det mest att den bara varit i ett regn )

Tror såna här behandlingar är väldigt bra för lacken om man vill hålla den fräsch under lång tid. Köpte en gamal begagnad bil en gång som behandlas med något som hette i still med Diamond något finare lack har jag inte sett på en begagnad bil lackrengjorde den bilen själv och vaxa den och den såg ut som ny i lacken.

Åter till sommarbilen.

Dock är denna bil inte körd i dåligt väder utan endast sommartid. Har inte avfettat den en enda gång under dessa 6 år.

Tittade i pappren och där står att bilen ska avfestas vintertid för att hålla borta asfaltsfäckar.

Dom sa till mig på MrCap hade du kört bilen året runt kom in en gång om året och bättra på lackskyddet då håller man även deras garanti vid liv. Men eftersom du bara kör sommartid så sa han kom när du känner att det är dags för extra behandling. Men då kommer garantin inte hållas vid liv.

Vill ni tvätta själva och lägga på något som håller lacken blank och fin samt vattnet pärlar sig en längre stund i alla fall uppåt 3 månader.

Slår jag ett ord för Meguiar's ultima Quick vax.
Enkelt och snabbt att lägga på mellan tvättarna med fantastiskt bra resultat som håller mer än en vecka som många andra vax brukar ha som hållbarhetstid.

http://meguiars.nordicshops.com/product ... gory_id=28

Med vänlig hälsning,
Andis
Ett alternativ som håller betydligt bättre än snabbvax är Ultima Paint Guard Plus. Tvätta bilen ordentligt, torka bort vatten, spraya PGP på paden som medföljer, lägg på bilen. Ingen eftertorkning ska göras! Grym glans och "hal" känsla på lacken som håller i ett par månader! :D

Går även att lägga lager på lager för ännu bättre effekt! I bra förhållanden kan man vänta ca en timme mellan varje lager! :)
Jag är tvätt-lat och tvättar bilen sällan. Kanske sex ggr per år. Alltid egen handtvätt med svamp, självtork efteråt. Ibland har det gått upp mot tre-fyra månader, som t.ex. typ hela senaste hösten. Anledningen är att jag tycker bilen håller sig helt OK med den Mr Cap behandling jag har. Speciellt sommartid känns det som regelbundna regnskurar håller borta den värsta skiten. Vintertid är jag noga med att spola av salt, annars blir det rätt sällan då också. Jag förmodar att om man tycker om bilvård så mycket att man tvättar en gång i veckan kan man likaväl göra eventuell konditionering av lacken själv också.
Jag lackade om två dörrar i höstas, c. 10 månader efter Mr Cap behandling. Det märktes tydligt att smutsen på de nylackade dörrarna, redan efter ett par veckor, satt betydligt mer fast mer än på de ytor som behandlats för 10 månader sedan.

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]

Den har startat villigt många gånger n[…]

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]

Är detta en "smart" lösning ?[…]