Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Nu släpper jag den här tråden eftersom den är så långt ifrån något vettigt resonemang det kan bli (S) .
Jag kan bara säga att:
1. Du får helt felaktig ljusbild om du monterar xenon i en strålkastare som inte är anpassad till detta, så undvik gärna det :wink: . Extraljus (helljus)spelar mindre roll för dom släcker man ju ändå vid möte :-)-) .
2. Bästa ljuset får man av 4300K (sitter original på dom flesta nya bilarna), visst, det ser ut som du får bättre ljus av t ex 6000K men det är en illusion ;-// .
3. Ska man ändå köpa xenon-sats så tror jag att det lönar sig i längden att köpa lite kvalité å inte nån kina-sats.

Lycka till!
av Cox
LightMessiha skrev:Men ni kanske tycker de vore bättre om SBP inte fans eller som nu när de är fri konkerans på besiktning men som tur är så blir reglerna hårdare nu :P :twisted:
Självklart måste vi ha kontroll på bilparken så att den är trafiksäker, det säger nog ingen emot på detta forum. Problemet ligger i din framtoning. du verkar njuta av att få "sätta dit någon" sånt snack kan vi klara oss utan. Du kanske njuter och får ut något av detta beteende vad vet jag inte bara du själv. På orten jag bor finns det bara trevlig personal som inte alls njuter av att sätta en 2:a. personalen talar även om brister som kan resultera i en 2:a till nästa år om man inte åtgärdar sådana saker på en kommande service tex. Detta kallar jag service från bilprovningen och det skall dom ha all heder av. men så verkar inte vara fallet där du jobbar. Får ni kanske bonus, det skulle förklara ditt barnsliga sätt här på forumet.

//Cox
Användarvisningsbild
av MechaniX
LightMessiha skrev:Ok ska förklara allt riktigt tydligt igen da.

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare

Detta menas med att i fall en lampa har byts ut mot en Xenon lampa.

Nej, det här gäller om man byter hela strålkastaren, har du svårt med läsförståelse.?

Vid ändring (byte) från konventionell strålkastare (halv/dim) till xenonstrålkastare föreläggs "reg.bes alt. återställande, efterkontroll ska utföras av bes.företag".

Vilket inte går att få igenom..

Vid en mindre ändring (ett sk. Xenonkit) där xenonglödlampa (inkl. högspänningdel) monteras i en konventionell (även lins-) strålkastare anges "otillåten ändring 2". Detta identifieras oftast via högspänningsdel med ledningar, ovanligt starkt ljus, bristfällig ljus-/mörkergräns etc

och detta är i fall du har bytt ut hela strålkastaren plus lampan för att att kuna använda Xenon

Återigen, läsförståelse.. Detta gäller glödlampsbyte.

Och efter att jag och min Plats chef och suporten pratat om detta så är min och min stations bedömning helt rätt så oj jag hade rätt men skit i de
Användarvisningsbild
av SvenB
LightMessiha skrev: dom som är på huvudkontoret är inga BT dom som siteri suporten allså utan det är swedac och PLC (Plats chef) som bestämer tolkningarna och tillslut BT som gör sista tolkningen
Det låter ju betryggande att besiktningtekniker gör sista tolkningen, med tanke på hur du skriver här. Du visar en klar aversion mot dina eventuella kunder, och ber dom att komma till "din" station så du får sätta mer 2:or. Det kan jag bara tolka som att du tycker om att underkänna bilar.Det låter INTE rättssäkert att varje besiktningsstation och besiktningstekniker skall kunna tolka bestämmelser som de själva tycker. Och att huvudkontoret inget kan tror jag inte på, det är väl dom som skickat ut regelboken. Jag trodde att det var samma bestämmelser oavsett vilken station man besiktigar hos. Eller har "din" station en egen regelbok?
Användarvisningsbild
av kvantskum
Denna tråd började bra och informativ, som det ska vara.
Men i slutändan verkar det visa sig att den s.k. "besiktningsmannen" antingen är ett barnsligt forumtroll eller en tjänsteman med grava attitydsproblem då han verkar njuta av ett sadistiskt maktutövande.
Det är just rötägg med denna attityd som bl.a. SBP vill få bort från sin verksamhet.

Att sakligt framföra sin tolkning av paragrafer är bra och diskussionsgrundande, men hans senaste inlägg tyder på en omogenhet på ett djupare personligt plan.
Med denna attityd kommer han nog att bli uppsagd eller bli omplacerad rätt snart.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Och där kom bara ytterligare en bekräftelse på vad jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Tror du har bränt dina skepp här. Trovärdigheten är så nära noll den kan komma.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]