Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Allt är en kompromiss, man skall ju ha med i beräkningarna hur extremt dåligt ett nordiskt vinterdäck är på blöt asfalt när det är 10 grader varmt ute.
MartinS skrev:Allt är en kompromiss, man skall ju ha med i beräkningarna hur extremt dåligt ett nordiskt vinterdäck är på blöt asfalt när det är 10 grader varmt ute.
och då kör man sommardäck i stället
Då är det egentligen löst, man har med sej sommardäcken när man lämnar 50-skyltarna
Skämt åsido, en vanlig "åka till jobbet-dag" för mej innefattar en sträcka på 25 mil där det kan gå från +10 till någon minusgrad.

Däck är en kompromiss.
Däck är absolut en kompromiss.. Så jag förstår varför man inte vissa med dubbdäck. Men att inte köra med riktiga vinterdäck förstår jag inte. Det är inte många ställen i Sverige som har daglig temperatur på +10 grader under dec-mars.

Sen är det ju också så att greppet på våt vägbana med riktiga dubbfria vinterdäck ändå är betydligt bättre än greppet på is med centraleuropeiska friktionsdäck. Ska man kompromissa kanske det är bra att minska risken då det är som värst?

Jag har inte helt koll på hur en vinter i Skåne ter sig, men har fått uppfattningen om att bara några mil inåt landet när man kommer upp lite på höglandet kan det vara rätt besvärligt med isbildning och ibland kraftigt snödrev. Så nog finns det väl ändå lite tanke bakom att vi har krav på vinterdäck hela vägen ner genom landet?
Intressant att ta en säljare som byhjul.com som fokuserar på nordiska vinterdäck som ett sanningsvittne. I de tester som byhjul refererar till så visar AMS att skillnaden är liten. Nokian Tyres test på blank is ger det resultat som redovisas. Blank is är dock ett rätt ovanligt underlag eftersom det snabbt ruggas upp -- men det är helt klart att om du kör mycket där det kan finnas blankis så är dubbdäck att föredra.

Jag föredrar att referera till någon som i alla fall inte tjänar pengar på att sälja däck, t.ex. Teknikens Värld:
http://teknikensvarld.se/vad-du-bor-vet ... ng-117313/
Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck, mestadels på mindre vägar och landsbygd. Ibland oplogat ofta osandat?
– Du ska ha dubbat.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck och det blir mest runt större tätorter där det nästan alltid är barmark eller slask?
– Nordiska eller centraleuropeiska dubbfria.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket i Norrlands inland där vägarna är snö- och isbelagda i stort sett hela vintern?
– Du ska ha dubbat.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket och långa sträckor på de stora vägarna. Det är nästan alltid bart och snöar det så blir det snabbt slask och blött?
– Du ska ha centraleuropeiska.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket. Mest i storstan. Ungefär som en storstadstaxi?
– Du ska ha centraleuropeiska eller nordiska, odubbat alltså.
Överstående stämmer rätt bra med min uppfattning. Alla däck är kompromisser, du måste välja vad som passar dig bäst. Dubbdäck har bäst fäste när det är halt -- men passar inte alla i alla fall. Nordisk eller europeisk dubbfritt beror på hur du ska använda bilen. Den här vintern kommer jag att ha dubbdäck på en bil, och dubbfria vinterdäck av europeisk typ på den andra. Jag tycker att jag gjort ett val som är välgrundat baserat på hur vi använder bilarna.

Alla däck är kompromisser. Det finns inget däck som är bäst på allt. Därför måste du välja vad som är viktigt för dig. Naturligtvis väljer du ett kvalitetsdäck, oavsett vilken kategori du väljer.
joel80 skrev:Däck är absolut en kompromiss.. Så jag förstår varför man inte vissa med dubbdäck. Men att inte köra med riktiga vinterdäck förstår jag inte. Det är inte många ställen i Sverige som har daglig temperatur på +10 grader under dec-mars.

Sen är det ju också så att greppet på våt vägbana med riktiga dubbfria vinterdäck ändå är betydligt bättre än greppet på is med centraleuropeiska friktionsdäck. Ska man kompromissa kanske det är bra att minska risken då det är som värst?

Jag har inte helt koll på hur en vinter i Skåne ter sig, men har fått uppfattningen om att bara några mil inåt landet när man kommer upp lite på höglandet kan det vara rätt besvärligt med isbildning och ibland kraftigt snödrev. Så nog finns det väl ändå lite tanke bakom att vi har krav på vinterdäck hela vägen ner genom landet?
i skåne är det oftast kring 0:an eller någon plusgrad. Det snöar ibland, men det ligger inte länge. Det ligger kvar på åkrarna med på vägarna finns ingen snö. och det som är på åkrarna så sticker jorden igenon. Typisk europeisk vinter, men det är vid kusterna och någon mil in i landet.
I skånes inland kan dock snön bli liggande på vägarna och ibland finns det även snödrev, fast det blir inte speciellt kallt så snön blir ganska hal och bilen får dåligt fäste.
Snösträngar och slask är vanligt.
Samma sak gäller kring alla kusterna i söder.
Redan 10 km från havet är det minusgrader, medan det är 4 grader varmare nära havet.
Och uppe på detta så händer det att det kommer regn i stället för snö. Väglaget passar kanonbra för europeiska vintedäck, tills nästa morgon när det är på 0:an och folk kör i tron att det är bra grepp, fast det är blankis under bilen.
Det är i princip bara kustområdena som har ett adekvat behov av dubbdäck på grund av regn och kyla växelvis, resten av landet klarar sig fint på nordisk friktion.

Ne, det är sannerligen ett avvägande att bo vid kusten eftersom den bjuder på alla olika väglag från torrt till blankis.
Lättare att bo på andra ställen där väglaget inte växlar utan det är antingen snö eller blött.
milktrucker skrev:De som köpt europeiska vinterdäck får kanske känna av dem i vinter när bilen blir okontrollerbar på is, så efter det kommer de garanterat att gå över till dubbdäck, så något positivt kommer det iaf av det.
De får helt enkelt lära sig den hårda vägen
joel80 skrev:Synd om folk ska behöva dö eller skadas för att vissa "ska lära sig". Används sånna däck på fel ställen och i fel tillfällen är det ju inte säker att det bara är föraren av den bil som har sånna däck som råkar illa ut heller.
Ska man köpa europeiska friktionsdäck ska man veta att man inte har ett fullgott vinterdäck, och därmed, speciellt när det är risk för halka/is måste köra extremt försiktigt eller helst ställa bilen.
MItt förtroende för centraleuropeiska fick jag de två extremt kalla och snöiga vintersäsongerna 09/10 och 10/11 på västkusten. Det var mitt första möte med den typen av däck och hur de tuggade igenom smågator med 1 dm snö, tvåsiffriga minusgrader och klarade av motorvägar med åtpackad snö var imponerande. Jag fick aldrig någon allvarlig sladd eller annan incident (oftast var det bara antisladdlampan som blinkade till), trots att det var "riktigt" vinterväglag under minst två månader.

Så jag har lärt mig av verklig användning 5+ säsonger, inte spekulation och artificiella bantester.

Det känns också tryggt att min bil kommunicerar vägen så väl. När min inte så bilsäkra fru berättar om att "det var riktigt halt idag" känns det tryggt för jag vet att det definitivt påverkar hur hon kör. Och det påverkar också hur jag kör, förstås.

Vi vet alla hur det är att gå på isiga trottoarer. Visst, man kan stanna hemma, man kan sätta på broddar på skorna eller man tar vanliga skor och tar det extra försiktigt. Samma sak med däcken.
joel80 skrev: Ska man köpa europeiska friktionsdäck ska man veta att man inte har ett fullgott vinterdäck, och därmed, speciellt när det är risk för halka/is måste köra extremt försiktigt eller helst ställa bilen.
Detta gäller ju all bilkörning, du skall anpassa ditt körsätt efter de förhållanden som råder. Men tyvärr så överskattar många dubbdäcken och håller så hög hastighet så de är "farligare" än de som har friktionsdäck. För alla som ger sig ut i extremt väder är "farliga". Min däcktest är att jag kört på friktionsdäck många år och den näst senaste uppsättningen var Conti TS 830 som jag köpte inför vintersäsongen 2009-2010. Med dessa körde jag helt utan intermezzon i alla förekommande vinterväglag under 6 säsonger. Då dessa skulle bytas ut inför denna säsong valde jag Conti TS 850, som fått ännu bättre testvärden. Är jag extremt trafikfarlig? Nej jag tror inte det.
av rid54
StringerBell skrev:
Det känns också tryggt att min bil kommunicerar vägen så väl. När min inte så bilsäkra fru berättar om att "det var riktigt halt idag" känns det tryggt för jag vet att det definitivt påverkar hur hon kör. Och det påverkar också hur jag kör, förstås.

Vi vet alla hur det är att gå på isiga trottoarer. Visst, man kan stanna hemma, man kan sätta på broddar på skorna eller man tar vanliga skor och tar det extra försiktigt. Samma sak med däcken.
Mycket väl formulerat. Det är inte ödesbestämt att man ska bli en dödsbringande projektil bara för att man inte väljer dubbdäck, det går att anpassa sin körning. Annars borde vi alla som var unga, optimistiska och inte så rika bilägare före vinterdäckslagen ha dött ut allihop.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]