Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1019995
M+S märkningen (i olika varianter) avgör om det är ett godkänt vinterdäck eller inte. Snöflingan med alptoppen betyder att däcket genomgått speciella tester i vinterväglag. M+S däcken utan alptoppen och snöflingan är alltså godkända vinterdäck men har inte genomgått omfattande snögreppstester.
Läs mer om märkningarna här: http://www.goodyear.eu/corporate_emea/o ... nition.jsp
#1020058
SvenB skrev:
Spoiler »
Det är ju just där som det verkar vara tolkningsproblem. Transportstyrelsen skriver "De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning OCH vara märkta med M och S."
Att dom bara är märkta med M och S i nån av kombinationerna är alltså det ena kravet, men dom måste också uppfylla det andra kravet, att dom är särskilt framtagna för vinterkörning, d.v.s inte för centraleuropeiskt klimat.
Snöflingan med alptoppen finns av vad jag förstår på alla godkända däck. (Vet inte om det kan finnas däck som är godkända som inte har den..) Jag googlade runt lite, symbolen heter 3PMSF. (3 Peaks Mountain Snow Flake)
The "Alpine" symbol, or the three-peak-mountain with snowflake (‘3PMSF’) came into force in November 2012 under EU Regulation 661/2009 on the Safety of Motor Vehicles. The 3PMSF can only be used if a tire passes a minimum required performance on snow - the so called “snow grip index”.*
http://www.goodyear.eu/corporate_emea/o ... nition.jsp
The only mark that confirms the actual winter properties of a tyre (performance on snow) is the three-peak mountain snowflake symbol, known as 3PMSF. This symbol is awarded to tyres that have completed thorough testing.
http://www.oponeo.co.uk/tyre-article/wi ... e-m-s-mark


Lite på svenska:
http://www.nokianheavytyres.se/dack/las ... kmarkning/

mawno: M+S däck utan snöflingan är INTE automatiskt godkända däck, de måste alltså vara "särskilt framtagna för vinterkörning" också. Vi kan hoppas på att definitionen av vinterdäck uppdateras och att det skrivs ut att 3PMSF-märkningen måste vara med. Så blir det enklare både för oss köpare, däckverkstäderna och för polisen.
#1020177
joel80 skrev:
mawno: M+S däck utan snöflingan är INTE automatiskt godkända däck, de måste alltså vara "särskilt framtagna för vinterkörning" också. Vi kan hoppas på att definitionen av vinterdäck uppdateras och att det skrivs ut att 3PMSF-märkningen måste vara med. Så blir det enklare både för oss köpare, däckverkstäderna och för polisen.
Du har givetvis rätt :) Det finns en del "udda fåglar" som är M+S märkta men inte är godkända vinterdäck, tex allvädersdäck och terrängdäck. På amerikanska importbilar modell större är det också rätt vanligt med M+S märkta däck som i princip är lite grövre sommardäck, dessa är inte heller godkända vinterdäck.

Ja man kan ju tycka att om man tar fram en ny standard för vinterdäck så är det den som ska gälla... Vet inte varför 3PMSF märkningen inte har fått genomslag ännu.
#1020539
Finns det snö om det inte är vinter? Om det är som ni uppfattar det, att det finns däck framtagna för snö som inte är godkända att använda i snö (vinterklimat) är det konstigt.
#1020544
Jag TROR att skrivelsen man hittar på transportstyrelsen är för att inte mindre nogräknade däck av sommardäck skall trycka dit m+s, bara för att. Är det något som ser ut att va ett vinterdäck så lär det klassas som det.
#1020558
Inte om det har en gummiblandning avsedd för plusgrader. (som många europeiska friktionsdäck är.)
I stora delar av europa har man vintrar utan snö. Där kan man ha vinterdäck som inte är speciellt anpassade för snö oxh is (annat än att dom har lite bättre mönstring än sommardäcken..) Dom funkar nog okej i snöslask och några plusgrader.
#1020613
Jag är lite fundersam. Vilka europeiska friktionsdäck är det som inte är anpassade för snö och is?

Jag tycker jag har hyfsad koll på de stora europeiska tillverkarna (Continental, Michelin, Pirelli, Bridgestone, Good Year etc.) och jag kan inte komma på ett enda friktionsdäck som inte fungerar på snö och is.

Visst, de av europeisk typ (t.ex. Conti TS850) fungerar sämre än de av nordisk typ, (t.ex. Nokia Hakka) på snö och is. Men de fungerar fortfarande rejält mycket bättre än ett sommardäck, och de har bättre egenskaper på blöt och torr asfalt.

Så vilka är de europeiska friktionsdäck som inte fungerar?
#1020622
Conti TS850 är ett av de bättre europeiska friktionsdäcken (som vunnit tester bland sånna däck). Jag vet inte om det har liknande gummiblandning som nordiska friktionsdäck. Det verkar ha snösymbolen i alptoppen i allafall...


Så här skriver bythjul om centraleuropeiska friktionsdäck:
Bild
Bild


Att snåla med däck och inte köpa sånna som har så bra prestanda som möjligt på is känns dumt. Det är ju just grepp på is man behöver. När det är snö ser man att det är snö och kan anpassa körningen. Is syns ofta inte utan plötsligt så är vägen bara snorhal. Ska man ha friktionsdäck istället för dubbdäck bör man väl sträva efter så bra grepp som möjligt i de fall där det är som farligast?
Varför vill man då köpa centraleuropeiska däck med "fel" gummiblandning?!?

Bor man i typ Skåne och inte kör så mycket inåt landet under vinterhalvåret kan jag förstå att man överväger centraleuropeiska.. men man bör ha kunskapen om att är det isigt underlag så har man rejält försämrat grepp jämfört med riktiga vinterdäck.


Det här är också intressant:
http://www.xn--tjnstebilen-m8a.nu/tillb ... ktionsdack
Att köra europeiska friktionsdäck med hårdare gummiblandning på snö och is ger betydligt längre bromssträcka.
/.../
Otrolig okunnighet
–Om man inte bor i Skåne rekommenderar vi alla våra kunder att välja nordiska friktionsdäck eller dubbdäck, säger Torkel Hallander. Europeiska friktionsdäck bör bara användas i vissa delar av landet, och som bäst på våt asfalt. /.../

–Det råder en otroligt stor okunnighet på det här området. Hälften av alla som köpt friktionsdäck på nätet har valt europeiska friktionsdäck, säger Torkel Hallander.



Eller det här:
http://www.mls.se/aktuellt/39-efterfr%C ... 4ckhandeln
Allt fler köper idag sina vinterdäck på nätet i stället för i den vanliga däckhandeln, och försäljningen av europeiska friktionsdäck skjuter nu i höjden.
Däckspecialisten och nätbutiken Bythjul.com märker av försäljningsökningen och varnar nu för dessa då de är direkt farliga på svenska isiga vintervägar.

Köpet baseras ofta på att man väljer pris före kvalitet, okunskap samt att nätbutikernas oförmåga att informera. Europeiska friktionsdäck är inte anpassade
för vårt nordiska vinterklimat och bör inte användas norr om Skåne.
#1020626
De som köpt europeiska vinterdäck får kanske känna av dem i vinter när bilen blir okontrollerbar på is, så efter det kommer de garanterat att gå över till dubbdäck, så något positivt kommer det iaf av det.
De får helt enkelt lära sig den hårda vägen
#1020638
Synd om folk ska behöva dö eller skadas för att vissa "ska lära sig". Används sånna däck på fel ställen och i fel tillfällen är det ju inte säker att det bara är föraren av den bil som har sånna däck som råkar illa ut heller.
Ska man köpa europeiska friktionsdäck ska man veta att man inte har ett fullgott vinterdäck, och därmed, speciellt när det är risk för halka/is måste köra extremt försiktigt eller helst ställa bilen.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]