Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jo, men de som inte kan använda sopkorgar finns det oavsett om de har egen avfettning eller ej. Det får man nog räkna med på en obemannad anläggning.
Jag har ingen annan åsikt, varför skall jag då tänka om :?:
Användarvisningsbild
av PaNi
Oj, den här tråden gav mig dåligt samvete. Jag har nämligen gett upp försöken att åka runt i en ren och fin bil på vintern. Sommartid tvättar jag ofta och gärna, men mellan november och april blir det knappt någon tvätt alls. Spolar av den värsta skiten med högtryckstvätt ibland när det inte går att läsa nummerplåtarna. Jo, ibland torkar jag av ytterspeglar och lyktor också med fönsterputs, dessa måste ju vara rena för att fungera. Sen när vårsolen tittar fram tar jag en ordentlig tvätt-dag, ofta samtidigt som sommardäcken sätts på. "Aha, var det en svart bil jag hade" kan jag tänka när skiten tvättats bort.

Varför? Jo, det känns helt meningslöst att lägga en timmes tid på att tvätta bilen när den ändå är lika skitig igen efter en dags körning. Har bättre saker att spendera min tid på jorden på.
Användarvisningsbild
av joel80
En timme lägger jag verkligen inte på dom här utetvättarna där man kan spola av bilen.. :) Snarare runt 6-7 minuter.. det tycker jag det är värt att inte få skiten att gro in allt för mkt. Plus att det är skönt att se bilen ren ibland.
Jag har varit dålig på att tvätta min bil på vintern numera, det är därför jag är lite intresserad av de där utetvättarna. Jag tvättade mig lite trött när jag drev taxiåkeriet med svarta bilar som på vintern behövde tvättas två-tre gånger per dag.
Det finns flera ställen i närheten man kan lämna in bilen och få den tvättad billigt, med kvitto. Trots det har det inte blivit någon tvätt i vinter. Jag skyller på vädret!
Hittade en video på hur en sån här tvätt funkar.. Så ni vet vad vi menar. :) Det är inte exakt samma som finns i Gävle, men alla är typ likadana.. tydligen samma firma..

[youtube]7JviLHwZa-8[/youtube]

Jag hoppar över borsten och spolar shampo med högtryck.. Man vet inte vad folk använt borsten till.. vill gärna inte råka borsta grus på lacken. :)
Vill man få bilen tokren får man nog åka till nått ställe där man kan använda egna svampar.. eller tvätta hemma om man kan. Jag tycker ändå dom här stationerna fyller sin funktion då man ofta kan spola bort det värsta.
Jag brukar spola högtryck varmvatten, på med schampo, högtryck igen och sedan deras "vattenavrinning" för att slippa torka bilen när den ändå inte är helt hundra ren. Brukar kosta 40kr och går snabbt när jag inte har ork eller tid att åka till gds-hallen.
På sommaren när den bara är dammig så händer det ofta att jag åker dit och spolar av med högtryck och sen vattenavrinning och då klarar mig på 20kr.

Edit: Hoppar självklart borsten jag med.
av Uninium
Han i klippet har man mött ett antal gånger när det var nytt, delade ut poletter gratis ofta från början.

Avfettning,högtrycksspolning med schampoo,avsköljning högtryck och slutar med hetvax. Det är mitt "recept"
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]