- lör 12 feb 2011, 22:06
jassåjasså
Senast redigerad av 1 LightMessiha, redigerad totalt 0 gånger.
Moderator: Moderatorer
LightMessiha skrev:Och de här med gragerna som en lampa skapar skiter jag i då de står till och med på Xenonkungens hemsida att Xenon kan skada dina reflektorer alvarligt.Nej, men däremot tvärtom. Under myter om xenon står:
LightMessiha skrev:Och de här med gragerna som en lampa skapar skiter jag i då de står till och med på Xenonkungens hemsida att Xenon kan skada dina reflektorer alvarligt.Om jag formulerar min fråga såhär, skulle du sätta en 2a på min xenonkonverting av mina helljus i min 944a, har INTE konverterat mina halvljus utan endast helljuset.
LightMessiha skrev:... jag hoppas bara att ni kommer till min station så vi ja får lite mer att sätta 2or på.NEJ, gör inte det, sätt inga 2:or på hel eller fjärrljus innan ni konsulterat ert huvudkontor. Som du ser i nedanstående citat så går ni och dom inte i takt, ni ger tydligen olika svar på samma fråga. Ni säger att det är förbjudet och dom säger att det är tillåtet att konvertera hel och fjärrljus. Kan tillägga att jag inte talar i egen sak, jag har ingen xenonkonvertering bara orginal xenon.
Forssen skrev:Har nu mailat SBPs kundtjänst igen, frågade igen om xenonkonvertering och hur de såg på det hela, frågade om jag fick byta ut min H3 lampa till helljuset till en xenonlampa med tillhörande barlast utan att behöva byta någon reflektor eller glas. Fick detta svar som svarar på det mesta.
Hej
Läs mitt svar så ser du att för vår del är det inget som hindrar detta idag vid en kontrollbesiktning.Hälsa han på SBP att han får läsa besiktningsprogrammet bättre.
Hälsningar Patrik
Box 508
162 15 Vällingby
Telefon: 0771-600 800
Kostnaden motsvarar ett Sverigesamtal (lokalsamtal).
LightMessiha skrev: Ändrat utförandeSå som jag förstår reglerna så får man inte byta HELA strålkastaren till en som är byggd för xenon och att mindre ändring (konvertering av befintlig strålkastare) enbart gäller halv och dimljus. Tydlig ljus/mörkergräns finns ju inte ens på helljus med halogenlampor :roll:
...eller
när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.
...
Vid ändring (byte) från konventionell strålkastare (halv/dim) till xenonstrålkastare föreläggs "reg.bes alt. återställande, efterkontroll ska utföras av bes.företag".
Vid en mindre ändring (ett sk. Xenonkit) där xenonglödlampa (inkl. högspänningdel) monteras i en konventionell (även lins-) strålkastare anges "otillåten ändring 2". Detta identifieras oftast via högspänningsdel med ledningar, ovanligt starkt ljus, bristfällig ljus-/mörkergräns etc.
päpplet skrev:Du har tolkat det hela korrekt! Det har aldrig varit OK att konvertera dim eller halvljus.LightMessiha skrev: Ändrat utförandeSå som jag förstår reglerna så får man inte byta HELA strålkastaren till en som är byggd för xenon och att mindre ändring (konvertering av befintlig strålkastare) enbart gäller halv och dimljus. Tydlig ljus/mörkergräns finns ju inte ens på helljus med halogenlampor :roll:
...eller
när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.
...
Vid ändring (byte) från konventionell strålkastare (halv/dim) till xenonstrålkastare föreläggs "reg.bes alt. återställande, efterkontroll ska utföras av bes.företag".
Vid en mindre ändring (ett sk. Xenonkit) där xenonglödlampa (inkl. högspänningdel) monteras i en konventionell (även lins-) strålkastare anges "otillåten ändring 2". Detta identifieras oftast via högspänningsdel med ledningar, ovanligt starkt ljus, bristfällig ljus-/mörkergräns etc.
Hjulvridarn skrev:Tack!päpplet skrev:Du har tolkat det hela korrekt! Det har aldrig varit OK att konvertera dim eller halvljus.LightMessiha skrev: Ändrat utförandeSå som jag förstår reglerna så får man inte byta HELA strålkastaren till en som är byggd för xenon och att mindre ändring (konvertering av befintlig strålkastare) enbart gäller halv och dimljus. Tydlig ljus/mörkergräns finns ju inte ens på helljus med halogenlampor :roll:
...eller
...
Byts hela armaturen (strålkastarhuset) ut, så ska det föreläggas om registering och det går inte att få godkänt i efterhand... Bara att återställa till Halogen igen.
Konverteras en original helljus strålkastare (Xenonkit) istället för tidigare glödlampa så är det - för närvarande - OK!
Konvertera ett extraljus (Xenonkit) har alltid varit OK (och kommer nog att vara så - om det finns annat helljus på fordonet).
Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]