Malmstroem, det har vi ju redan konstaterat att dom är. Dom fanns med i listan över godkända däck.
Däremot ska inte europeiska friktionsdäck (som är det vi pratar om.. ursäkta tidigare felbenämning med åretruntdäck) räknas som vinterdäck per automatik. Dom har oftast fel gummiblandning och är inte säkra att köra på i svensk vinter.
Jag är inte den enda som tolkar det så här:
Om vi tar ett av de bästa däcken i denna kategori, Goodyear Vector 4Seasons, som exempel ser vi att det är märkt med "M+S" (gjorda för "Mud & Snow", lera och snö). Men trots att däcket presterar bra i sitt segment är det inte godkänt som vinterdäck av Transportstyrelsen. Att använda ett sådant här däck på vintern i Sverige är alltså inte bara olämpligt utan också olagligt. Skulle det hända en olycka och ditt försäkringsbolag upptäcker att däcken inte är godkända för vinterbruk kan ersättningen dras in och du får själv bekosta alla skador. Vilka däck som är godkända kan man se på sajten STRO.se.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... re/?page=2
Däremot menade jag inte att det absolut inte kan finnas däck som är framtagna för vintertväglag som inte finns på listan, men om däcken inte finns med måste man själv kontrollera att t.ex gummiblandningen håller för kyligare temperaturer och att däcket är lämpligt som vinterdäck. Om man struntar i att kolla det och det visar sig vara ett "vanligt" centraleuropeiskt friktionsdäck kan man vid en olycka råka ut för tråkigheter med både polis och försäkringsbolag... samt att man riskerar att just vara med om en olycka. Dåliga däck är väl en av de främsta olycksorsakerna när det är vinter...
Att man vill riskera sin egen och andras säkerhet p.g.a någon envishet om att "myndigheterna" minsann inte ska komma här och bestämma eller vad det nu handlar om tycker jag är märkligt. Bara att risken finns att man får däck som när man väl behöver dom inte fungerar tillfredställande p.g.a för låg temperatur eller felaktigt mönster för is borde väl vara tillräckligt för att man ska köpa rekommenderade däck istället. Som säkert är framtagna för vinterväglag och minusgrader.