Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

man har ju hela tiden fått köra på s.k europiska friktionsdäck i sverige och dessa är inte "särskilt framtagna" för snö och is utan för kallare väder och regn, men dock märkta för mud and snow.
Varifrån har du fått att europeiska dubbfria vinterdäck, t.ex. Conti TS850 inte är framtagna för snö och is?

De är vinterdäck -- men framtagna för den situation som gäller i mellaneuropa. Det blir snö och is även där, även om det finns mindre av den varan där än i norra Sverige. Jag brukar lägga ett par hundra mil på autobahn varje år -- och på vintern kommer det snö även i Tyskland.

Därmed är de optimerade mindre för enbart snö och is, utan mer för att även fungera bra på torr och blöt asfalt. Dock inte lika bra som t.ex. Nokia dubbfria -- som å andra sidan är direkt dåliga på vanlig asfalt.

Jag antar att du pratar om året-runt däck av amerikansk typ -- där stämmer det att de inte är optimerade för snö och is. Det är stor skillnad mellan dessa och de bästa europeiska dubbfria. I t.ex. Tyskland så byter i princip alla jag känner till riktiga vinterdäck av europeisk typ under vintertid. Om du inte gör det så brukar inte försäkringen gälla fullt ut.
Malmstroem, det har vi ju redan konstaterat att dom är. Dom fanns med i listan över godkända däck.

Däremot ska inte europeiska friktionsdäck (som är det vi pratar om.. ursäkta tidigare felbenämning med åretruntdäck) räknas som vinterdäck per automatik. Dom har oftast fel gummiblandning och är inte säkra att köra på i svensk vinter.

Jag är inte den enda som tolkar det så här:
Om vi tar ett av de bästa däcken i denna kategori, Goodyear Vector 4Seasons, som exempel ser vi att det är märkt med "M+S" (gjorda för "Mud & Snow", lera och snö). Men trots att däcket presterar bra i sitt segment är det inte godkänt som vinterdäck av Transportstyrelsen. Att använda ett sådant här däck på vintern i Sverige är alltså inte bara olämpligt utan också olagligt. Skulle det hända en olycka och ditt försäkringsbolag upptäcker att däcken inte är godkända för vinterbruk kan ersättningen dras in och du får själv bekosta alla skador. Vilka däck som är godkända kan man se på sajten STRO.se.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... re/?page=2

Däremot menade jag inte att det absolut inte kan finnas däck som är framtagna för vintertväglag som inte finns på listan, men om däcken inte finns med måste man själv kontrollera att t.ex gummiblandningen håller för kyligare temperaturer och att däcket är lämpligt som vinterdäck. Om man struntar i att kolla det och det visar sig vara ett "vanligt" centraleuropeiskt friktionsdäck kan man vid en olycka råka ut för tråkigheter med både polis och försäkringsbolag... samt att man riskerar att just vara med om en olycka. Dåliga däck är väl en av de främsta olycksorsakerna när det är vinter...

Att man vill riskera sin egen och andras säkerhet p.g.a någon envishet om att "myndigheterna" minsann inte ska komma här och bestämma eller vad det nu handlar om tycker jag är märkligt. Bara att risken finns att man får däck som när man väl behöver dom inte fungerar tillfredställande p.g.a för låg temperatur eller felaktigt mönster för is borde väl vara tillräckligt för att man ska köpa rekommenderade däck istället. Som säkert är framtagna för vinterväglag och minusgrader.
Malmstroem skrev:Varifrån har du fått att europeiska dubbfria vinterdäck, t.ex. Conti TS850 inte är framtagna för snö och is?

De är vinterdäck -- men framtagna för den situation som gäller i mellaneuropa. Det blir snö och is även där, även om det finns mindre av den varan där än i norra Sverige. Jag brukar lägga ett par hundra mil på autobahn varje år -- och på vintern kommer det snö även i Tyskland.

Därmed är de optimerade mindre för enbart snö och is, utan mer för att även fungera bra på torr och blöt asfalt. Dock inte lika bra som t.ex. Nokia dubbfria -- som å andra sidan är direkt dåliga på vanlig asfalt.

Jag antar att du pratar om året-runt däck av amerikansk typ -- där stämmer det att de inte är optimerade för snö och is. Det är stor skillnad mellan dessa och de bästa europeiska dubbfria. I t.ex. Tyskland så byter i princip alla jag känner till riktiga vinterdäck av europeisk typ under vintertid. Om du inte gör det så brukar inte försäkringen gälla fullt ut.
inte för den typen av kyla o snö som finns här. lite blas på autobahn möjligen, men i norra sverige blir däcket allt för hårt.
joel80 skrev:Däremot menade jag inte att det absolut inte kan finnas däck som är framtagna för vintertväglag som inte finns på listan
joel80 skrev:Verkar inte finnas med i listan på godkända vinterdäck så nej, dom är olagliga att köra med om det är vinterväglag mellan 1a dec - 31:a mars.
Dina uttalanden blev lite motsägelsefulla nu tycker jag. Men man kan ändra sig, det är bra!
joel80 skrev:Att man vill riskera sin egen och andras säkerhet p.g.a någon envishet om att "myndigheterna" minsann inte ska komma här och bestämma eller vad det nu handlar om tycker jag är märkligt.
För min del är det precis tvärt om. Det ÄR myndigheter, som med hjälp av lagar skall informera/besluta om vad som är lagligt och olagligt. Det är INTE en lobbyistorganisation som drivs/finansieras av däcktillverkare.

Personligen är det ytterst osannolikt att jag skulle köra på ett vinterdäck som inte finns med på listan, för stunden kör jag med Nokian Hakka SUV på XC60'n och Michelin X-Ice North 2 på S40'n. Bra däck som är gjorda för svenskt vinterklimat, men visst, de är rätt kass på blöt, varm asfalt.

/Martin
Ja, lite motsägelsefullt, borde ha skrivit "Verkar inte finnas med i listan på godkända vinterdäck så nej, dom är troligen olagliga att köra med om det är vinterväglag mellan 1a dec - 31:a mars."

Kan också hålla med om att jag hellre sett att listan kom direkt från Trafikverket, men gissar att dom kanske inte anser sig ha kompetensen för att sätta ihop en sån lista. Nu har vi i allafall en lista, och den innehåller en mängd olika däck från många olika tillverkare, så det är ju inte så att man inte har något var när man ska handla vinterdäck och vill vara säker på att det är riktiga vinterdäck.
joel80 skrev: Om vi tar ett av de bästa däcken i denna kategori, Goodyear Vector 4Seasons, som exempel ser vi att det är märkt med "M+S" (gjorda för "Mud & Snow", lera och snö). Men trots att däcket presterar bra i sitt segment är det inte godkänt som vinterdäck av Transportstyrelsen. Att använda ett sådant här däck på vintern i Sverige är alltså inte bara olämpligt utan också olagligt. Skulle det hända en olycka och ditt försäkringsbolag upptäcker att däcken inte är godkända för vinterbruk kan ersättningen dras in och du får själv bekosta alla skador. Vilka däck som är godkända kan man se på sajten STRO.se.
Det här är ju inte så lite förvirrande, och jag hoppas att Automosport har fel. Det är ju beteckningen "M+S" som konsumenten skall titta efter. Nu har man ju också börjat med en "Fjällsymbol" med snöflinga i. Varför nämner inte tidningen det, eller är inte heller det en garanti på att däcket är godkänt för vintertrafik?
Klart dom har fel, det finns ju inget som säger att det inte skulle vara godkänt av transportstyrelsen... STRO kanske inte omnämner det, men det har inget att göra med om det är godkänt som vinterdäck av lagstiftaren eller inte.

STRO sköter sitt jobb rätt bra, helt i riktlinje med sina medlemmars intressen. Tror ni det finns något däck på listan som inte är representerat av STRO's medlemmar? Jag vet inte, men det känns helt osannolikt.
Transportstyrelsens hemsida ger svar:

Vinterdäck 1 december–31 mars

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... interdack/
Suttit en stund nu och läst om era funderingar om däck. Mycket intressant läsning. Själv kör jag med dubbade taiwanesiska vinterdäck (båda bilarna) och jag håller med om egenskaperna på våt, varm asfalt men när det blir kallt (här är det när det är under 0°) så dom känns bra också på blankis funkar dom också. Det är det eller snöslask vi har här, sällan "riktig" vinter. Hade Good Year Ultra Grip 800 innan på Passaten, bytte dom när det var c:a 3 - 5mm kvar. Det var en oerhörd skillnad, men då var dom däcken 6 år gamla....
Angående alptoppen med snöflinga, Jag tror det är en symbol som ska ersätta M+S framöver för att gälla "riktiga" vinterdäck. Har jag fullständigt fel eller, jag läst eller sett det någonstans. Kanske Aftonbladet.... :lol:

Mvh
Lennart
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg