Toson skrev:Men varför dubbat???
Har kört på Hakka R flera säsonger nu, tom Åretrunt några år och kan bara säga: Finns inget bättre däck!
Det är tyst, slitstarkt, kursstabilt, mjuk/komfortabelt osv och man saknar absolut INTE dubbarna.
Det enda jag kan tänka mig inte vara så positivt är att dom är "lite mjuka" vid forcerad körning för den som vill ha "det bästa i väghållning". För mig slår dom sommardäcken (Pirelli PZERO) i "totalpoängen" även om jag helst kör på dom i sommarväglag.
Har varit perverst mycket förespråkare för dubb i alla år sedan dom kom, men blev övertalad att prova "dubbfritt" för 20 år sedan och har kört med lite olika (dubbat och odubbat) sedan dess.
Fram för dubbfritt, om det inte finns argument för dubb.
Enda argumentet FÖR dubbarna är väl att dom "perforerar" ISEN lite så att däcken (även dubbdäcken) greppar lite bättre.
//Toson
Jag kan tyvärr inte hålla med dig här är jag rädd...
Råkade få på Nokian dubbfritt för första gången på min V70 -05 och någon månad efter var det en bil som missbedömde halkan, körde ut på landsvägen framför mig, jag bromsar och det händer INGENTING. Blöt is över hela vägbanan... Jag slapp smällen men var så nära att jag inte ens såg vederbörandes reg-plåt bak.
Sedan dess är det och kommer alltid vara DUBBAT! Det är det ända som gäller när det kommer till ren is.
Att köra dubbfritt på sommaren kan vara rent livsfarligt, dessa däck är designade med mycket mjukare gummi för att få grepp på snö och is (dubbade däck är mycket hårdare, bland annat för att hålla kvar dubben i gummit) vilket bland annat ger en suddgummieffekt när lamellerna viker sig på varm asfalt och bilen stannar bra många meter längre fram än nödvändigt (med en påkörning som resultat?). Dessutom slits ett odubbat vinterdäck MYCKET snabbare på sommaren då det är, som sagt, mycket mjukare än ett sommardäck och inte tål friktionsvärmen som uppstår.
Rätt däck på rätt säsong är A och O i bilsäkerheten!
Jag kan försvara dubbfritt inne i storstäderna, där är hastigheterna sällan höga och snö/is-röjningen är god men utanför är dubb säkrare (se senaste numret av Vi bilägare till exempel där de flesta "riktiga" dubbdäck vann på totalen över dubbfritt).
Självklart har vi alla våra favoriter men att säga att dubbfritt är säkrare på is, det stämmer dåligt
Jag kommer själv att rulla runt på Nokian Hakkapeliitta 7 235/35 R19 i vinter så det blir spännande att se hur dom uppför sig kontra Bridgestone Noranza 2 EVO 235/45 R17. Jag har mycket höga förväntningar på Nokian-däcken (anledningen att det inte blev Hakka 8 är att dom inte tillverkas med 35-profil i 19") och kör på blandade vägar i och utanför Göteborg (inte Odinsgatan såklart :D ).
Kommer följa denna tråden nyfiket!