Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Kul, själv åker jag 8 nu efter att ha åkt med 4, 5 och 7. Har inte märkt nåt av att de är instabila, då jämför jag med tidigare versioner. Är också en sån som kör in nya vinterdäck och har avverkat cirka 160 mil så nu ska de vara inkörda. Det jag provat hittills är positivt, blöt svartis och blötsnö samt kallis och jag måste erkänna att de är bättre än 7orna. När det var riktigt halkigt typ som den blöta svartisen så kunde bilen vandra lite med 7orna men med 8 så kändes det mycket kursstabilare, ingen tendens till att vandra. De är även tystare än 7, iaf enligt mitt tycke. Åker nu 16 mil om dagen till och från jobbet 5 dagar i veckan så kan bidra med intryck om det är önskvärt, kör förresten med 195/65-15.
Dubbar som sjunker in i däcket får mig osökt att tänka på Gislaveds misslyckade försök med en "tänkande dubb".
Kan nog sätta min vinkelväxel på att Nokian har gjort ett bättre jobb än Gislaved i detta fall.
Men varför dubbat???
Har kört på Hakka R flera säsonger nu, tom Åretrunt några år och kan bara säga: Finns inget bättre däck!
Det är tyst, slitstarkt, kursstabilt, mjuk/komfortabelt osv och man saknar absolut INTE dubbarna.
Det enda jag kan tänka mig inte vara så positivt är att dom är "lite mjuka" vid forcerad körning för den som vill ha "det bästa i väghållning". För mig slår dom sommardäcken (Pirelli PZERO) i "totalpoängen" även om jag helst kör på dom i sommarväglag.
Har varit perverst mycket förespråkare för dubb i alla år sedan dom kom, men blev övertalad att prova "dubbfritt" för 20 år sedan och har kört med lite olika (dubbat och odubbat) sedan dess.

Fram för dubbfritt, om det inte finns argument för dubb.
Enda argumentet FÖR dubbarna är väl att dom "perforerar" ISEN lite så att däcken (även dubbdäcken) greppar lite bättre.

//Toson
Toson skrev:Men varför dubbat???
Har kört på Hakka R flera säsonger nu, tom Åretrunt några år och kan bara säga: Finns inget bättre däck!
Det är tyst, slitstarkt, kursstabilt, mjuk/komfortabelt osv och man saknar absolut INTE dubbarna.
Det enda jag kan tänka mig inte vara så positivt är att dom är "lite mjuka" vid forcerad körning för den som vill ha "det bästa i väghållning". För mig slår dom sommardäcken (Pirelli PZERO) i "totalpoängen" även om jag helst kör på dom i sommarväglag.
Har varit perverst mycket förespråkare för dubb i alla år sedan dom kom, men blev övertalad att prova "dubbfritt" för 20 år sedan och har kört med lite olika (dubbat och odubbat) sedan dess.

Fram för dubbfritt, om det inte finns argument för dubb.
Enda argumentet FÖR dubbarna är väl att dom "perforerar" ISEN lite så att däcken (även dubbdäcken) greppar lite bättre.

//Toson
Jag kan tyvärr inte hålla med dig här är jag rädd...
Råkade få på Nokian dubbfritt för första gången på min V70 -05 och någon månad efter var det en bil som missbedömde halkan, körde ut på landsvägen framför mig, jag bromsar och det händer INGENTING. Blöt is över hela vägbanan... Jag slapp smällen men var så nära att jag inte ens såg vederbörandes reg-plåt bak.
Sedan dess är det och kommer alltid vara DUBBAT! Det är det ända som gäller när det kommer till ren is.
Att köra dubbfritt på sommaren kan vara rent livsfarligt, dessa däck är designade med mycket mjukare gummi för att få grepp på snö och is (dubbade däck är mycket hårdare, bland annat för att hålla kvar dubben i gummit) vilket bland annat ger en suddgummieffekt när lamellerna viker sig på varm asfalt och bilen stannar bra många meter längre fram än nödvändigt (med en påkörning som resultat?). Dessutom slits ett odubbat vinterdäck MYCKET snabbare på sommaren då det är, som sagt, mycket mjukare än ett sommardäck och inte tål friktionsvärmen som uppstår.
Rätt däck på rätt säsong är A och O i bilsäkerheten!
Jag kan försvara dubbfritt inne i storstäderna, där är hastigheterna sällan höga och snö/is-röjningen är god men utanför är dubb säkrare (se senaste numret av Vi bilägare till exempel där de flesta "riktiga" dubbdäck vann på totalen över dubbfritt).
Självklart har vi alla våra favoriter men att säga att dubbfritt är säkrare på is, det stämmer dåligt ;-)

Jag kommer själv att rulla runt på Nokian Hakkapeliitta 7 235/35 R19 i vinter så det blir spännande att se hur dom uppför sig kontra Bridgestone Noranza 2 EVO 235/45 R17. Jag har mycket höga förväntningar på Nokian-däcken (anledningen att det inte blev Hakka 8 är att dom inte tillverkas med 35-profil i 19") och kör på blandade vägar i och utanför Göteborg (inte Odinsgatan såklart :D ).

Kommer följa denna tråden nyfiket!
Jag kan "hålla med " dig i en del, men det finns säkert alltid situationer då man "tror" att "det skulle varit bättre med något annat". Att "TRO" att en däcktyp är bättre kan vara farligt i sig i stället för att se till situationen i sig. Att man ska ha "däck efter säsong" är väl grundregeln, även om det också kan halta en hel del.
Jag har vid flertal situationer haft ett tunt lager is (som dubbarna INTE hade fått fäste i) där friktionen varit kontrollerbar med de dubbfria Hakka-däcken
Dubbdäck är betydligt "farligare" att köra på vid torrt väglag och ännu värre på blöt asfalt eller underkylt, där dubbarna glider utan någon som helst nyttig friktion. Det väglaget är ju inte heller så ovanligt som ren is.
Tyvärr så är ju alla däck en kompromiss av de väglag man förväntas ha så därför får man se på vilka situationer man tror man kommer att ställas inför i sina körupplevelser.
Därför upplever jag att dubbfritt är den bästa lösningen.
Som jag tidigare sagt, så har jag varit en stor förespråkare för DUBBAT.
//Toson
Toson skrev: Dubbdäck är betydligt "farligare" att köra på vid torrt väglag och ännu värre på blöt asfalt eller underkylt, där dubbarna glider utan någon som helst nyttig friktion. Det väglaget är ju inte heller så ovanligt som ren is.
Tyvärr så är ju alla däck en kompromiss av de väglag man förväntas ha så därför får man se på vilka situationer man tror man kommer att ställas inför i sina körupplevelser.
//Toson
Det handlar ju om hur man testar och vilka test man tror på, men tekniskens världs test ser gediget utfört ut. Om man jämför Hakka R2 (det bästa dubbfria) och Hakka 8 (det näst sämsta dubbade) så slår dubben det dubbfria på blöt asfalt (3 resp 4 i betyg, 10-gradig skala här) men motsatt förhållande på torr vägbana (7 resp 6 i betyg). I övrigt är det dubbade däcket lika eller bättre än det odubbade i alla fall förutom i komfort och rullmotstånd. Värt att notera att båda får 6 i "älgtestet". Så att säga att att dubbdäck är betydligt farligare på torr och blöt asfalt tycker jag är direkt felaktigt :-).
Med all respekt för testerna och dess "vägledande" syfte och framförallt att man försöker göra det så "jämförande" som möjligt. Sedan blir det ett individuellt tyckande hur man "använder" däcken också.
Jag har inte jämfört testerna så att jag gått efter dessa i mitt "tyckande" utan endast på egna erfarenheter, Som sagt blev jag rekommenderad dubbfria, lite mot min vilja, av min däckhandlare som väl känner till min bakgrund och körvana och (också lite mot min vilja) konstaterat att "totalbilden" av valet av dubbfritt är ett bättre val. Men jag är övertygad om att det finns andra erfarenheter och viljor.
Tyckande och tester kan ofta bli som statistik, vilseledande.
//Toson
Är det här verkligen rätt tråd att börja med ännu en dubb vs dubbfritt-diskussion?
Finns väl bättre trådar för det än en testtråd för Hakka 8 där intryck och erfarenheter om just det däcket dryftas. :)
Sorry, var inte meningen, bara undra "varför dubbat?".
En sån här test är värdefull då den förmodligen inte är kommersiell.
Det är ju "på modet" att förbjuda dubbar, så tänkte det var lite "udda".
//Toson
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]