Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Odubbade vinterdäck som inte har sydeuropeisk gummiblandning är vid många väglag bättre eller lika bra som dubbade vinterdäck. Det är vid ishalka som den största skillnaden märks..
Att direkt säga att odubbade vinterdäck har sämre friktion är ju inte sant, det beror ju som sagt på väglaget.
Användarvisningsbild
av bem
I Vi Bilägares senaste nr (nr14, 15 okt 2013) så testa de friktionsdäck (205/55/R16) på Volvo V40 och V70.
Bästa friktionsdäck blev Nokian Hakkapeliitta R2.
Is: 4
Snö: 5
Snöslask:4
Våt väg: 4
Torr väg: 4

Jämför med Nokian Hakkapeliitta 8 dubbat som användes som jämförelse:
Is: 5
Våt väg: 3
Torr väg: 3

Det hade fler kriterier de poängbedömde och totalvinnare med 61 poäng blev Nokian Hakkapeliitta R2 följd av Nokian Hakkapeliitta 8 dubbat med 56 poäng och sen Michelin X-Ice XI3 på 52 poäng.

På is lär nog aldrig ett friktionsdäck kunna slå ett bra dubbdäck vid inbromsning och grepp.

/Bo
av swemax
bem skrev:I Vi Bilägares senaste nr (nr14, 15 okt 2013) så testa de friktionsdäck (205/55/R16) på Volvo V40 och V70.
Bästa friktionsdäck blev Nokian Hakkapeliitta R2.
Is: 4
Våt väg: 4
Torr väg: 4

Jämför med Nokian Hakkapeliitta 8 dubbat som användes som jämförelse:
Is: 5
Våt väg: 3
Torr väg: 3

Det hade fler kriterier de poängbedömde och totalvinnare med 61 poäng blev Nokian Hakkapeliitta R2 följd av Nokian Hakkapeliitta 8 dubbat med 56 poäng och sen Michelin X-Ice XI3 på 52 poäng.

På is lär nog aldrig ett friktionsdäck kunna slå ett bra dubbdäck vid inbromsning och grepp.

/Bo
Dessutom är det väl så att dubbdäcken försämras mer och snabbare än dubbfria?
Användarvisningsbild
av poseidon
I Stockholm har vi ju ofta helt torra vägar på vinterhalvåret, iaf de större vägarna. Ingen klagar ju på att man kör dubbdäck där. Enligt testerna så är det ju korkat att köra dubb då.

Man kan inte säga att dubb eller friktion är bättre eller sämre, man måste se till var bilen används.
Användarvisningsbild
av MartinS
Frågan är hur taskig friktion man har med ett dubbdäck på asfalt, kontra hur mycket friktion man har med ett dubbfritt på is. Själv har jag ju hellre halvkass friktion med ett dubbat däck på asfalt än helkass friktion på is med ett dubbfritt. Men det är upp till var och att värdera, så länge det står M+S på däcket och har 3mm mönsterdjup är det ju ok ur lagens synvinkel.
Användarvisningsbild
av Lazy
MartinS skrev:Fast att säga att det är bättre för trafiksäkerheten att ha däck med så dålig friktion som möjligt faller ju på sin egen orimlighet. Det bästa vore väl om alla körde med dubbade premiumdäck men som om de hade kinesiska sommardäck.
Hur skulle jag då kunna ta mig till mina kunder på Hornsgatan i Stockholm under vintern ;-//
av wmb
Som jag bor med egen grusväg som klättrar uppför ett berg så är Dubbdäck det enda alternativet.

Att jag äger en traktor och har en Volvo v50 T5 AWD är inte för skojs skull.

När jag bodde i stan (Norrköping) så trivdes jag utmärkt med dubbfria däck.

Vill bara belysa att alla har vi olika behov. Respektera detta :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
wmb skrev:Som jag bor med egen grusväg som klättrar uppför ett berg så är Dubbdäck det enda alternativet.

Att jag äger en traktor och har en Volvo v50 T5 AWD är inte för skojs skull.
)
+1

Jag har 250m egen grusväg vilken jag plogar med en Massey Ferguson, jag har inte en xc60 med awd bara för att den är grym på motorväg i taskigt vinterföre.

/Martin
av samihuutoniemi
Själv bor jag i sydvästra Skåne, och kommer köra mest kring motorväg runt Malmö-Lund och i Danmark. Nu när jag köper min första Volvo tyckte handlaren att jag skulle ha europeisk friktion Continental. Vad tycker ni om det? Självklart kan man aldrig säga att det inte kommer bli en vargavinter, men jag kommer trots allt köra i den del av Sverige som har mesigast vintrar...

(Bara som ett extremt exempel, kollar just nu på SMHI, så är det 32 grader varmare här än i Kiruna :) )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?