Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Nexus skrev:Nackdelen med sonax är att man kan ej ha det ligga på länge. Då får du gno som ej jude för få bort.
Har aldrig upplevt det som ett problem om man tar bort med microfiberduk.
Användarvisningsbild
av Nexus
Micce1980 skrev:
Nexus skrev:Nackdelen med sonax är att man kan ej ha det ligga på länge. Då får du gno som ej jude för få bort.
Hur lång tid pratar du om det kan ligag på då? jag la på första gången och vänta 30 minuter. Sen satt det fast! Lahega kan jag lägga över hela bilen sen lätt ta bort dagen efter om jag vill...
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Oftast om medel (lackskydd/vax/polermedel) är svåra att torka bort så har man överdoserat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nexus skrev:
Micce1980 skrev:
Hur lång tid pratar du om det kan ligag på då? jag la på första gången och vänta 30 minuter. Sen satt det fast! Lahega kan jag lägga över hela bilen sen lätt ta bort dagen efter om jag vill...
Normalt tar jag nog bort sonaxvaxet efter ca 10-15 min men det har hänt att det legat 30-45 min innan det tagits bort och inte heller då har jag upplevt det som svårare att ta bort.

Precis som jojjeblom skrev, kanske beror det på "överdosering"?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Om jag nu minns rätt så är sonax hårdvax konsistens som utspädd lättmjölk och det kan då vara svårt att se på lacken var man lagt medlet och då är det lätt att överdosera.

Dom lackskydd jag använder så går det åt kanske 2-4 matskedar medel beroende på hur stor bilen är, eller 2-3 ärtor (i storlek) medel på en dörr tex.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja det ser ut lite som utspädd mjölk ja. Nja det beror nog på vilken belysning man har när man jobbar och det kanske ligger något i att det kan vara svårt att se på en exempelvis silverfärgad bil men inte på de svarta och röda bilar jag ägt i alla fall.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]