Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

För en oerfaren, tips på hur man går tillväga när man ska måla oken?
grillchips skrev:För en oerfaren, tips på hur man går tillväga när man ska måla oken?
Jag fick tipset att kör några omgångar med en fin stålborste på oket så man får bort den lilla rost om det nu finns, och sedan måla med pensel.
Det var ett tips jag fick iaf som jag kommer att köra med och jag vill inte lägga ut 100 tals kronor så för min del blir det hammarlack från biltema.
teddysoft: Ok, det låter ju helt klart som något gemene man bör klara av, tack! :)
Ja som sagt, gör rent oken så noggrant du kan, sen måla med pensel. Det är inte svårt på något vis, och bromsok är ju inte lika kinkiga med ev. rinningar osv som vanlig lack.
Det enda som kan vara knöligt är att komma åt på baksidan av oken, iaf bak (såvida du inte har en bakhjulsstyrd bil :wink: ). Så det smidigaste är ju såklart att ta bort oken.
Lånar tråden lite, någon som har provat denna 2-i-1-sprayfärg?

"Foliatec 2-komponent sprayfärg för bromsok.

Ett helt nytt system, med färg och härdare i samma burk.

Med ett enkelt handtryck på tryckknappen sticker du hål på patronen med härdare.

Skaka burken och den är klar att använda.

Färgen räcker till 4 bromsok.

Den är resistent mot värme, kemiska substanser, korrosion och olja.

Det är inte nödvändigt att demontera bromsoken"

http://www.hova.com/bromsoksfarg/sprayf ... 852-1.aspx

Jag har en vit V50 med 17" Spider-fälgar:

Bild
Bild

Röd eller svart? :roll:
Man lackar väl oken för att dom ska synas igenom fälgen ........... eller har jag fel :) . Jag har tidigare kört röda ok på min ocean race V70 o även på min T-röd, men varför inte testa orange eller gröna ok beroende på vilken färg bilen är i och vilka fälgar du har, även gula ok är snyggt eller varför inte vara lite ovanlig och kör med lite lila ok, mina tankar om detta ämne .................................
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]