Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sajkko
Jag råkade ut för samma problem för dig men hade säkert lite större lackfel, i mitt fall hade dem använt en vanlig sprayburk när dem bättrade på skärmkanterna och inte en 2 komponentsfärg. jag hade en väldigt massa problem och bilförsäljaren va extremt otrevlig och vägrade ta ansvar tills jag hotade med konsumentverken och ARN. Till slut gick dem med på en bättring, dold skada är det som gäller och det finns en tråd om detta.
skicka upp bilder hur den såg ut innan och efter
av alle_nilsson
Har bara efterbilder;
http://img97.imageshack.us/my.php?image ... drr1va.jpg
http://img209.imageshack.us/my.php?imag ... ida4fa.jpg
http://img209.imageshack.us/my.php?imag ... drr7dl.jpg

Vet inte hur bra imageshack.us fungerar men hoppas de ligger kvar ett par dagar...

Vid köpet fanns inte ett enda märke på bilen, vilket finns dokumenterat...

// Alex :(
Sajkko skrev:Jag råkade ut för samma problem för dig men hade säkert lite större lackfel, i mitt fall hade dem använt en vanlig sprayburk när dem bättrade på skärmkanterna och inte en 2 komponentsfärg. jag hade en väldigt massa problem och bilförsäljaren va extremt otrevlig och vägrade ta ansvar tills jag hotade med konsumentverken och ARN. Till slut gick dem med på en bättring, dold skada är det som gäller och det finns en tråd om detta.
skicka upp bilder hur den såg ut innan och efter
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur långt har bilen gått, och vilken årsmodell?

/MArtin
Användarvisningsbild
av G-kraft
Det där ser inte riktigt ut som stenskott...för mycket, är bilen importerad !? hur många mil ?? samt det ser nästan ut som det är en krockad dörr som har lackerats väldigt dåligt i mitt tycke.....
Användarvisningsbild
av Loner
Verkar ha körts ganska hårt på grusiga vägar den där bilen.
Låt mig gissa att den inte har några stänklappar fram....

Sitter det skyddsplast under dörren, iom att det inte är så mycket märken där?

Kan vara som G-kraft skirver oxå, undermålig omlack av dörren som inte tål minsta stänk...

/L
av Mikael G
G-kraft skrev: vem pratar om synliga stenskott här ???, har du följt inlägget från början,,det är väl klart att man inte kan polera bort stenskott.. !! vi talar om hans dolda skador som handlaren inte informerade om, hallå !!!
Det jag säger är att stenskott kan omöjligt klassas som ett dolt fel eftersom det inte går att dölja. Och bilhandlaren behöver faktiskt inte informera köparen om alla stenskott som finns på bilen. Bilhandlaren ska göra en varudeklaration och där ska han fylla i en blankett om bl.a. skicket på bilen lack. Närmare bestämt så är det punkt L som avser "lack, kaross, interiör". Antingen så skriver han ett N=Normalt skick, d.v.s. bilen är i det skick som kan förväntas med tanke på miltal och ålder eller så skriver han ett O=Osäker funktion/viss försämring mot normalt eller F=Felaktig eller reparation krävs.

Har hans bil rullat utan stänkskydd så är stenskotten att betrakta som normalt slitage om den inte är i princip sprillans ny och att reklamera det med hänvisning till dolt fel kan således bli väldigt svårt om inte bilhandlaren är villig att ta det på sitt goodwill konto.

Varudeklarationsblanketten finns att kika på här för den som vill http://www.konsumentverket.se/Documents ... ankett.pdf

alle_nilsson;
Hur långt har bilen gått?
av alle_nilsson
Bilen hade i alla fall stänkskydd då jag köpte den och har det nu. Bilen är en 98 och har rullat 10 000. Svensksåld. Givetvis förstår jag att en bil som rullat en bit bör ha stenskott, det är inte det som är problemet...problemet är att inte ett av dessa märken syntes vid köpet. Just därför fastnade jag för bilen då jag sett andra 98:or som varit väldigt misskötta. Jag vet inte hur man kan dölja stenskott. Som ni redan sagt så går det inte polera bort stenskott.

Men kanske går det ev. tunna färg och "dutta" över stenskott å diverse för att sen polera med olika lager vax vilket skulle ge ny glänsande lack?

Alternativet är helt enkelt en dålig omlackning eller?

Fick ett första nej från säljaren igår. Han kunde inte förklara hur bilen hade så dålig lack. Han stod för att bilen var i mkt bättre skick näg jag köpte den. Dock så ska jag driva frågan vidare med hans chef.

Bilen är helt enkelt inte i det skick jag förväntat mig vilket gör att jag har STORA rättigheter som konsument. Så jag hoppas i alla fall på en liten ersättning så att jag ev. kan fixa till det värsta.

// Alex
Användarvisningsbild
av MartinS
Det därär ändå inte att klassa som Normalt slitage på en bil som gått 10.000mil tycker jag. Okej om den gått 10.000mil på grusvägar, men det är å andra sidan inte normalt. Det borde ha varit deklarerat på varudeklarationen.

/Martin
av blizzy
d e bara att lacka om,bilen e beg.inte ny!kostar ungefär 10.000,jag skulle aldrig köpa av en bilskojare.lycka till!
av Noodles
Varför nöjer du dig med/hoppas på en liten ersättning, om du nu har så STORA rättigheter som konsument som du säger? :wink:
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]