Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tror inte cartecen finns i mindre förpacking. Dock är det inte jättedrygt, ca 1 dl till 10 l vatten. Så du gör slut på en enlitare rätt snabbt om du tvättar ofta. Gör som jag, köp 5 l och tappa upp på enliters flaska som du har med till tvätthallen!
Bewsfroe skrev:Tror inte cartecen finns i mindre förpacking. Dock är det inte jättedrygt, ca 1 dl till 10 l vatten. Så du gör slut på en enlitare rätt snabbt om du tvättar ofta. Gör som jag, köp 5 l och tappa upp på enliters flaska som du har med till tvätthallen!

Köps den hos vanliga återförsäljare, typ Mekonomen, Biltema mm eller på bensinstationer, eller var kan jag köpa den.
Mabuse skrev:Det kan låta dumt, men är inte menat som det utan i all välmening:
Själv tar jag ut bilen på en repa på motorvägen och låter fartvinden blåsa bort vattnet. Men det underlättar ju om man har en sån väg i närheten.
Tar det inte som kritik eller dumhet. Jag har tagit en och annan repa på motorvägen efter tvätt också. Det är ett bra tag sen jag gjorde det nu, då jag inte tycker det är en bra metod. Det slutar ändå med att jag får torka rent efteråt. Tänkte underlätta tvättning och torkning då det finns bra medel idag som underlättar detta.
CabBO skrev:
Bewsfroe skrev:Tror inte cartecen finns i mindre förpacking. Dock är det inte jättedrygt, ca 1 dl till 10 l vatten. Så du gör slut på en enlitare rätt snabbt om du tvättar ofta. Gör som jag, köp 5 l och tappa upp på enliters flaska som du har med till tvätthallen!

Köps den hos vanliga återförsäljare, typ Mekonomen, Biltema mm eller på bensinstationer, eller var kan jag köpa den.
Jag köpte det av Bilvårdsprodukter i Småland AB. Dom har en rullande butik som man brukar kunna handla ur. PM för telefonnr! Annars finns det på nätet, onlineshine hette någon butik som hade det. Men då blir det ju från utlandet... Googla runt lite å se vad du hittar! :)
En sak jag kan rekommendera är Ultima Paint Guard Plus. Ett lackskydd man bara lägger på och låter härda, ingen efterpolering. Bilen ska vara ren och torr när man gör detta. Man sprayar två "duschar" på en medföljande applikator först, sen sprayar man på 1 "dusch" på applikatorn för varje panel. Tar ca 10 min att göra hela bilen. Efter ca 12 timmar kan man lägga på ett lager till för ännu bättre effekt. Jag har 7-8 lager på C70in (la på det i höstas efter polering med maskin) och när jag tvättade förra veckan hade jag väl kanske 10 små vattendroppar att torka bort med våffelduken! :wink: Detta trots att den har rullat i vinter. Den är dessutom sinnessjukt blank! :-)-)

Håller många, många månader.

Ett tips för att slippa göra något speciellt vid varje tvätt för att få bra glans och avrinning!
Tack för svaren. Det finns ju en del att välja på.
Skall kolla igenom dom.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]