Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Det konstiga är ju att det skiljer så lite i pris mellan skräpdäcken och märkes däck... någon/några hundralappar. Med tanke på hur mycket sämre de är så borde de vara mycket billigare....

.
av yuphin
Hankok är väl också Kina/Koreadäck. Någon som har efrarenhet av detta? Låg runt 1000/styck på bythjul.com. Sen tillkommer balansering/montering.

Annars hade Däckteam en kampanjnästa helg om att köpa 4 märkesdäck och betala för 2, men självklart fanns inte min dimension (215/65/16)med i kampanjerbjudandet!
Användarvisningsbild
av ThomasT
yuphin skrev:Hankok är väl också Kina/Koreadäck. Någon som har efrarenhet av detta? Låg runt 1000/styck på bythjul.com. Sen tillkommer balansering/montering.

Annars hade Däckteam en kampanjnästa helg om att köpa 4 märkesdäck och betala för 2, men självklart fanns inte min dimension (215/65/16)med i kampanjerbjudandet!
Hankook har presterat riktigt bra i en del tester(sommardäck). Jag skulle nog säga att det är ett helt ok mellanklass däck. tex här: http://www.automotorsport.se/uploaded/d ... 091103.pdf

Att däckteam har 50% rabatt säger lite om marginalerna...

EDIT: Försök att inte dra iväg för mycket i lastindex, då däcket kan bli stötigt. 215/65-16 verkar vara lite lastbil/terrängbils demension vilket avspeglas i typen av däck som finns tillgängliga.

.
av yuphin
ThomasT skrev: EDIT: Försök att inte dra iväg för mycket i lastindex, då däcket kan bli stötigt. 215/65-16 verkar vara lite lastbil/terrängbils demension vilket avspeglas i typen av däck som finns tillgängliga.
.
Det är en liten lastbil min XC70 ju :)

Vad tycker du man skall välja i lastindex?
Användarvisningsbild
av ThomasT
yuphin skrev:
ThomasT skrev: EDIT: Försök att inte dra iväg för mycket i lastindex, då däcket kan bli stötigt. 215/65-16 verkar vara lite lastbil/terrängbils demension vilket avspeglas i typen av däck som finns tillgängliga.
.
Det är en liten lastbil min XC70 ju :)

Vad tycker du man skall välja i lastindex?

Det som bilen är reggad med. 98(?)

.
av yuphin
Kan jag köra med andra däck än 215/65/16? det verkar vara en ovanlig dimension i och med att det är sällan man hitt5ar den i reklamblad och prislister...även på bythjul.com fanns det väldigt få av den storleken. kan man köra med 205 däck eller är 215 minimum?
av JörgenB
Jag har alltid förespråkat märkesdäck.
När jag köpte min V70 så skickade handlaren på två st Rotalla på min bil. Jag var kanonnöjd med däcken. Köpte faktist två till några veckor efter och kostnaden på 1500kr för två st 18" som enligt mej funkar kanon i det flesta väder.
Vid 5 plus och regn måste jag faktist säga att jag tycker dom är lite sämmre än vad jag är van vid. Men det kan lika gärna ha med 18" och 40profil och V70 att göra, jag är ju van vid lite högre profil och andra bilar.

Så mitt tips om du ska ha lowbudget är Rotalla F105 tror jag dom hette. Annars säger jag michelin energysaver.
Användarvisningsbild
av Ticken
Flyttar tråden till Bilvård, styling och väghållning.
Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

/Ticken
Användarvisningsbild
av ThomasT
JörgenB skrev:Jag har alltid förespråkat märkesdäck.
När jag köpte min V70 så skickade handlaren på två st Rotalla på min bil. Jag var kanonnöjd med däcken. Köpte faktist två till några veckor efter och kostnaden på 1500kr för två st 18" som enligt mej funkar kanon i det flesta väder.
Vid 5 plus och regn måste jag faktist säga att jag tycker dom är lite sämmre än vad jag är van vid. Men det kan lika gärna ha med 18" och 40profil och V70 att göra, jag är ju van vid lite högre profil och andra bilar.

Så mitt tips om du ska ha lowbudget är Rotalla F105 tror jag dom hette. Annars säger jag michelin energysaver.
Visst, fungerar bra tills man hamnar i en knivig situation och de tar fram sitt sämsta beteende... och så slutar det illa...

.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
yuphin skrev:Kan jag köra med andra däck än 215/65/16? det verkar vara en ovanlig dimension i och med att det är sällan man hitt5ar den i reklamblad och prislister...även på bythjul.com fanns det väldigt få av den storleken. kan man köra med 205 däck eller är 215 minimum?
http://www.nordendack.se/Sommardack_16_ ... 6/cat/5785

Här finns det 215/65-16'' att välja på.
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]