Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av johan086
Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Jag fick med en gratis handtvätt hos X-car i Stenungsund när jag köpte bilen. Lagom tills jag skulle använda den igår upptäckte jag att en kattjävel hade dansat salsa på min motorhuv. Resultatet blev såklart en massa repor. I samband med att dom tvättade bilen åt mig fick dom också polera om hela motorhuven för att det skulle bli bra. Resultatet blev mycket bra, men det kostade såklart en slant.

Nu dealade jag lite med dom och vi kom fram till att OM jag köper en lackkonservering av dom så glömmer dom kostaden för motorhuvspoleringen.

Mina funderingar är nu:

* Har någon av er erfarenhet av X-car?

* Jag fick pris på 3500 kr första gången och sedan 1500 kr per år, detta är alltså för en V50. Är det ett vettigt pris?

MVH
Johan
Användarvisningsbild
av Jill
Schampot har jag testat och som jag sagt innan så är det ett riktigt bra schampo.
Finns några få schampon som jag tycker är riktigt bra. Dock så finns det lika bra/ bättre schampon för bättre pris.

Om UPG har jag jag läst och sett filmer. I början behövdes bara ett lager. Nu måste man lägga på hela tiden. Finns andra 1komp tex OS som visat halare yta och bättre hållbarhet vid tester.

Så visst det är säkert en bra produkt all lägga på bilen för glans. Men inget jag skulle använda då en av dom viktigaste punkterna för mig är hållbarhet och halka.
av johan086
Jill: Ja jag blev mycket nöjd med poleringen och dom gav ett bra intryck. Jag utgår ifrån att behandlingen är komplett för 3500. Polerar dom i så fall innan dom lägger på lackkonserveringen?

Dom använder sig av Meguiars.
Användarvisningsbild
av Jill
johan086 skrev:Jill: Ja jag blev mycket nöjd med poleringen och dom gav ett bra intryck. Jag utgår ifrån att behandlingen är komplett för 3500. Polerar dom i så fall innan dom lägger på lackkonserveringen?

Dom använder sig av Meguiars.
Jag tycker att det viktigaste är förtroendet för personen som gör jobbet, sen är det produkterna och sen priset. Så känns det bra, kör på det. Ring o kolla om det ingick polering så vet du... det ska det nog göra :D
Användarvisningsbild
av Funk
Meguiars är nog fortfarande ett väldigt ovanligt lackskydd i proffsrekondbranchen. Polermedelen är ganska vanliga, men jag har nog faktiskt aldrig hört att någon använder skydd från dem.

Underhålla och skydda bilen skall du självklart göra...frågan är om du vill lämna bort jobbet, eller om du gillar att pyssla lite själv. Gillar du att göra lite pyssel själv sä är Ultima så enkelt som det går att få det, och dessutom hyggligt hållbart. Orkar man lite mer så kan man köra Orange Sealer eller FireGlaze med en enkel maskin från Biltema eller Clasohlson. Du får det du behöver för under 1000 lappen och det räcker länge.

/Thomas
av johan086
När jag lyssnar var arbetskamrater och bekanta säger om lackkonservering blir jag mera och mera intresserad av det. En snabb prisundersökning kring Stenungsund gav följande resultat:

* X-Car Stenungsund: 3500 kr första gången, sedan 1500 kr var 12:e månad. Totalt på 5 år: 11 000 kr

* Mr. Cap Uddevalla: 3725 kr första gången, sedan 2800 kr var 12:e månad. Totalt på 5 år: ~18000 kr (Inklusive att jag betalar X-car för katteländet)

* Ditec i Stora Höga: 4200 kr första gången, sedan ~2000 kr ungefär var 18:e månad. Dom sade att om bilen har klarat sig bra så kan man vänta 2 år mellan behandlingarna. Totalt på 5 år: ~10500 kr. (Inklusive att jag betalar X-car för katteländet)

Spontant känns det fördel Ditec, både prismässigt och att det är en känd kedja. Nackdelen är att det är en bit att åka och lite krångligare eftersom dom vill ha bilen över natten och jobbet inte ligger vägg-i-vägg precis. X-car ligger ett stenkast från jobbet.

Ni som har haft Ditec-behandling, hur långt mellan underhållskonserveringarna har ni haft?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tror att de flesta som svarar i denna tråden skulle rekommendera eget arbete, vi som är hobbyrekondare eller halvproffs föreslår lite eget arbete..
Men skall man låta någon annan göra jobbet så spelar det mindre roll vilken kedja dom tillhör, det är långt viktigare att dom är duktiga på det dom gör än vilka kemikalier dom använder. Det spelar liksom ingen roll om lackskyddet är bättre om underarbetet/poleringen är sämre och t.ex är fullt av hologram eller polerrosor.

/Thomas
Användarvisningsbild
av StringerBell
Funk skrev:Jag tror att de flesta som svarar i denna tråden skulle rekommendera eget arbete, vi som är hobbyrekondare eller halvproffs föreslår lite eget arbete..
Men skall man låta någon annan göra jobbet så spelar det mindre roll vilken kedja dom tillhör, det är långt viktigare att dom är duktiga på det dom gör än vilka kemikalier dom använder. Det spelar liksom ingen roll om lackskyddet är bättre om underarbetet/poleringen är sämre och t.ex är fullt av hologram eller polerrosor.
En anledning till att lämna bort det är också att inte riskera att själv orsaka (dessa) skador.
av RobinT
Jag har själv kört en hel del med Ultima paintguard plus och jag kan säga att det är helt kanon! På en bil la jag endast 1 lager lite hastigt efter tvätt ( i början på September 2010) och den bilen går hårt i maskintvättar med borstar, även med avfettning och vattnet pärlar sig idag fortfarande fint och ytan är bra!

Och det bästa är att man kan göra så som jag, lägga ett lager lite hastigt efter tvätt, går på 5 minuter och det håller länge! Sen kan man även lägga ett lager vid varje tvätt om man vill, fast det inte behövs! Ytan blir bara bättre och bättre för varje lager :-)-) , och en liten 118ml flaska räcker till hur många bilar som helst!

Det bästa är såklart att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, och detta är min :). Go 4 Ultima pgp!
av Sjuksköterskan
Jag är en hårt yrkesarbetande sjuksköterska i primärvården och blir lite irriterad över att man inte kan berömma en produkt utan att bli stämplad såsom sponsrad av densamma. Tur att jag slipper det i jobbet i alla fall, har än så länge inte varit med om någon patient som anklagat mig för att gå GlaxoSmithKlines ärenden när jag rekommenderar Alvedon som febernedsättande. Men den dagen kommer väl också. :|

Jag kan bara säga att för människor som mig, som inte vet speciellt mycket om bilar och som tycker att polermaskiner och det som hör till är för avancerat men som samtidigt vill vårda sin bil, så fungerar Ultima PaintGuard Plus suveränt. Det är just enkelheten jag gillar; bara att tvätta bilen, låta den torka och sedan gå över med en svamp fuktad med UPGP. Resultatet är häpnadsväckande bra, så visst är UPGP värt att pröva.

/Sjuksköterskan
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]